V bližnji galaksiji M82 eksplodirala supernova

Ljubiteljskem astronomom iz Slovenije je pri snemanju pomagalo fantastično temno nebo nad avstrijsko Koroško.

24. januar 2014 18.14
M. Č., Delo.si

Supernovo v galaksiji M82 je 21. januarja 2014 odkril Stephen J. Fossey (Observatorij Univerze v Londonu) s skupino njegovih študentov v kraju Mill Hill na severnem obrobju Londona. Med izvajanjem praktikuma s 35-cm avtomatskim teleskopom se je bližalo poslabšanje vremena, zato jim je mentor, kot poroča BBC, namesto predvidenih vaj demonstriral delovanje teleskopa.

Študenti so si za opazovanje izbrali lepo in fotogenično galaksijo M82 v ozvezdju Veliki medved. Že na prvih posnetkih je Fossley sredi galaksije opazil zvezdo, ki jo pri prejšnjih opazovanjih ni bilo na tem mestu.

Na več astronomskih observatorijih po svetu so posneli spektre novega objekta in ugotovili, da gre za supernovo tipa Ia, ki nastane v dvozvezdju, ko zvezda bela pritlikavka srka snov iz večje sosednje zvezde vse dokler ne postane nestabilna in končno eksplodira.

Značilnost supernov tipa Ia je, da imajo vse enak izsev in jih zato astronomi uporabljajo kot standardne svetilnike za določanje razdalj v vesolju.

To je ena najsvetlejših supernov zadnjih let in Zemlji najbližja supernova tipa Ia v zadnjih 40 letih. Odkritje so potrdili na številnih observatorijih po svetu, Mednarodna astronomska zveza pa je supernovi dodelila uradno oznako SN 2014J.

Eksplozija tako svetle supernove v bližnji galaksiji je zanimiv dogodek za astronome in vse, astronomske navdušence.

»Štiri ure smo gledali satelitske slike, da bi našli zaplato jasnega neba,« je dejal Andrej Mohar, član društva Temno nebo Slovenije.

Ker je večina Slovenije že več tednov pokrita z oblaki, je nato še z dvema članoma, Hermanom Mikužem in Jurijem Staretom, v avto naložil prenosni teleskop in se odpeljal čez Ljubelj na avstrijsko Koroško. Hitro, saj so imeli le eno uro časa, da bi prizor posneli.

Na višini preko 1000 metrov so sicer uživali pod čudovitim jasnim in neverjetno temnim nebom. Teleskop so postavili v vasi, ki nima niti ene zasebne ali javne svetilke. Zvezdno nebo je bilo manj svetlobno onesnaženo kot na katerikoli točki v Sloveniji.

Kot kažejo zadnji spektroskopski podatki je bila supernova odkrita približno teden dni pred dosegom največjega sija. Zato jo bo zelo zanimivo opazovati tudi v naslednjih dneh, saj utegne postati še nekoliko svetlejša in vidna tudi v manjših teleskopih.