Nova različica Falcona 9

Nov dosežek družbe SpaceX - Večja zanesljivost, zmogljivost in delno ponovna uporabnost nekaterih delov rakete.

Objavljeno
12. september 2013 16.19
reu TECH-SUMMIT/
Miloš Krmelj
Miloš Krmelj

Najbolj dejavna zasebna družba za vesoljske tehnologije SpaceX je izdelala novo različico svoje največje nosilne satelitske rakete. Podjetje, staro le dobrih deset let, je naredilo že veliko – od rakete Falcon 1 do Falcona 9 in kapsule Dragon.

Družba Space Exploration Technologies, na kratko SpaceX, namreč za to nedeljo, 15. septembra, napoveduje demonstracijski polet nadgrajene in izboljšane nosilne satelitske rakete Falcon 9; njeno izstrelitev so sicer že nekajkrat odložili.

Pred samo izstrelitvijo bodo izvedli še statični vžig oziroma testiranje novih raketnih motorjev Merlin 1D. Če bo šlo vse po načrtih, bodo s tem prižgali zeleno luč za dejansko izstrelitev modificiranega Falcona 9. Družba SpaceX, katere ustanovitelj in direktor je Elon Musk, bo pri tem preizkusila še novo izstrelno ploščad na znanem izstrelišču ameriškega vojaškega letalstva Vandenberg v Kaliforniji.

Nova raketa je precej daljša od dosedanjih Falconov 9. Mimogrede, vse so izstrelili iz Cape Canaverala na Floridi; s tremi so do Mednarodne vesoljske postaje (ISS) prepeljali kapsule Dragon, dve izstrelitvi pa sta bili le poskusni.

Nova različica Falcona 9, znana kot Falcon 9 V1.1, je dolga 69 metrov (običajni Falcon 9 54 m), ima največji premer 3,6 metra in ob izstrelitvi tehta 480 ton; v nizko zemeljsko krožnico lahko dvigne dobrih 13 ton tovora (običajni Falcon 9 V1. pa 6,6 tone). Prvo stopnjo poganja devet raketnih motorjev vrste Merlin 1D, ti so zdaj nameščeni osmerokotno, deveti motor je v sredini (prej so bili v treh vrstah). Vsak motor ima potisno silo 650 kN. Druga stopnja ima enak premer kot prva, poganja pa jo en sam raketni motor vrste Merlin 1D. Vse motorje poganja gorivna kombinacija, ki vsebuje kot oksidator tekoči kisik in gorivo kerozin. To je znana gorivna kombinacija, ki se uporablja že več kot 50 let.

Nova raketa je torej opazno daljša od predhodnic, zato nekateri poznavalci menijo, da se pri izstrelitvi lahko pojavijo težave, povezane z njeno vzvojno trdnostjo. Pri podjetju SpaceX pa poudarjajo njene prednosti, predvsem večjo potisno silo in poenostavitev nekaterih postopkov. Poleg tega ima izboljšani Falcon 9 večji aerodinamični pokrov s premerom 5 metrov (pod njim je torej več prostora za vesoljske tovore), nadgrajeno avioniko, računalniške sisteme in nov sistem ločevanja posameznih raketnih stopenj, ki ima namesto dosedanjih dvanajstih vsega tri pritrdilna mesta.

Ker je tokratni polet demonstracijski, ga je SpaceX ponudil po zelo znižani ceni. Kanadska družba MDA in Kanadska vesoljska agencija (CSA) sta tako zakupili prostor za dostavo 360-kilogramskega satelita Cassiope v zemeljsko krožnico. Kanadčani naj bi za ta polet plačali samo petino običajne cene. Na prvem demonstracijskem poletu bo nadgrajeni Falcon 9 v vesolje ponesel še tri tako imenovane sekundarne tovore.

Ko bo tovor v orbiti, bo družba SpaceX izvedla dodaten zanimiv eksperiment in skušala ponovno vžgati drugo raketno stopnjo, kar bo seveda odvisno od količine preostalega goriva na krovu. Ponovno bodo aktivirali tudi prvo raketno stopnjo in tako poskusili upočasniti njeno padanje proti Tihemu oceanu.

»S tem bomo preverili, ali lahko zmanjšamo hitrost padanja in morda ohranimo nekatere dele prve stopnje za ponovno izstrelitev. Je pa res, da si ne obetamo preveč, v resnici dajem temu samo deset odstotkov možnosti,« pravi Elon Musk.

Miloš Krmelj predstavnik Mednarodne vesoljske univerze za Slovenijo