S kamero na drogu tudi nadzor tovornjakarjev

Policija predstavila službeno vozilo za ugotavljanje prekrškov v kabinah tovornih vozil med vožnjo.

Objavljeno
17. avgust 2014 22.09
Janez Petkovšek, Ljubljana
Janez Petkovšek, Ljubljana
Ljubljana − Generalna policijska uprava je tik pred praznikom predstavila novo metodologijo dela na avtocestah, ki je usmerjena v nadzor tovornega prometa oziroma ugotavljanje kršitev voznikov tovornih vozil. Na policiji so se odločili, da bodo za ta namen začeli uporabljati službeno vozilo, ki ima na drogu nameščeno kamero, s katero lahko vidijo v voznikovo kabino.

Podobno kot policisti drugod po Evropi namreč tudi pri nas ugotavljajo, da tovornjakarji med vožnjo pogosto uporabljajo mobilne telefone, opravljajo telefonske pogovore, pišejo SMS-sporočila, nekateri pa imajo prižgane tudi prenosne računalnike in druge elektronske naprave, ki jih spremljajo med vožnjo. Za poostren nadzor z uporabo službenega vozila s kamero na drogu so se pri nas odločili tudi zaradi zgovorne statistike.

Lani je policija obravnavala 18.905 prometnih nesreč, vozniki tovornih vozil pa so bili udeleženi kar v 2262 nesrečah. Od tega so jih sami povzročili približno osem odstotkov. Za povečan avtocestni nadzor pa so se določili tudi zato, ker se približno četrtina prometnih nesreč z udeležbo tovornega prometa zgodi prav na avtocestah.

Povod za nadzor tovornjakov sta še dve hudi prometni nesreči z več mrtvimi in veliko materialno škodo. Na GPU so posebej omenili tisto, ki se je lani zgodila na pomurski avtocesti, ko se je voznik tovornjaka zaletel v drugo tovorno vozilo, ki je stalo v odstavni niši. Ter letošnjo, ko so na štajerski avtocesti v prometni nesreči umrli trije policisti, in sicer po tem, ko je tovorno vozilo na odstavnem pasu trčilo v parkiran kombi.

K temu so dodali podatek, da se je v zadnjih letih (zlasti pa v zadnjih mesecih) na avtocestah pripetilo več prometnih nesreč z udeležbo tovornih vozil, ki k sreči niso imele hujših posledic, so pa povzročile daljše zastoje s kolonami. Odstranitev tovornih vozil in razsutega tovora namreč zahteva več časa, v veliko primerih pa terja tudi začasno zaprtje avtocestnega odseka.

Čeprav se vzroki prometnih nesreč razlikujejo, na policiji sklepajo, da se v posameznih primerih nesreče zgodijo tudi zaradi nezbranosti voznikov oziroma zaradi spleta okoliščin, ko ti med vožnjo pozornost posvečajo drugim aktivnostim, ki ne spadajo za volan, in se zato na nepričakovane okoliščine na cesti ne morejo ustrezno odzvati, saj je tudi zavorna pot tovornih vozil mnogo daljša kot pri osebnih vozilih.

S to problematiko se policisti po Evropi soočajo na različne načine. Nekatere policije uporabljajo avtobuse ali druga višja vozila, iz katerih se pri prehitevanju tovornih vozil vidi v kabino voznika. Z novo obliko nadzora, ki so jo naši policisti že preiskusili, si po besedah Roberta Vehovca iz sektorja prometne policije na GPU želijo, da bi vozniki tovornih vozil spoznali, da nadzirajo tudi njihovo početje in da bi se bolj posvetili vožnji.

Robert Javoršek iz specializirane enote za nadzor prometa pa je dodal, da so prve ugotovitve pokazale, da je tak nadzor tovornjakarjev zelo koristen. »Kombi nam služi kot dodatno oko, ki z ustrezne višine zaznava dogajanje v kabini. Ravnanje voznika lahko še posnamemo, če ugotovimo kršitev predpisov, kar nam služi pri dokazovanju prekrška. Poleg kršitev, povezanih z nedovoljeno uporabo naprav med vožnjo, lahko z omenjeno tehniko posnamemo tudi druge kršitve – neuporabo varnostnega pasu, nepravilnosti v zvezi s spoštovanjem pravil vožnje, pritrjevanja tovora in druge kršitve.«

V praksi nadzor poteka tako, da v vozilu, na katerem je nameščena kamera, potujeta še operater, ki jo upravlja, in policist, ki ugotovljene kršitve sporoča patruljam za njim. Po ugotovljenih kršitvah te voznike tovornih vozil ustavijo na ustreznih počivališčih, kjer jih seznanijo s kršitvami in izvedejo ustrezne postopke.