Romantični dizajnerski naslanjači

Pustimo se za hip zapeljati italijanski ljubezenski estetiki.

Objavljeno
01. februar 2013 12.23
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult

Kolekcija sedežnega pohištva Up za B&B Italia, v kateri najbolj izstopa rdeči naslanjač z okroglim taburejem za noge, velja za enega najbolj razburljivih izdelkov v zgodovini industrijskega oblikovanja, ki letos mimogrede šteje že častitljivih 43 let. Leta 1969 je javnost z njim razburil italijanski oblikovalec Gaetano Pesce.

Že na prvi pogled je očitno, da k je rojstvu stola pripomogla ženska – fotelj namreč posnema obliko ženskega telesa. Gaetano pravi, da je oblikovalec stvarnik, človek navdiha, ki si prizadeva ustvarjati zanimiva, ne duhamorna bivališča in opremo zanja. Posebej provokativna je vrvica, ki okrogli tabure povezuje s stolom, tako kot so v preteklosti zapornike priklenili k železni krogli.

Slednje je zares povzročilo razburjenje, kaj razburjenje, ogorčenje. Ženske so bile užaljene, čeprav Pesche ni imel v mislih nič zlega, sploh ker ima, kar je za Italijana tako rekoč nacionalna lastnost, ženske še posebno rad, najrajši. Zasnoval je radoživo, čutno in sproščeno kolekcijo, s prepričanjem, da je »žensko« oblikovanje veliko prijaznejše človeku kot moško. Za povrh je njegova najljubša barva rdeča!

Tudi naslanjač Papilio prihaja iz podjetja B&B Italia, le da se njegova Valentinova izdaja imenuje Love Papilio. Gre seveda samo za nekoliko razširjeni običajni papilio, ki se v različici Love spremeni v majhen dvosed, naslanjač, na katerem bi dva težko udobno sedela, saj se je treba nekoliko stisniti, in to je seveda bistvo tega romantično zasnovanega stola. Leta 2009 je njegovo osnovno različico oblikoval japonski oblikovalec Naoto Fukasava, podjetje pa je poskrbelo za vrhunsko izdelavo, po čemer B & B Italia tudi slovi.

Papiliojev dvojček ali papilio grande so na milanskem sejmu pohištva prvič predstavili lani. Če v Googlov spletni iskalnik vtipkaš papilio, na ekranu najprej zagledaš čudovitega metulja v kraljevsko modri barvi. Metulj vrste Papilio nireus se sveti modro ali zeleno, saj ima na krilnih ploščicah drobne, enakomerno razvrščene pore, ki ohranijo skoraj fluorescenčni barvni lesk in tako spominjajo na sodobne svetilne diode.

Naoto Fukasava izhaja iz znamenite japonske tradicije preprostosti, čeprav je ideja oblikovati stol po meri metuljevih kril precej zapletena. Oblikovalec je imel pri njegovem snovanju v mislih predvsem ustvarjanje harmonije med človekom in naravo. Papiliojeva krila so sicer precej prirezana, hrbet naslanjača se pri vrhu le nekoliko razširi, kot bi hotel vzleteti in objeti tistega oziroma tista dva, ki sta sedla v njegovo mehko naročje.

Če pogledamo bolj natančno, nas organske oblike papilia celo nekoliko spominjajo na Pescejev up. Simulacija metuljevih kril je v svoji končni sedežni podobi zelo podobna interpretaciji ženske, kot si jo je pred 43 leti zamislil Pesce, le da so njene obline nekoliko trše in strožje, pač v skladu z duhom časa; še vedno pa je to seveda udoben stol, ki ponuja udobje in sprostitev.

Francoska oblikovalca Ronan in Erwan Bouroullec sta leta 2006 oblikovala zofo Alcove – dvosed, ki je najbliže tradicionalni interpretaciji kavarniških »separejev«. Tako kot Fukasava tudi brata Bouroullec stremita k preprostosti in eleganci. Značaj zofe odločilno zaznamuje visoki naslon, ki omogoča, da se zaljubljenca ali vsaj zaupna sogovornika, ki sta si to zofo izbrala za zatočišče, povsem potopita v njeno radodarno zavetje. »Funkcionalnost in tehnika sta minimum. Najtežje vprašanje je, kako oblikovati naše vizualno okolje oziroma kulturo,« je prepričan Erwan Bouroullec.

Varno ogrodje je izdelano iz kovinskih palic, mednje pa so vpete udobne blazine. Zofa je lahko veliko več kot kos pohištva, sta prepričana brata, in z alcove jima je to odlično uspelo. Alcove ni zgolj sedež ali dvosed, je nekakšna majhna sobica, soba v sobi, ravno dovolj velika za dva, ki si imata veliko »povedati«.

Lahko nas skrije ali zgolj varuje pred hrupom zunanjega sveta, ki se mu tako težko umaknemo. Britanski oblikovalec Jasper Morrison slog bratov Bouroullec opisuje kot genialno mešanico discipline in poetike, funkcionalnosti in romanticizma, in alcove je esenca tega razmišljanja.

Zbirka valentinovih rdečih stolov pa ne bi bila popolna, če mednje ne bi uvrstili vsaj še kakšne mojstrovine iz ateljeja španske oblikovalke Patricie Urquiola. Husk, ki ga je oblikovala prav tako za B&B Italia, je bolj športna, moška različica romantičnega naslanjača, za katerega je dobila navdih v bejzbolski rokavici. Slednjo je povečala in prilagodila razmerjem človeškega telesa.

Oblikovala je tanko lupino iz reciklirane plastike in vanjo položila v kvadrate členjeno blazino, ki spominja na klasično prešito odejo za spanje. Tako kot spalna odeja tudi Husk mehko objame vsakega, ki sede vanj, kar je romantično doživetje posebne vrste.

Naslanjač ali ležalnik Antibodi, ki ga je Urquiola oblikovala za italijansko podjetje Moroso, je ženska različica bejzbola; seveda s športom nima nobene zveze, razen če vanj vsaj pod točko razno uvrščamo tudi nabiranje travniškega cvetja. Kakorkoli, ljubezni ni brez cvetja in Patricia se rada »pogovarja« z rožami.

Antibodi je eden najbolj nenavadnih naslanjačev sploh in vanj se, vsaj ženske, na mah zaljubimo. Gre za tradicionalno neoblazinjeno chaise longue (ležalnik) – nanjo je Urquiola prišila velike rože iz volnenega blaga. Oblikovala je tako žensko (z odprtimi cvetovi) kot moško (z zaprtimi cvetovi) različico stola.

Patricia Urquiola ta hip velja za eno najbolj zaželenih industrijskih oblikovalk in vsak kos pohištva, ki gre čez njene roke, je poezija posebne vrste. Njeno oblikovanje je izrazito žensko, kar je čudovito, saj svet dizajna vodijo moški. Njeni predmeti poželenja so zelo taktilni, nujno se jih je dotikati. Poznavalci celo dodajajo, da je Patricijino oblikovanje priročnik o čutnosti, prava dizajnerska naslada. Prisega na dekoracijo, na drobne pozornosti, skrite strasti in hrepenenja.

Kultni naslanjač Egg, ki ga je leta 1958 oblikoval danski oblikovalec in arhitekt Arne Jacobsen, je star že več kot 50 let. Zanj velja, da je eden najbolj romantičnih stolov, kar si jih lahko zamislite, saj se teža romantičnega mita začne že z njegovim imenom Egg, torej jajce, ki predstavlja naš izvor. Nastal je v času, ko je Jacobsen gradil kraljevi hotel v Köbenhavnu in je zanj oblikoval tudi notranjo opremo.