Jadralski America's Cup je najstarejše nepretrgano športno tekmovanje. Letos se bodo za prestižni pokal pomerili
San Francisco in njegov zaliv se zdita kot velikansko vodno igrišče. Pomorščaki so dolgo časa pluli mimo, saj se vhod pri Zlatih vratih pogosto skriva v megli. A od takrat je skozi ožino steklo na milijone litrov morske vode. Na obalah San Francisco Baya so zrasla številna mesta in naselja, ki veljajo za vzorčne primerke kalifornijskega načina življenja.
Tekmovanje so si izmislili pri Royal Yacht Squadronu, katerega klubska hišica je v dvorcu Cowes na britanskem otoku Wight. V krstni izvedbi leta se je petnajst jadrnic pomerilo na regati okoli Wigtha za pokal, ki so ga tri leta prej izdelali pri Garrard & Co. in ga je sir Henry Paget poklonil Royal Yacht Squadronu. Pokal, ki je nekakšen jadralski sveti gral, je bil v originalu znan pod imenom RYC Cup, rekli so mu tudi Queen's Cup. Po zmagi jadrnice America se ga je prijelo ime America's Cup, v jadralskem žargonu pa mu pravijo Aulg Mug.
Leta 1852 je bil spisan tako imenovani Deed of Gift, ki je nekakšna biblija America's Cupa in v kateri so zbrana vsa pravila. Sestavni del tega pravilnika je tudi podaritev pokala New York Yacht Cluba, ki jo je leta 1857 v imenu članov zmagovitega sindikata podpisal George L. Schuyler. Prijateljsko tekmovanje med narodi je bistvo America's Cupa. Pokal je do naslednje izvedbe tekmovanja, katere datum določi zmagovalec, shranjen v jadralnem klubu, kjer je registrirana zmagovita jadrnica.
Trajalo je skoraj sto trideset let oziroma petindvajset ponovitev tekmovanja, preden so pokal odvzeli New York Yacht Clubu. To je pravzaprav najdaljša zmagovita serija v zgodovini športa. Šele leta 1983 ga je osvojila avstralska jadrnica Australia II. »S tem smo tekmovalno jadranje spet vrnili v mednarodne vode,« je takrat izjavil krmar John Bertrand. Leta 1987 so si pokal v avstralskem Fremantlu spet priborili Američani. Jadrnico s simboličnim imenom Stars & Stripes je krmaril legendarni Dennis Connor.
Američani so z devetindvajsetimi zmagami daleč najuspešnejši udeleženci tega najstarejšega tekmovanja. Po dve zmagi imajo Novozelandci in Švicarji, eno pa Avstralci. Zastave teh štirih držav pa so tudi edine, ki so doslej plapolale v čast zmagovalcev.
Ko so leta 1851 Britanci že v prvi izvedbi izgubili pokal, je kraljica Viktorija začudeno vprašala, kdo je bil drugi. »Drugo mesto ne obstaja, veličanstvo,« so ji odgovorili in ji v enem stavku razložili bistvo tekmovanja, ki je nekakšen posmeh Coubertinovemu načelu, da je pomembno sodelovati, ne zmagovati. Dandanašnji ima zmagoslavje še toliko večji pomen, saj se proračuni sindikatov merijo v desetinah milijonov dolarjev. Zato so med lastniki zmagovitih jadrnic že od začetka najrazličnejši bogataši in mogotci, ki si lahko brez težav privoščijo pregrešno drage igračke in najamejo najboljše jadralce.
Oba bogataša sta se spopadla leta 2010 na morju pred Valencijo. V bistvu sta se najprej prerekala po sodnih dvoranah, saj je Ellisonova ekipa šele ob pomoči pravnikov in sodnikov postala izzivalec Švicarjev. Ellison je k sodelovanju pridobil tudi legendarnega novozelandskega skiperja Russlla Couttsa, ki je America's Cup osvojil s Team New Zealand, leta 2003 pa je naprej prestopil k Allinghiju, s čimer si je prislužil status domačega izdajalca in vojnega dobičkarja.
Prav Ellison je tudi najbolj zaslužen, da na America's Cupu po novem tekmujejo futuristični katamarani razreda AC72, ki so hitri kot puščice in dragi kot suho zlato. Pri izdelavi uporabljajo vso najmodernejšo tehnologijo, katere stroški segajo do neba. Ti katamarani so tudi izjemno nevarni, zato vsi jadralci po novem nosijo čelade. Oracle Team USA, kot se po novem glasi ime Ellisonove ekipe, bo izzival Emirates Team New Zeala.