Ion bo točil elektriko

Doba velikoserijskih električnih avtomobilov se začenja tudi pri nas. Ne le v teoriji, ampak zares. Peugeotov malček ion se namreč počasi vozi na slovenski trg; po zdajšnjih napovedih bo prodaja stekla aprila.

Objavljeno
28. januar 2011 19.51
Janez Kovačič, Na kolesih
Janez Kovačič, Na kolesih
Znana je maloprodajna cena, znani so tudi tržni načrti Peugeota Slovenija, znana je seveda tehnika oziroma ionova tehnologija. Le to ni znano, ali bo morda že letos deležen predvidene subvencije ali šele prihodnje leto – kakor vsi drugi električni oziroma baterijski avtomobili. Ampak najprej o ceni in pričakovani subvenciji. Zdaj je na potezi slovenska politika oziroma vlada, kajti denar za subvencije v vrednosti 5000 evrov za električno vozilo oziroma vozilo z ničnim izpustom CO2 naj bi črpali iz Eko sklada; toda to je šele predlog, o katerem podrobneje pišemo v spodaj objavljenem prispevku. Če bo peugeot ion dobil omenjeno subvencijo, potem bo njegova maloprodajna cena 30.460 evrov, drugače 35.460 evrov. Razlika je več kot očitna, cena pa je seveda eden bistvenih dejavnikov pri nakupu oziroma najemu.

Peugeotov ion je petvratna kombilimuzina, ki bi bila lahko tudi majhen enoprostorec. Podoba je lična in všečna, to zanesljivo ni izdelek, ki bi zanemarjal karoserijsko obliko zaradi pogona oziroma okoljske prijaznosti. V dolžino se potegne tja do kratkih 374 centimetrov, medosne razdalje je za 255 centimetrov, na voljo je oziroma bo v devetih barvah karoserije; prtljažnik je skromen (168 litrov), teža pa zaradi litij-ionskih baterij (te so izdelek japonske družbe Lithium Energy Japan), ki tehtajo v paketu 230 kilogramov, kar 1120 kilogramov. Glede na to, da ima ion kot električni avtomobil omejen doseg, bosta tudi udobje oziroma prostornost sedenja na zadnji sedežni klopi sprejemljiva oziroma zadovoljiva. Notranjost je seveda daleč od tega, da bi bila špartanska, mogoče bo izbirati med dvema vrstama oblazinjenja, serijsko bo šest zračnih varnostnih blazin, klimatska naprava, radijski sprejemnik z MP3- in CD-predvajalnikom, električni pomik stekel spredaj/zadaj, za doplačilo pa bodo ponujali še paket zima (ogrevan voznikov sedež in ogrevani zunanji ogledali). Za voznika je najpomembnejši velik okrogel merilnik za volanskim obročem. Ta mu kaže napolnjenost oziroma izpraznjenost baterij in tri režime vožnje: kadar je kazalec na zelenem polju, se ion pelje z minimalno porabo energije, belo polje pomeni veliko porabo elektrike, oznaka charge pa dodatno polnjenje baterij med zaviranjem. Ko obrneš ključ, se ne zgodi pravzaprav nič. Ko se na merilniku prikaže zeleni napis ready, lahko spelješ. In to lahko narediš hitro, kajti po tovarniških podatkih potrebuje ion do 100 km/h 15,9 sekunde, medtem ko do 50 km/h pospeši v pičlih 5,9 sekunde. Da je povsem tih, je razumljivo, utegne pa biti ena večjih težav ali nevarnost zlasti za pešce, kolesarje in druge, naj rečem šibkejše udeležence v prometu.

Avtomobil sicer poganja sinhronski elektromotor z dvosmernim delovanjem (kar je potrebno za vzvratno vožnjo) in reduktorjem z največjo močjo 47 kW (64 KM) med 3500 in 8000 vrtljaji ter navorom 180 Nm med 0 in 2000 vrtljaji (stalni navor je 65 Nm). Pogon je speljan na zadnji kolesi, menjalnik samodejni, sklop litij-ionskih baterij je nameščen pred zadnjo premo. Pri električnih vozilih je bistveno dvoje: čas polnjenja in doseg ali avtonomija vozila. Peugeot navaja, da je doseg 150 kilometrov v idealnih okoliščinah, kar verjetno pomeni, da je v praksi nekako 110 kilometrov. Polnjenje je mogoče na dva načina: na običajni vtičnici in s tokom 220 V, kar traja šest ur, ali s trifaznim tokom 380 V. V tem primeru se baterija polovično napolni v 15 minutah, v pol ure pa doseže 80-odstotno napolnjenost.

Ion je torej nared. Pri Peugeotu Slovenija letos računajo na 10 do 20 kupcev, večinoma seveda na podjetja oziroma ustanove, manj na zasebnike; dobavni rok naj bi bil nekako mesec dni. Verjetno se večina ne bo odločila za nakup, ampak lizinški najem. Ta bo stal 500 evrov na mesec za obdobje štirih let, vključeval pa bo redno vzdrževanje in vsa morebitna popravila. Še podatek, ki vsekakor ima svoj pomen: stroški vožnje naj bi bili 1,5 evra na sto kilometrov!

Subvencije - 
kdaj in koliko?


Vse kaže, da bosta zgoraj opisani mali peugeot ion in mitsubishi i-miev prva velikoserijska električna avtomobila, ki bosta v prihodnjih mesecih zapeljala na slovenski trg. Če pustimo ob strani še nekaj drugih neznank, je najbolj aktualno vprašanje, ali in kdaj se bo slovenska država odločila, da s subvencijami podpre prodajo električnih vozil. Zelo verjetno je, da se bo to zgodilo šele prihodnje leto. V vladni službi za podnebne razmere pravijo, da je predlog o subvencioniranju električnih baterijskih vozil v končni fazi medresorskega usklajevanja. Vlada naj bi o tem odločala prihodnji teden. Višina subvencije še ni znana, določena bo z razpisom Eko sklada glede na položaj na trgu z električnimi vozili. Omenjena služba predlaga 5000 evrov subvencije za električno vozilo, vendar bo znesek odvisen od celotne nakupne cene in naj bi se z leti zniževal. Kakor načrtujejo, subvencije ne bo mogoče uveljaviti pri nakupu luksuznega električnega avtomobila. Zdaj kaže, da bi lahko te spodbude uvedli najpozneje prihodnje leto, letos pa bo vse odvisno od razpoložljivega denarja. V letu dni naj bi za ta namen porabili približno milijon evrov, kar pomeni, da v vladni službi za podnebne razmere računajo na letno prodajo do 200 vozil. Subvencije naj bi bile namenjene fizičnim osebam, glede podjetij še ni vse jasno, razmišljajo o ugodnih posojilih.

V združenju slovenskih uvoznikov avtomobilov (ADS) so ustanovili delovno skupino za električna vozila. Kakor je povedal Aleš Suhorepec, so se zavzemali, da bi subvencija znašala 7000 evrov. Kljub temu da vladna služba zdaj predlaga 5000 evrov, še niso izgubili upanja, da se bo vlada na koncu odločila drugače. Potrebni denar se zbira v Eko skladu na podlagi uredbe o zagotavljanju prihrankov energije pri končnih odjemalcih.