Kako podgane obvladajo bolečino

Odgovor na to vprašanje utegne znanstvenikom odkriti, kako preprečiti bolečine zaradi artritisa.

26. januar 2012 12.58
Gregor Pucelj, znanost

Pristaniške podgane so že pregovorno trpežne živali. Ne znebiš se jih niti s kislino, ki bi jo poškropil po njih. Zakaj ob stiku s kislino podgane očitno ne občutijo bolečine? Odgovor na to vprašanje utegne znanstvenikom odkriti, kako preprečiti bolečine zaradi artritisa pri ljudeh.

Vprašanju, zakaj podgane ne občutijo bolečine ob stiku s kislino, so pozornost namenili nemški znanstveniki s centra Maxa Delbrücka za molekularno medicino v Berlinu. Pristaniške podgane imajo podobno kot večina drugih živali na konicah senzorskih nevronov bolečinske receptorje, tako imenovane nociceptorje, ki se aktivirajo ob stiku s kislino. Ob takem stiku pošljejo signal za bolečino. Vendar pa nociceptorji vsebujejo še poseben kanal, ki se ob izpostavljenosti določeni količini kisline blokira in utiša signal za bolečino.

Nemški strokovnjaki so v poskusih na miših in podganah ugotovili, da ta kanal pri podganah še posebej učinkovito blokira jakost signala za bolečino. »Kanal se ob prisotnosti kisline blokira s tolikšno jakostjo, da postane simultano aktiviranje senzorjev za kislino brezpredmetno – tako se ne pojavi nikakršen signal za bolečino,« je za revijo Science pojasnil raziskovalec Ewan Smith. Znanstveniki menijo, da bi ustrezen kanal pri ljudeh lahko uporabili kot tarčo za preprečevanje bolečine, ki jo povzročajo depoziti kisline. Prav ti depoziti so simptom artritisa, ki zaradi bolečin mnogim povzroča hude težave.