Slovenija: standard navzdol, kraje avtov navzgor

Lani se je v Sloveniji število kraj vozil povečalo za petino, tudi januarja ni bilo nič bolje.

Objavljeno
01. februar 2013 11.44
Boštjan Okorn, Na kolesih
Boštjan Okorn, Na kolesih

Vsaka kraja je neprijetna za lastnika, povzroča mu nepotrebne stroške, skrbi in poti, vse skupaj pa je še dodatno zoprno, če gre za krajo avtomobila. V letu 2012 je število ukradenih vozil po statistiki, ki jo slovenska policija vodi na svojem spletnem portalu, spet skočilo čez 1000, a še vedno velja, da se morajo tatov bati predvsem lastniki nekaterih avtomobilov.

Pred nekaj leti se je število tatvin občutno zmanjšalo, predvsem v letih 2009 in 2010 smo lahko poročali o precej mirnejšem obdobju, našteli so manj kot 800 ukradenih vozil.

A že predlani se je stanje poslabšalo, lani pa je bilo še za petino bolj nevarno: izginilo je 1046 vozil. Po mesecih se je število najbolj povečalo februarja (za 42 odstotkov), maja in junija (nekaj čez 50 %) in predvsem avgusta (65 %), to pa je bilo dovolj, da niti majhno zmanjšanje v marcu (–4,5 %) oziroma decembru (–3,5 %) in nekoliko večje v novembru (–13 %) ni moglo popraviti statistike.

Da so kljub nekakšni umiritvi ob koncu leta razmere še naprej resne, dokazuje letošnji januar, saj je izginilo več kot 110 vozil, kar je za petino več kot januarja 2012.

Čeprav na tem mestu podrobneje obravnavamo predvsem kraje osebnih avtomobilov, je treba takoj pripomniti, da tatove privlačijo tudi kombinirana in tovorna vozila. Zadnja celo tako zelo, da, denimo, pri Mercedes-Benzu tovornjaki actros zasedajo več kot petino ukradenih vozil te znamke (mimogrede – skupino, ki je načrtno kradla actrose, so že prestregli!). A med zmikavti so zaželene tudi druge znamke tovornih vozil – samo januarja letos so izginile štiri scanie.

Med avtomobilskimi znamkami se na vrhu že nekaj let izmenjujejo predvsem štiri. Dve »ljudski«, Renault in Volkswagen, sta po tatvinah zelo blizu in skupaj zajemata skoraj 35 odstotkov vseh ukradenih vozil. Med prestižnimi znamkami je zdaj že nekaj let v vrhu BMW (lani je bila desetina ukradenih vozil s to znamko), neslavni tržni delež Audija pa se je zmanjšal na dobrih pet odstotkov.

Za Mercedes-Benzom se je zahvaljujoč priljubljenosti malih mopedov uvrstil Tomos, nekoliko bolj s številom ukradenih izstopa še Opel, pod njim pa gre bolj kot ne za posamične kraje, v ozadju katere zelo verjetno ni zelo organizirane verige prodaje za rezervne dele.

Policisti so pred kratkim spet odkrili tolpo, ki je imela na vesti kraje in razstavljanje predvsem Volkswagnovih golfov. Očitno je takšnih skupin v Sloveniji še veliko, ukvarjajo se predvsem z renaulti in volkswagni, prav gotovo pa v delih konča tudi marsikateri izginuli BMW.

Že na prvi pogled je jasno, da črni trg deluje s polno paro, odjemalci pa so predvsem kupci rabljenih in razbitih avtomobilov, ki se nato doma (najbrž pa tudi v kakšni čisto spodobni delavnici) lotijo popravila z ukradenimi deli.

pet se nam vsiljuje misel, da bi to trgovino lahko hitro prekinili, še zlasti ker je v resnici na muhi le nekaj modelov. Pri Renaultu je clio (lani 51 ukradenih) prostor vodilnega odstopil meganu (63), pri Volkswagnu pa še naprej trumfira golf (105 ukradenih), passatov je izginilo 22. Več je bilo ukradenih BMW serije 3 (30), audijev A3 je izginilo 20.

Žal ne moremo podati bolj točne statistike o kraji modelov pri Mercedes-Benzu (v statistiki tudi Mercedes ali MB), saj jih je med vozili te znamke kar 23 brez zapisanega modela. Pri BMW manjka model v 17 primerih, precej manj »neznanih« pa je pri Volkswagnu in Renaultu (po osem).
Če primerjamo priljubljenost določenega modela znotraj znamke, lahko omenimo peugeota boxerja (10 od 22 ukradenih peugeotov), tu je namreč zanimivo tudi dejstvo, da niti fiat ducato niti citroën jumper ne izgineta tako pogosto, gre pa za vozili, izdelani na isti osnovi. Pri Seatu izstopa število kraj leona (11 od 24), pri drugih znamkah so posamezni modeli porazdeljeni dokaj razpršeno.
Letošnje leto, po januarskem dogajanju sodeč, očitno ne obeta umirjanja na področju kraj (motornih) vozil. Ne glede na to, da so ogroženi predvsem določeni modeli, velja biti previden pri parkiranju in varovanju vseh avtomobilov, kombiniranih in tovornih vozil, saj (še) ne kaže, da bodo policisti resneje stopili na prste nepridipravom.