Španski operaterji ukinjajo subvencije za mobilne telefone

V Španiji se poskus za zdaj ni obnesel, v Franciji pa naj bi bila kmalu tretjina telefonov prodanih brez subvencij.

pon, 16.07.2012, 18:00

V Sloveniji se subvencije znižujejo

Slovenski operaterji za zdaj o opustitvi subvencij ne razmišljajo, čeprav v neformalnih pogovorih nekateri priznavajo, da bi jim to ustrezalo. Je pa večina operaterjev subvencije v zadnjih mesecih že znižala. Tako je denimo Telekom izenačil subvencijo za vse naročniške pakete in večinoma oglašuje nakup na obroke, ki mu rečejo ponudba najnaj. Nakup na obroke, ne pa tudi subvencij, ponuja tudi novi vstopnik na mobilni trg Telemach. Pri Simobilu in Tušmobilu pa telefoni postanejo »poceni« šele z zakupom dodatnih količin sporočil ali prenosa podatkov.

Operaterji mobilne telefonije so svoje naročnike navadili, da ob sklenitvi pogodbe in hkratni vezavi (po navadi za dve leti) lahko kupijo »subvencioniran« telefon. To pomeni, da je telefon cenejši, kot bi bil v »prosti prodaji«. Večinoma se telefoni prodajajo za en evro, kar je navidezno poceni, vendar uporabniki to ceno odplačajo skozi naročnino.

Operaterji pa imajo kljub temu s subvencijami velike stroške, saj telefone kupujejo vnaprej, »subvencijo« pa dobijo nazaj šele v dveh letih. Evropski operaterji so po podatkih analitske hiše Bernstein Research lani za subvencioniranje telefonov namenili kar 13 milijard evrov, kar je bila dvakrat več kot leto prej, in tudi več kot za nadgradnje omrežij. Poleg tega zaradi subvencije le v večjih državah deluje prosti trg mobilnih telefonov, saj cene diktira naveza proizvajalci-operaterji, rabljeni telefoni pa se zaradi navidezno poceni novih težko prodajajo.

Španski Vodafone in tamkajšnji Movistar globalnega velikana Telefonice sta maja poskusno odpravila subvencije. Za zdaj je rezultat poskusa tak, da so španski operaterji maja izgubili četrt milijona naročnikov, pri čemer je Orange celo pridobil nekaj manj kot 23 tisoč uporabnikov. Vodafone in Telefonica naj bi z odpravo subvencij prihranila milijone evrov, a jih bosta očitno tudi precej izgubila zaradi osipa naročniške baze.

Medtem ko Španci še niso izračunali, da se nakup telefona brez subvencije izplača, pa to ugotavlja vse več francoskih uporabnikov mobilne telefonije. Januarja je začel delovati nov ponudnik Iliad (pod znamko free), ki je v kratkem času pritegnil skoraj tri milijone uporabnikov. Ta ponudnik ne prodaja subvencioniranih telefonov, ampak zato ponuja poceni storitve. Zgledu so hitro sledili drugi operaterji in v operaterju SFR so po poročanju Reutersa že napovedali, da bo kmalu tretjina Francozev kupovala telefone na ta način.

Prijavi sovražni govor