Barbika brez las?

Znamenita otroška igrača brez las kot spodbuda otrokom, ki izgubijo lase zaradi kemotarapije ali alopecije.

Objavljeno
20. avgust 2012 12.25
Katerina Vidner Ferkov, Delo.si
Katerina Vidner Ferkov, Delo.si

Morda se tudi v svetu otroških igrač obetajo spremembe. Nekatere organizacije in posameznice ter posamezniki, si želijo, da bi proizvajalec Mattel izdelal lutko Barbie brez las, torej plešasto Barbie. Lutka brez las naj bi otrokom sporočala, da je sprejemljivo biti brez las in lajšala njihovo razumevanje tega pojava.

Številni otroci namreč izgubijo lase, ko jih zdravijo s kemoterapijo ali imajo alopecijo, pojav, pri katerem je pogosta izguba vseh las. Plešavost  pri otrocih je lahko tudi posledica trihotilomanije ali puljenja las, ki je izraz notranje stiske.

Plešasta Barbie naj bi bila tudi v pomoč otrokom, katerih mame, tete, babice ali sestre izgubijo lase zaradi kemoterapije ali alopecije. Medtem ko je moška plešavost običajen pojav, otroci le redko vidijo žensko brez las, z lasuljo oziroma nadomestnimi pokrivali.

Podporniki peticije za izdelavo plešaste Barbike si prav tako želijo, da bi bil del dobička od prodaje namenjen organizacijam, ki se ukvarjajo s pomočjo otrokom in staršem, ki prebolevajo raka.

Barbie, oziroma pogovorno Barbika, je bila v zadnjih dvajsetih deležna številnih kritik. Predvsem, ker predstavlja »popolno« žensko: vitko, dolgih nog in prav tako dolgih svetlih las. Z videzom Barbike se lahko pogojno identificira izjemno majhen odstotek žensk Evropi in ZDA, medtem ko večina prebivalcev sveta močno odstopa od njenega izgleda.

Videz igrače, ki je pospremljen še z agresivnim oglaševanjem, lahko že pri majhnih deklicah ustvari občutek »nezadostnosti«.

Pritiski javnosti in izdelava temnopolte Barbie

Podjetje Mattel se je na vse večje pritiske javnosti odzvalo in leta 2009 izdelal serijo afroameriških lutk: imele so temnejšo polt in rahlo spremenjene obrazne poteze.

Leta 2010 je zaradi tega nastala težava, ker je ameriška veriga trgovin Walmart, ki je pogosto deležna kritik zaradi neetičnega poslovanja, ponujala temnopolto Barbiko po znižani ceni. V ZDA, kjer je diskriminacija zaradi barve kože občutljiva politična tema, je njihova poteza sprožila neodobravanje.

Navkljub spremembi barve kože Barbika ostaja izjemno vitka lutka, za katero je značilno še, da sledi modnim zapovedim. Številne kritike so usmerjene tudi na oblačila Barbike, ki imajo seksualno konotacijo in ne spominjajo na otroška.

Matell je ob priložnosti izdelal tudi Barbiko z muslimansko nošo - hijabom, vendar ni požel uspeha. V Iranu je lutka Barbie celo nezaželena, ker naj bi preveč spodbujala »zahodne vrednote«. Na vzhodne trge je uspešneje prodrla lutka Fulla, ki je dobila vzdevek »muslimanska Barbika«. Fulla je oblečena v skladu z muslimansko tradicijo in ima kot dodatek tudi molilno preprogo.

Na drugi strani Mattel daje poudarek na hobije in oblačila lutke Barbie, ki jih je možno dokupiti. New Boy, izdelovalec lutke Fulla, pa trdi, da naj bi se ta lutka predvsem družila in spoštovala svoje starše.

Barbika še vedno sproža številna vprašanja in pomisleke o primernosti te igrače za otroke. Vendar bi tam, kjer je priljubljena, dejansko lahko prispevala k manj travmatičnem dojemanju plešavosti pri ženskah. Peticija za plešasto Barbiko se nahaja tudi na družabnem omrežju Facebook.

Morda bo naslednja peticija usmerjena v telesne oblike lutke Barbie. Izdelovalec bi jo lahko približal povprečni populaciji žensk in deklet in izrisal še kakšen otroški nasmeh več.