Dremajoča črna luknja

Črna luknja v središču galaksije Kipar (Sculptor) je zadremala, odkar je pred desetletjem pogoltnila enormno količino vesoljskih ostankov.

20. junij 2013 15.05
Ra. K., Znanost

Ta ugotovitev, objavljena v zadnji številki revije Astrophysical Journal, je začudila astronome, saj sta pojava rojevanja zvezd in aktivnosti črnih lukenj ponavadi povezana.

Galaksija Kipar (na fotografiji), znana tudi z imenom NGC 253, je od Zemlje oddaljena 13 milijonov svetlobnih let, v svojem središču pa gosti orjaško črno luknjo z maso, ki je približno petmilijonkrat večja od mase Sonca.

Leta 2003 so znanstveniki z vesoljskim teleskopom Chandra opazili blišč rentgenskih žarkov, ki je ustrezal velikanski količini plinov, vrtinčasto spuščajočih se v omenjeno supermasivno črno luknjo in pri tem segrevajočih se na več milijonov stopinj. Od srede lanskega leta pa imajo nebesni rentgenski žarki novega opazovalca: vesoljski teleskop Nustar (Nuclear Spectroscopic Telescope Array), ki se je že uveljavil kot uspešen zasledovalec črnih lukenj. Opazi namreč lahko rentgenske žarke s še višjo energijo, kot jih zazna Chandra.

Oba teleskopa so ob koncu lanskega leta usmerili proti supermasivni črni luknji v galaksiji Kipar – in osupli ugotovili, da se je sevanje rentgenskih žarkov očitno ustavilo. »Črne luknje se hranijo z okoliškim materialom. Ko jim zmanjka tega ‘goriva’, zadremljejo,« je pojasnila Ann Hornschemeier z vesoljskega centra Nase in soavtorica najnovejše študije. »Velikanska črna luknja v galaksiji NGC 253 je nenavadna v tem smislu, da očitno spi, čeprav okoli nje vlada izjemna aktivnost rojevanja zvezd.«