Davčne blagajne: računi obvezno v neprekinjeni vrsti

Zaporedne številke računov si bodo morale slediti v neprekinjenem zaporedju bodisi po poslovnih prostorih bodisi po elektronskih napravah.

Objavljeno
13. oktober 2015 12.19
Katarina Fidermuc, gospodarstvo
Katarina Fidermuc, gospodarstvo

Ljubljana − Na izobraževanjih o davčnih blagajnah, ki jih pripravlja finančna uprava, so v ospredju vprašanja o novem sistemu označevanja računov. To povzroča skrbi predstavnikom knjigovodstev in računovodstev, čeprav jim predstavniki finančne uprave zagotavljajo, da bodo za vse poskrbeli računalniški programerji.

V podjetjih zdaj različne vrste računov – na primer dobave, dobropise, avanse – zaradi boljše preglednosti označujejo posebej. Zakon o davčnem potrjevanju računov je uvedel stroga merila ne le o vsebini in roku za izdajo računa, ampak tudi o številčenju. »Zaporedne številke računov si morajo vsako poslovno leto slediti v neprekinjenem zaporedju po vsakem poslovnem prostoru zavezanca ali po elektronski napravi za izdajo računov v poslovnem prostoru zavezanca,« poudarja Manja Kralj iz finančne uprave. Za svoje evidence bodo izdajatelji lahko določili interne oznake, a jih ne bodo vključili v tridelno številko računa, ki jo bodo sporočili finančni upravi.

Obvezno zaporedje v nizu


Na izobraževanjih o davčnih blagajnah, ki jih pripravlja finančna uprava, ima občinstvo največ vprašanj ravno v povezavi z novim številčenjem računov, saj jih v podjetjih zdaj zaradi boljše preglednosti hranijo po različnih skupinah. Zakon o davčnem potrjevanju računov je uvedel nova pravila, poudarja Sebastijan Prepadnik: »Pomembno je, da v knjigovodstvu zavezanca obstaja zaporedno številčenje računov in da je način zaporednega označevanja računov predpisan z internim predpisom podjetja. Skupaj bodo številčili gotovinske in negotovinske račune, tudi avansne.«

V istem zaporednem nizu števil bodo tako tudi računi, ki jih zavezancem ne bo treba potrjevati prek informacijskega sistema finančne uprave, ker bodo plačilo dobili na transakcijski račun, to pa po zakonu ne šteje za gotovinsko plačilo. »To pomeni, da bodo v postopku potrjevanja računov obstajale 'luknje' v nizu števil. Zavezancem predlagamo, čeprav to ni obvezno, da v takšnih primerih v potrjevanje pošiljajo tudi račune, za katere bodo plačila dobili na transakcijski račun.« V sistemu davčnih blagajn bodo izdajatelji dolžni potrjevati račune, plačane v gotovini, kamor poleg bankovcev in kovancev spadajo tudi čeki in kartice.

Podjetja, ki na trgu ponujajo blagajniške programe, zdaj tudi z dodatnimi funkcijami za sistem davčnih blagajn, so morala zaradi svojih strank dobro proučiti zakon o davčnem potrjevanju računov in pravilnik o izvajanju. »Po starem sistemu ste lahko vsak dan začeli račune označevati z 1, po novem pa to ne bo mogoče, saj se v sistemu davčnih blagajn zaporedno številčenje v enoletnem obdobju ne bo smelo prekiniti. Lahko ga boste začeli z 1, z 0 pa ne,« poudarja direktor podjetja POS Elektronček, kjer so se odločili, da bodo potrjevali vse račune za obe vrsti plačil, gotovinska in negotovinska, na bančni račun. To podjetje se je pri storitvi za davčno blagajno povezalo z družbo Telemach: osnovni paket mobilne blagajne »s povezavo in pripadajočo opremo« ponujajo po ceni od 24,90 evra na mesec.

Opis številčenja v internem aktu

Po mnenju Sebastijana Prepadnika je predpisano označevanje računov za zavezance bolj občutljivo vprašanje kot, recimo, QR-koda, ki jo je ministrstvo za finance predpisalo s pravilnikom o davčnem potrjevanju računov, potem pa je moralo zaradi številnih ugovorov, da je starejši tiskalniki ne bodo zmogli, s popravki v pravilniku omogočiti še dva grafična zapisa zaščitne oznake izdajatelja računa, dve dodatni kodi. »Zanimivo je, da med zakonodajnim postopkom ni bilo več vprašanj o številki računa, ker je ta zdaj zelo natančno določena, zelo natančno je predpisano, kako mora zavezanec dodeliti številko računu. Pri tem bodo morali poskrbeti za določene prilagoditve programov, ki jih uporabljajo,« poudarja Sebastijan Prepadnik.

Zavezanci za davčno potrjevanje računov − pa tudi tisti, ki se bodo za to možnost odločili prostovoljno − bodo morali pred 2. januarjem 2016, ko bodo davčne blagajne obvezne, z internim prepisom podjetja določiti, kako bodo številčili račune. Teh dokumentov ne bodo pošiljali finančni upravi, ampak jih bodo hranili v podjetju in jih ob nadzoru pokazali finančnim inšpektorjem. »Finančna uprava v postopku potrjevanja prek informacijskega sistema ne bo preverjala zaporedja številčenja računov. To bomo preverjali v dodatnih analizah in postopkih nadzora. Pomembno je, da obstaja ustrezno neprekinjeno zaporedno številčenje računov v knjigovodstvu zavezanca in da je to natančno predpisano z internim aktom zavezanca,« poudarja Sebastijan Prepadnik. Podatke o poslovnih prostorih, oznako in druge podrobnosti pa bodo morali zavezanci sporočiti finančni upravi, še preden bodo v poslovnem prostoru izdali prvi račun.

Finančna uprava bo jutri, 14. oktobra, v ljubljanskem Koloseju v dvorani s 504 sedeži izpeljala še šesto brezplačno izobraževanje o davčnih blagajnah. Udeleženci se morajo na predavanja napovedati po elektronski pošti na obrazcu, ki je na spletni strani v poglavju o davčnih blagajnah: zdaj se je mogoče prijaviti le na izobraževanje 3. novembra, ker so vsa druga zasedena.