Naslednja milijarda ljudi bo na družabna omrežja prišla s telefoni

Nicolas Gosselin je kanadski vodja slovenskih razvijalcev južnoameriškega družabnega omrežja plugger.

Objavljeno
16. maj 2014 18.25
Matjaž Ropret, Infoteh
Matjaž Ropret, Infoteh
Ni povsod po svetu facebook prevladujoče družabno omrežje. Razen v Evropi in Severni Ameriki so povsod drugod močni regionalni ponudniki z več milijoni uporabnikov. V Srednji in Južni Ameriki je to plugger, nekaj let staro družabno omrežje, ki ga skupaj promovirata operater America Movil in dobavitelj opreme Ericsson, razvija ga slovensko podjetje 3fs, nad vsem skupaj pa bedi Kanadčan Nicolas Gosselin.

Vodja razvijalske ekipe je nedavno obiskal kranjsko ekipo 3fs in predaval na Hekovnikovem večernem dogodku, kjer smo se z njim tudi pogovarjali. Občinstvo je osupnil z izjavo, da je zdajšnja ekipa, ki razvija plugger, šestkrat ali sedemkrat manjša od prejšnje, kljub temu pa je bistveno bolj učinkovita in z njo se laže pogovarja, čeprav ne zna francosko in je več tisoč kilometrov stran, kot s prejšnjo, ki je sedela v sosednjih pisarnah. Vendar pravi, da bo treba ekipo podvojiti, saj jim ne uspe uresničiti vseh zamisli.

Razlog za zamenjavo in kleščenje števila razvijalcev so bile težave po začetnem bumu storitve, ko so se vsi vpleteni odločili za povsem novo strategijo. Ko se je iztekla obširna oglaševalska akcija, je namreč zanimanje za plugger zamrlo, novih uporabnikov ni bilo več. Treba je bilo razmisliti, kako naprej, če sploh. Odločili so se, da se bodo osredotočili samo na mobilno različico storitve - za zdaj kot mobilna spletna stran, prihaja pa androidna aplikacija - in na peščico najbolj uporabnih funkcij. Prenos podatkov za plugger so v sodelovanju z operaterji iz konglomerata America movil ponudili zastonj in tako omogočili dostop marsikomu, ki si že telefon (običajen, ne pametni) komaj privošči, kaj šele naročnino na podatkovno opcijo. Prihodki se stekajo od oglasov in sms-ov.

Kako v časih, ko ima facebook več sto milijonov uporabnikov, postaviš novo družabno omrežje? Kaj ponudiš, česar facebook ne ponuja?

Res je, facebook je enormen in hoče biti prisoten povsod. Naše omrežje pa je osredotočeno na specifike srednje- in južnoameriških držav, kar Facebook počne teže. Tako smo lahko vsaj v nekaterih delih storitve boljši in ponujamo tisto, kar si uporabniki res želijo. Želijo pa si predvsem boljši način za komunikacijo kot zgolj sms in mms. Svoje prijatelje bi radi našli čim hitreje in se z njimi na kar najbolj enostaven način povezali.

Katere so glavne razlike med pluggerjem in facebookom? Kaj ljudje počnejo na enem in kaj na drugem omrežju in kako se odločajo med njima?

Uporabniki imajo tako ali tako možnost, da se tisto, kar naložijo na plugger, objavi tudi na facebooku ali twitterju ali na obeh. Mnogo novih uporabnikov pluggerja pa še nima nobenega uporabniškega računa na družabnih omrežjih. Nekateri niti elektrike nimajo v svojih domovih. Eden od uporabnikov mi je pripovedoval, da mora za dostop do facebooka odkolesariti dva kilometra daleč do internetne kavarne, plugger pa ima seveda to prednost, da je prenos podatkov zastonj, zato ta fant do njega lahko dostopa od doma, s svojega telefona.

Torej je vaša glavna funkcija prav brezplačen prenos podatkov?

To ni glavna funkcija, je pa za marsikoga glavni razlog, da začne uporabljati plugger in ne kakšnega drugega družabnega omrežja. Vendar nato to ne bi smel več biti edini razlog. Potem bi moralo biti pomembno to, da lahko enostavno komuniciraš s prijatelji, z ljudmi, ki jih že dolgo nisi videl ali jih prej sploh nisi poznal.

Koliko je tega podatkovnega prometa, bi moral uporabnik plačati veliko, če ne bi bil zastonj?

Ker je veliko osveževanja, saj niti brskalniki niti sami telefoni nimajo veliko predpomnilnika, bi se na računu nabralo kar nekaj megabajtov. Verjetno s plačljivim dostopom do interneta ne bi dosegli take razširjenosti, kot smo jo z brezplačnim.

Koliko uporabnikov ima plugger?

