Piloti ne znajo več leteti: »zasvojenosti z avtomatiko« v letalstvu

Pred leti so prisegali na avtomatske pilote, zdaj pa v letalskih družbah skrbijo, da piloti pogosteje pilotirajo ročno.

Objavljeno
14. september 2011 17.32
Posodobljeno
14. september 2011 18.00
ETN, Trip
ETN, Trip

V nedavni študiji, ki so jo opravili v Zvezni letalski upravi ZDA (FAA), so med drugim ugotovili, da piloti, ki vse pogosteje uporabljajo avtomatske sisteme letenja, preprosto ne znajo več leteti. Letalske družbe in nadzorniki letenja so v minulih letih spodbujali pilote, naj uporabljajo avtomatske sisteme letenja. Še celo prepovedovali so jim, da bi med poleti izključili avtomatske pilote, zato so imeli vedno manj priložnosti, da bi ohranjali znanje in se izpopolnjevali v ročnem vodenju letal. Seveda so se pojavile posledice.

Rory Kay
, pilot in sopredsedujoči svetovalnega komiteja FAA za usposabljanje pilotov, je nedavno opozoril, da imajo v letalstvu hude težave zaradi »zasvojenosti z avtomatiko«.

»Z najsodobnejšimi letali smo imeli že celo vrsto nesreč,« je povedal Kay. »Gre za to, da preprosto ne znamo več leteti.«

V študiji FAA so proučili 46 nezgod in hujših nesreč, 734 poročil, ki so jih prostovoljno pripravili piloti, in zbrane podatke z več kot 9000 poletov, med katerimi so v letalski kabini sedeli varnostni nadzorniki, ki so pilote spremljali pri delu. Ugotovili so, da so imeli ti pri več kot 60 odstotkih nezgod in 30 odstotkih hujših nesreč težave z ročnim vodenjem letala ali pa so naredili kakšen spodrsljaj pri avtomatiziranem vodenju.

Tudi sicer se je občutno povečalo število napak, ki jih zagrešijo med poleti; zgodilo se je celo, da kateri ni opazil, da se je sistem avtomatičnega letenja, ki nadzoruje moč motorja, izklopil. Piloti niso znali ukrepati, ko je začelo letalo izgubljati višino, pa tudi ne vzdrževati primerne hitrosti.

Pri usodnem strmoglavljenju ameriškega letala pred dvema letoma v bližini mesta Buffalo v zvezni državi New York je kopilot območne letalske družbe vnesel napačne podatke v računalnik in s tem povzročil nevarno zmanjšanje hitrosti. Prižgala se je opozorilna lučka, vendar pa pilot, ki tega ni opazil, preprosto ni znal pravilno ukrepati in letalo je – strmoglavilo. V nesreči je izgubilo življenje vseh 49 potnikov in članov posadke.

V letalskih družbah so poleg tega opazili, da se dogaja več manjših nezgod, ker piloti izgubljajo dragocene trenutke, ko skušajo vztrajno znova vključiti avtomatsko napravo za letenje, medtem ko bi morali »prijeti za krmilo in voditi letalo«, je povedal tudi Bob Coffman, ki je prav tako član komiteja za usposabljanje pilotov pri FAA.

Paul Railsback, izvršni direktor Združenja zračnega prometa, ki zastopa ameriške letalske družbe, poudarja: »Problem bomo odpravili, če bodo poskrbele, da bodo njihovi piloti veliko pogosteje kot doslej ročno vodili letala. Piloti morajo leteti, ne pa se predajati avtomatiki. V zadnjem času opažamo, da so v številnih letalskih družbah že začeli uvajati več ročnega letenja.«