Predstavljamo legende: BMW serije 8

 Najboljši grand tourer? Morda! - Predstavnik dobe, ko poraba goriva in izpust ogljikovega dioksida še nista bila pomembna.

Objavljeno
22. julij 2014 19.55
Bruno Kuzmin, Na kolesih
Bruno Kuzmin, Na kolesih
Bavarski superkupe, ki je bil ustvarjen z mislijo na preganjanje mercedesov 560 SEC, porschejev 928 in recimo jaguarjev XJ-S 12V, je 90. leta prejšnjega stoletja zaznamoval s čudovitim naborom tehnične eksotike in prefinjene uglajenosti.

Septembra 1989 je pod reflektorji frankfurtskega avtomobilskega salona na razstavnem prostoru münchenskega podjetja vladala histerija. Svet je ugledal eden najbolj luksuznih in imenitnih kupejev vseh časov, čistokrvni grand tourer najvišjega razreda. Rodil se je BMW 850i z mogočnim 5,0-litrskim bencinskim dvanajstvaljnikom. V razvoj avtomobila z nepredstavljivo dolgim in kot pri morskem psu zašiljenim gobcem z dvižnima žarometoma so od leta 1984 do začetka proizvodnje vložili več kot 1,5 milijarde nemških mark. Načrtovanje serije 8 je med drugim vključevalo testiranja v vetrovniku, kar je bilo za tiste čase sila redko. Koeficient čelnega upora je znašal le 0,29.

Presežki so se nadaljevali pri tehniki. Iz limuzinskega 750i prevzeti V12 z dvema vrstama valjev pod kotom 60 stopinj, lahko gradnjo iz aluminija, kratkimi batnimi gibi, eno odmično gredjo v vsaki glavi, 220 kW (300 KM) in 450 Nm navora pri 4100 vrtljajih je zlahka dosegel elektronsko omejenih 250 km/h. Pogon je bil pričakovano speljan na zadnji kolesi prek štiristopenjske avtomatike ali prvega šeststopenjskega ročnega menjalnika v povezavi z motorjem V12. Z njim je kupe z maso slabe 1,8 tone, kar so mu adrenalinski in do luksuznih dodatkov indiferentni puristi najbolj zamerili, do 100 km/h pospešil v 6,8 sekunde in med mestno vožnjo po tovarniških podatkih popil slabih 20 litrov na 100 kilometrov. Marsikaj je bilo v tem avtu podvojeno, z dvema motornima krmilnima enotama motronic in akumulatorjema na čelu. Prav tako eksotična sta bila, recimo, prednja sedeža z vzglavnikom, vgrajenim na enojni stranski nosilec, in integriranim varnostnim pasom.

Izvedbi 850i, ki sta jo na zadku krasila dva para štirioglatih izpušnih cevi, je sredi leta 1993 sledil motorno manjši 840Ci s 4,0-litrskim osemvaljnikom z 210 kW (286 KM), tega pa je čez dve leti nadomestil 4,4-litrski stroj z enako močjo, a manjšo porabo goriva in boljšo odzivnostjo. Podobno nadgradnjo je doživel 850i ob preimenovanju v 850Ci s 5,4-litrskim strojem in 240 kW (326 KM). Še več je ponujal veličastni 850CSi s 5,6-litrskim motorjem, 279 kW (380 KM) ter tršim in nižjim podvozjem. Avtomobil, ki ga nekateri zamenjujejo za M8 (ta je obstajal le v prototipni izvedbi s približno 410 kW oz. 550 KM), so izdelali v zgolj 1510 primerkih.

Začetna čakalna doba se je za 850i kljub vstopni ceni 130 tisoč nemških mark in načrtovani letni proizvodnji 10 tisoč primerkov raztegnila na tri leta. Toda z globalno recesijo v začetku 90. let, vojno v Perzijskem zalivu in rastjo cen goriva je povpraševanje po njem žal hitro usahnilo. Konec proizvodnje je osmica doživela po nekaj več kot 31 tisoč izdelanih primerkih leta 1999.