BMW-jev prvi »električar«

BMW i3 ponuja premijsko udobje in odlične vozne lastnosti ob ničelnem izpustu ogljikovega dioksida.

Objavljeno
18. julij 2014 12.59
Gregor Pucelj, Na kolesih
Gregor Pucelj, Na kolesih
Ko govorimo o vozilih na električni pogon, se novincem še vedno čudimo, hkrati pa smo previdni. Takšni občutki so me prevevali tudi, ko sem sedel v BMW i3, prvi serijski model te bavarske tovarne, ki ga poganja izključno električna energija.

V resnici gre za veliko več kot le za eno vozilo, dejansko gre za novo blagovno znamko, imenovano BMW i, ki bo živela bolj ali manj samostojno življenje in se posvečala trajnostni mobilnosti in tudi prav takšni proizvodnji; v celotnem proizvodnem ciklu i3, na primer, že uporabljajo zgolj obnovljive energijske vire. Zato je prvi BMW-jev »električar« dejansko začetek nove zgodbe, že od začetka, leta 2007, zasnovan kot vozilo na električni pogon, ki pa je, v nasprotju s podobnimi urbanimi vozili, že takoj segel v premijski razred.

V ospredju je lahka konstrukcija, saj je potniška celica izdelana iz plastične mase, okrepljene z ogljikovimi vlakni (CFRP), pogonski sklop, visokonapetostna baterija in šasija pa so vpeti v aluminijast modul. Tako ob le 50 kg težkem elektromotorju in 250 kg težki litij-ionski bateriji i3 tehta celo malo manj kot 1200 kg. Zaradi enakomerno porazdeljene mase – elektromotor je ob zadnjih kolesih, kamor se prek enostopenjskega menjalnika prenaša tudi pogonska sila, baterija pa je za prednjo osjo – so dosegli idealno razporeditev teže 50 : 50 in tudi nizko težišče. To na eni strani omogoča odlične vozne lastnosti, na drugi pa je konstruktorjem odprlo možnost za oblikovanje prostorne potniške kabine, v kateri so tla med sedeži povsem ravna. Tako v vozilu, ki je dolgo milimeter manj kot 4 metre, široko 1,77 metra in visoko 1,57 metra, nikakor ne moremo govoriti o pomanjkanju prostora. Še več, ker je sprednji del zelo kratek (ni motorja), je kabina ob 2,57-metrski medosni razdalji nepričakovano prostorna. K zračnosti pa ne nazadnje prispeva tudi odpiranje zadnjih vrat v smeri vožnje – podobno kot pri oplu merivi –, saj so se zaradi čvrstosti in vzvojne togosti potniške celice lahko odpovedali sredinskemu stebričku. Ne nazadnje je dovolj prostora tudi za prtljago, saj je osnovna prostornina prtljažnega prostora 260 l, če zložite zadnje sedeže, pa dobite kar 1100 l.

Ker je i3 premijski izdelek, je jasno, da je tudi odlično opremljen. Je pa očitno, da hoče biti drugačen od drugih BMW-jev. Ne nazadnje že zaradi nekoliko višjega sedenja, kar pride prav v mestni gneči, in predvsem zaradi tako imenovane 3D-notranjosti. Tako nas pred prednjo šipo pozdravi obsežna polica iz evkalipta, naslednji naravni material so obloge iz vlaken bombajske konoplje. Klasične armaturne plošče ni več, vozniku in sopotniku sta v pomoč le samostoječ digitalni zaslon pred volanskim obročem in prav takšen 10,2-palčni prikazovalnik sistema iDrive. Preprosto povedano, je počutje v i3, kakor da bi sedeli v zračni in svetli dnevni sobi.

Seveda pa nas ne zanima le počutje, ampak predvsem, kako se prvi električni BMW vozi. Tokrat bom začel na koncu: pospešek 0–100 km/h 7,2 sekunde, 0–60 km/h 3,7 sekunde, 80–120 km/h 4,9 sekunde, najvišja hitrost je elektronsko omejena na 150 km/h. Dovolj prepričljivo, kar se občuti tudi za volanom. Po prvih sramežljivih metrih sem lahkotno in seveda tiho drsel skozi mestne ulice. O kakšni počasnosti ni govora, nasprotno, vidiš le presenečene obraze, ki pač ne pričakujejo, da simpatični nenavadnež tako dobro pospešuje. Največja moč elektromotorja 125 kW (170 KM) in navor 250 Nm, ki je na voljo takoj, prikličeta vozniku nasmešek na obraz. Se pa športnim pospeškom lahko odrečete na račun varčevanja in večjega dosega. Če v voznem režimu comfort lahko prevozite od 130 do 160 km, lahko s preklopom na režim ECO PRO ali celo ECO PRO+ (v tem primeru je najvišja hitrost omejena na 90 km/h) povečate doseg za približno 20 kilometrov; v ta namen i3 tudi rekuperira zavorno energijo. Varčni vožnji so podrejene tudi pnevmatike, ki imajo za današnji čas nenavadne dimenzije 155/70 R 19 ali celo R 20.

Čeprav smo med našimi prvimi kilometri vozili le povsem električni i3, je na voljo tudi različica z dodatnim dvovaljnim 650-kubičnim bencinskim motorjem za povečanje dosega s 24 kW (34 KM). V tem primeru ima i3 vgrajen še 9-litrski rezervoar za gorivo in povečan doseg vožnje do 300 kilometrov. Omenjeni motorček pa ne deluje kot pomožni pogonski sklop, ampak kot generator, ki polni baterijo.

To, da je i3 tudi dizajnersko premijski izdelek, vidite na fotografijah. Nesporno je BMW, o čemer ne nazadnje pričata močno stilizirani ledvički, a hkrati je zelo samosvoj in prepoznaven. Glede vozniškega udobja in povezljivosti pa je do roba napolnjen z najnovejšimi BMW-jevimi dosežki iz »paketa« connected drive. Med drugim se mi za vozilo na električni pogon zdi izjemno pomembno, da navigacija voznika tudi obvešča, kakšen je trenutni doseg vozila in kje so polnilna mesta.

A to je že tisti za nas manj vesel del zgodbe. Ker v Sloveniji še ni zadostne infrastrukture, še ni znano, kdaj bo i3 zapeljal tudi na naš trg. V Nemčiji, kjer je na prodaj že od lanskega novembra, je za izključno električnega i3, torej brez motorja za povečanje dosega, z osnovnim paketom opreme treba odšteti 34.900 evrov.