Če ne boš priden, te bomo dali Slovencem

Plakat Ciganček je očitno dodobra užalil nekatere Slovence, zato je že vložena kazenska ovadba. Oglaševalci pa trdijo, da oglas sploh ni sporen.

čet, 04.08.2005, 20:47

Ljubljana – Plakat Ciganček, izdelek oglaševalske agencije Lowe Avanta, polepljen na oglasnih panojih po vsej Sloveniji, v domači javnosti ni bil deležen le precejšnje pozornosti, temveč je izzval tudi užaljene odzive, proti avtorjem oglasa in ponudnikom oglaševalskega prostora pa so celo vložili kazensko ovadbo. Plakat z romskim dečkom, pod katerim so napisane besede »Če ne boš priden, te bomo dali Slovencem«, naj bi po besedah avtorjev spodbudil k premisleku o nestrpnosti, po prepričanju članov Stranke slovenskega naroda pa je žaljiv in sramoti slovensko državo.

Plakat je na prvem letošnjem Mladininem razpisu za Proglas, družbeno angažirani oglas, na temo Romi zasedel tretje mesto, njegovi avtorji pa so Maja Hawlina, Marko Viduka, Špela Drašlar in Samo Cerovšek, vsi iz agencije Lowe Avanta. Avtorji so želeli s spremembo stare grožnje, ki so jo starši uporabljali pri svojih otrocih »Če ne boš priden, te bomo dali Ciganom«, opozoriti na nestrpnost v slovenski družbi.

Marko Viduka je pojasnil: »Hoteli smo opozoriti, da je netolerantnost vpletena že v naše izročilo. Želimo, da bi ljudje sami pri sebi razmislili o svojem odnosu do drugačnih.« Oglas je po objavi v Mladini na svojih plakatnih mestih v sodelovanju z Avanto objavilo oglaševalsko podjetje Amicus. Po besedah direktorja Amicusa Primoža Kapusa, si prizadeva na njih ustvariti nov medij, poimenovan Na glas!, ki bi opozarjal tako na negativno kot na pozitivno družbeno dogajanje.

Vendar pa so številni plakati – po Sloveniji jih je 116, v Ljubljani 40 – nekatere ljudi, tudi bralce Dela, močno zbodli, ker so njihovo sporočilo dojeli kot žaljivo do Slovencev. Med njimi so tudi člani Stranke slovenskega naroda (SSN je bila ustanovljena leta 2002, ima 1200 članov), ki so pred dnevi na to temo sklicali tiskovno konferenco, v prvih dneh avgusta pa so na okrožnem državnem tožilstvu v Celju proti Mladini in oglaševalskima agencijama vložili kazensko ovadbo. Zapisali so, da pomeni »javno izpostaviti trditev, da je slovenski narod slab in ničvreden, širjenje narodnega oziroma rasnega sovraštva in nestrpnosti do Slovencev«. V ovadbi plakat celo primerjajo z nacistično propagandno literaturo, v kateri so Židje manjvredni. Predsednik SSN Borut Korun je prepričan: »Kolektivna oznaka za neko skupino je rasistična in implicira trditev, da so vsi slabi. Poleg tega pa nisem prepričan, da se Romom pri nas godi slabo. Mislim, da so neprilagojeni takšnemu načinu življenja, ker so nomadi.« Nad takšnim odzivom je presenečen eden od avtorjev Marko Viduka, ki v oglasu ne vidi nič spornega: » Naš namen ni bil ustvarjanje nestrpnosti. Menim, da želi stranka le zbuditi pozornost.«

Več preberite v petkovi tiskani izdaji Dela.

Prijavi sovražni govor