Gulabi Gang: Indijke, ki so pravice vzele v svoje roke

Revolucionarka, ki razrešuje družinsko nasilje, tepe policijo in razlaga, da je najnižja kasta najvišja, saj služi vsem.

Objavljeno
10. december 2013 09.42
K. V., Delo.si
K. V., Delo.si
Sampat Pal Devi prihaja z indijskega podeželja, iz siromašne družine. Svoje otroštvo je preživela na paši živine in na skrivaj opazovala, kaj so pisali na šolske table otroci, ki so hodili v šolo. S palico v pesku se je sama naučila pisati.

Njen trud je opazil stric, ki je poskrbel, da je naredila vsaj nekaj razredov vaške šole. Poročili so jo pri enajstih letih. Prvega od petih otrok je rodila pri petnajstih. Bila je priča nenehnim žalostnim zgodbam žensk, ki so jih poročili kot otroke, jih pretepali in jim odrekali osnovne pravice.

»Treba je uporabljati pamet,« je odločna Sampat Pal Devi, ki je leta 2006 ustanovila Gulabi Gang. Njena skupina žensk presega 50.000 članic in je vsak dan večja, saj se bori za pravice žensk in revnih. Gulabi pomeni živo rožnato barvo, v katero so oblečene vse članice skupine, plačajo tudi članarino, za katero dobijo račun.

Sampat Pal je na voljo članicam za razrešitev nasilja v družini, opozorila lokalnim veljakom ali podkupljivim uradnikom. Strahospoštovanje si je prislužila s tem, ko se je branila pred napadom policista. Potem ko je ubežala njegovemu krivičnemu udarcu, je policista s palico udarila nazaj. Za revno žensko je takšno dejanje v Indiji nekaj nezaslišanega in zbuja spoštovanje tudi vseh moških.

Ustavila je tovornjak in zavrača kaste

Med akcijami, ki jih je izvedla Sampat Pal Devi, je tudi ustavitev tovornjaka s hrano za revne v severni državi Uttar Pradesh. Lokalne oblasti so hrane prodajale naprej, namesto da ji jo razdelile v skladu z vladnimi navodili. Po tovornjak je prišla policija, vladni uradniki so se bili prisiljeni zdramiti in hrana je bila ustrezno razdeljena.

Prav tako se pogumna voditeljica ne ustraši soočenja z delodajalci, ki ne plačujejo delavcev in delavk, ki opravljajo težaška dela na cesti. Ta dela običajno opravlja najnižja kasta.

Čeprav indijska ustava prepoveduje kastne razlike, so v življenju Indijcev in Indijk še vedno prisotne. Še posebej, kar se tiče najnižje kaste, tako imenovalih nedotakljivih, dalitov.

Na njihovo socialno in ekonomsko stisko je opozarjal tudi Gandhi, ki je ukazal kaste uradno prepovedati.

Zaradi druženja z njimi si je Sampat Pal nakopala srd lastne, čeprav revne družine. Tašča jo je vrgla iz hiše, ko je izvedela, da je jedla in pila skupaj z ljudmi iz kaste dalitov. To Sampati Pal ni ustavilo, nasprotno, izjavila je:

»Tudi jaz sem iz kaste dalitov, stojim za vsemi ponižanimi. Ženske morajo dvigniti svojo samozavest. V vsaki vasi mora obstajti Gulabi Gang.«

Družinsko nasilje in zapostavljenost žensk

Ženske iz nižjih kast so v Indiji pogosto deležne nasilja, možje jih pretepajo ali jih zapustijo. Znani so tudi brutalni primeri umorov zaradi premajhne dote in surovo ravnanje z vdovami.

Sampati Devi se s somišljenicami odpravi na dom nasilneža, ki ga opozorijo na krivično dejanje, ter po potrebi tudi premikastijo z bambusovimi palicami. Svoje članice nauči tudi samoobrambe. Na željo žensk lahko moža tudi uradno prijavijo in preganjajo.

Gulabi Gang ima v Uttar Pradeshu že takšen vpliv, da se je v tej državi stopnja nasilja nad ženskami že občutno znižala.

Besede Sampati Devi vzbujajo upanje za zatirane: »Do zadnjega dneva se bom borila za pravice žensk in revnih. Tudi, če bom živela sto let. Nikoli se ne bom ustavila.«