Natančne številke ne smem razkriti, ima pa jih več milijonov.

Kakšna je razlika med »prijateljevanjem« na namizju (računalniku) in na mobilniku, ki je edina platforma, kjer je plugger dostopen?

Na mobilniku so orodja, ki so kot naročena za interakcijo. Ker imajo storitve, kot je naša, dostop do telefonskega imenika, fotoaparata, zbirke fotografij in videov na napravi in še česa, je seveda možnosti za objave bistveno več. In mobilnik gre z uporabnikom kamorkoli, računalnik pa skoraj nikamor. Poleg tega je na računalniku treba pognati pravi program in se vpisati v storitev, medtem ko je na mobilniku uporabnik lahko ves čas na tekočem s tem, kar je novega v njegovem profilu.

Kakšna je videti sama storitev? Se objave prav tako kot na facebooku prikazujejo v časovnici ali kako drugače?

Imamo časovnico, kjer vidite, kaj objavljajo vaši prijatelji. Potem imamo profilni kotiček, kjer lahko opišete sebe, kotiček, kjer vidite, kdo so vaši prijatelji, in kjer jim lahko pošiljate sporočila oz. imate zaseben pogovor. V časovnici lahko izberete, kje se objave vidijo, ali samo na pluggerju ali tudi na facebooku in twitterju, če imate svoj profil povezan še s tema dvema omrežjema.

Je ta povezava odprta ali se jo Facebook in Twitter trudita onemogočiti?

Facebook ima vtičnik, ki omogoča precej, ima pa nekatere omejitve in občasno kaj blokirajo. Kar pa je razumljivo, saj branijo svoje interese. Podobno je pri Twitterju. Po eni strani blokirata, toda po drugi tudi dovoljujeta konkurenci, da se s svojimi aplikacijami povezuje z njima.

So omrežja, kot sta plugger in tuenti, razlog, da Mark Zuckerberg govori o tem, da bi bil v državah v razvoju tudi podatkovni promet, ki ga na mobilnikih ustvarja Facebook, zastonj? In to predstavlja kot način, kako na internet in njegovo družabno omrežje spraviti naslednjo milijardo ljudi.

Po mojem se Zuckerberg zelo dobro zaveda, da je na namiznem delu svoje storitve dosegel, kar je lahko. Naslednja milijarda uporabnikov se bo priključila z mobilnimi telefoni. Tu pa je konkurence veliko več kot na namizju, pogosto jo predstavljajo kakšne zelo enostavne aplikacije za povezovanje s prijatelji ali takojšnje sporočanje. In to lahko ogrozi nadaljnjo rast Facebooka. Zato Zuckerberg verjetno poskuša prodreti z idejo o brezplačnem prenosu podatkov. Toda ponuditi je treba poslovni model, ki se lahko izide. Vedno več operaterjem je jasno, da morajo najti nove prihodke. Služili so s pogovori in sms-i, zdaj pa bodo morali s prenosom podatkov, ampak kmalu se bodo morali osredotočiti na še en vir prihodkov - storitve z dodano vrednostjo. Plugger je ena od njih. To je četrti val rasti v industriji mobilne telefonije, kjer predvsem drugi val (sporočila) že usiha. Nekatere države ponujajo brezplačen dostop do facebooka. Torej je Zuckerberg ponekod že uspešen s svojo idejo.

Rekli ste, da se plugger v Sloveniji ne bi obnesel. Zakaj ne?

Pred googlom so bili priljubljeni drugi brskalniki, spomnim se denimo alta viste. Toda najprej Yahoo in potem Google sta našla boljšo rešitev istega problema in alta vista je počasi zamrla. Nekaj podobnega se lahko zgodi tudi facebooku. Zdaj prevladuje v brskalnikih na računalnikih, v družbi pa se zavedajo, da se morajo preusmeriti v mobilni svet, zato tudi prevzemajo nekatera podjetja. Toda Facebook je podjetje, ki nikoli ni imelo mobilne storitve na prvem mestu. Zato verjamem, da je mogoče uspeti na tem področju. Ni treba zadovoljevati vseh potreb, ki jih zadovoljuje facebook, toda pri določenih zadevah bi bila lahko kakšna nova storitev za slovenske uporabnike bolj relevantna. To lahko vidite pri storitvi tuenti v Španiji. Tudi pri tem družabnem omrežju je udeležen velik operater, Telefonica. Trenutno je to v Španiji najbolj priljubljeno družabno omrežje. Pri vas bi se lahko zgodilo kaj podobnega, za kar pa je treba imeti prave sestavine. Prav tako je treba ves čas eksperimentirati, spreminjati, postavljati vprašanja. Če bi prenesli plugger v Evropo, bi bil povsem drugačen, osredotočen na nekaj drugega, kot je v Južni Ameriki.