Električni vozijo, kako hitro pa k nam?

Novosti z električnim pridihom - Slovenije marsikje še ni v načrtih, izjeme pa morda bodo.

Objavljeno
29. marec 2014 00.59
Gašper Boncelj, Na kolesih
Gašper Boncelj, Na kolesih
Električni avtomobili se na evropskem trgu ne uveljavljajo najhitreje, kar pa ne pomeni, da jih sploh ni. Nekaj je še zelo novih izdelkov, ki delujejo samo na elektriko, in nekaj priključnih hibridov. Povprašali smo, ali si kakšno novost lahko obetamo tudi pri nas.

Eden verjetno najbolj zanimivih električnih modelov je BMW i3, mestni avtomobil s kopico novih rešitev pri uporabi materialov (ogljikova vlakna, aluminij) in izdelavi. Avtomobil ima 125-kilovatni elektromotor in z enim polnjenjem baterije doseg od 130 do 160 kilometrov. Podjetje bo redno pro­izvodnjo zagnalo aprila, prvi kupci bodo avtomobile prevzeli poleti. V Nemčiji stane 35 tisoč evrov, kot pravijo pri BMW Slovenija, pa i3 v Slovenijo vsaj prek slovenske podružnice BMW letos zagotovo ne bo. Med razlogi za takšno odločitev omenjajo tukajšnjo neustrezno infrastrukturo (polnilne postaje) ter omejitve v proizvodnji, saj lahko v začetni fazi izdelajo 70 avtomobilov na dan. Kot pravijo, bodo dodatne trge uvajali postopoma, kot primer navedejo ZDA, ki bodo tudi šele prišle na vrsto. No, morda se komu zdi, da infrastruktura v dokaj razpršeno poseljeni Sloveniji le ni tako velik problem. Bi se po tak avto lahko odpravili čez mejo? Načeloma bi bilo mogoče i3 kupiti npr. v Avstriji, najbliže v Gradcu, je pa treba nanj precej čakati, in seveda, takšen nakup pomeni, da bo treba tam opravljati servisne storitve. Ob tem le omenimo, da pri nas uvodoma ne bo naprodaj niti njihov elektro-hibridni športnik BMW i8 – pred časom so ga sicer predstavili v Ljubljani –, ki sicer na tujih trgih stane približno 125 tisoč evrov.

Zdaj kaže, da lahko letos pri nas prej pričakujemo električne oziroma priključne hibridne različice posameznih modelov koncerna Volkswagen. Kot je znano, so doslej v tovarni pripravili električni izpel­janki modelov golf in up (volkswagen e-golf, volkswagen e-up) in priključni hibrid z oznako volkswagen golf GTE. E-golf ima električni motor z močjo 85 kW in odvisno od načina vožnje doseg od 130 do 190 km; pri e-upu elektromotor zmore 60 kW, polna baterija pa zadošča za 160 km poti. Tretji in najnovejši predstavnik je volkswagen golf GTE, priključni hibrid, ki kombinira štirivaljni bencinski agregat z manjšim električnim motorjem in se lahko polni na omrežju. Vse to mu seveda bistveno poveča skupni doseg. Ta zasnova je blizu tistemu, kar ponujata opel ampera in toyota prius plug in, ki sta na trgu že nekaj časa. Kot so nam povedali pri slovenskem zastopniku skupine Volkswagen, Porscheju Slovenija, načrtujejo prihod vseh treh modelov za november ali december. Cene še niso znane, za orientacijo pa omenimo, da staneta e-golf in golf GTE v Nemčiji približno 35 oziroma 36 tisoč evrov, e-up pa 29 tisoč evrov.

Eden prvih pobudnikov uveljavitve električnih avtomobilov v Evropi je bil francoski Renault, ki ima na trgu več zelo različnih vozil na takšen pogon. Najbolj zanimiv je vsekakor tudi nadvse privlačno oblikovani renault zoe, ki ga žene 65-kilovatni električni motor, njegov doseg pa je z enim polnjenjem baterije uradno 100 km pozimi in 150 km v ugodnejših temperaturnih razmerah. Na nekaterih evropskih trgih je že nekaj časa na voljo, posebnost njegovega trženja pa je, da stranka kupi avtomobil, baterijo pa si izposodi. Vendar te možnosti ni v Sloveniji, kot so nam dejali pri njihovem slovenskem zastopstvu, svojih električnih vozil pri nas še kar ne bodo prodajali. Podobno so se pri Fordu odločili glede električne izvedbe modela nižjega srednjega razreda ford focus. Kaj pa nissan leaf, eden prvih povsem na električni pogon zasnovanih modelov v sodobnih časih, ki še vedno deluje zelo sveže? Je še negotovo, a majhna možnost, da bi ga v ne tako oddaljeni prihodnosti pri nas tudi uradno začeli tržiti, menda obstaja.

Kia soul, ki jo predstavljajo kot avtomobil življenjskega sloga, je letos pripravljena v novi že drugi generaciji, prvič pa so jo prikazali s pogonom na električni motor. Za kio soul EV, katere doseg z enim polnjenjem znaša med 170 in 200 kilometrov, so nam vodilni Kie nedavno dejali, da jih bodo v Evropo letos dobavili tisoč. Glede morebit­nega prihoda avtomobila v Slovenijo so tukajšnji predstavniki odprti, če jim bo le dosegljiv.

Eno zanimivejših vozil na tem področju bo tudi Mitsubishijev športni terenec outlander, ne v klasični izvedbi, ampak kot mitsubishi outlander PHEV, ki je priključni hibrid. Kombiniral bo bencinski in električni pogon, baterijo pa bo mogoče polniti tudi na vtičnici. Avtomobil ima štirikolesni pogon in dva električna motorja, ki poleg bencinskega agregata neodvisno poganjata prednjo in zadnjo pogonsko gred. Kot pravijo pri Mitsubishijevem zastopniku AC Mobil, bosta prva primerka v Slovenijo prispela junija ali julija, ko bodo vozilo tudi širše predstavili javnosti. Takrat bi morala biti že znana tudi cena, potem pa bodo videli, kakšen bo odziv trga, tako pri fizičnih kot pravnih osebah. Kot je razumeti, imajo z njim vsekakor tudi prodajne namene.

Če ni denarja za nakup novega električnega avtomobila, je mogoče obstoječi model s konvencionalnim motorjem predelati v električnega. Po oceni Andreja Pečjaka, ki ima pri nas največ znanja in izkušenj na tem področju, je bilo lani takšnih predelav približno 10. Ponavadi gre za manjše modele, predelava pa stane približno 15 tisoč evrov.

Električne avtomobile pri nas tudi izposojajo, in sicer pri podjetju Avantcar. Doslej so ponujali v dolgoročni najem zmogljive limuzine tesla model S, zdaj pa to načrtujejo tudi z drugimi modeli (nissan leaf, smart fortwo EV, opel ampera). Njihov cilj je, da bi imeli do poletja za izposojo na voljo od 70 do 100 avtomobilov.