Gurs uvaja naročanje za stranke, ki bo temeljilo na emšu

Zaradi novega davka na nepremičnine lastniki urejajo podatke o premoženju, zato že nastaja gneča na Gursu.

Objavljeno
10. januar 2014 11.20
Posodobljeno
10. januar 2014 19.56
Slovenija, Ljubljana, 28.12.2011. Geodetske uprave RS (GURS). Foto: Uros HOCEVAR/Delo
K. F., gospodarstvo
K. F., gospodarstvo

Ljubljana – Na geodetski upravi so pričakovali, da bo zaradi davka na nepremičnine v njihovih pisarnah nastajala gneča, je danes na novinarski konferenci povedal vodja geodetske uprave Aleš Seliškar, in dodal: »Gneča pred našimi pisarnami je že zdaj.« Zato uvajajo sistem naročanja: podrobnosti bodo še objavili na svoji spletni strani www.gu.gov.si. Naročati se bo mogoče od 13. januarja prek Gursove spletne strani ali telefona.

Novi zakon o davku na napremičnine velja od 1. januarja. Geodetska uprava republike Slovenije mora do 1. februarja izdati obvestila z informativnimi izračuni davka za blizu 1,2 milijona lastnikov nepremičnin iz evidenc o nepremičninah in drugim skupinam zavezancev, ki jih našteva zakon o davku na nepremičnine. »Uporabili bomo podatke, ki so bili v registru nepremičnin 10. januarja,« je včeraj povedal vodja Gursa Aleš Seliškar.

Za vsakega lastnika en obisk v pisarni

Na Gursu pričakujejo, da se bo gneča v njihovih pisarnah zaradi novega davka še  stopnjevala, zato so se odločili, da bodo za stranke uvedli sistem čakalne vrste: »Ta bo temeljil na enotni matični številki lastnika nepremičnine. Vsak »emšo« bo imel pravico do enega obiska v pisarni. Stranke, ki k nam ne morejo priti osebno,  nas bodo lahko tudi poklicale, mi pa jim bomo natačno sporočili, kdaj jim bomo klic vrnili,« je povedal Aleš Seliškar. Po njegovih besedah bodo  za osebne obiske v geodetskih pisarnah predvidoma odmerili najmanj po 20 minut, sprva najbrž po eno uro: »Če bo potrebno, bomo čas za pogovor tudi podaljšali.«

Še v januarju bo Geodetska uprava republike Slovenije (Gurs) objavila tudi posebno brezplačno telefonsko številko za naročanje, napovedujejo v geodetski upravi: »Lastniki nepremičnin, ki morajo podatke o svojih nepremičninah uskladiti v registru nepremičnin, pa tega ne morejo narediti s pomočjo spletne aplikacije, vprašalnikov ali elaborata geodetske storitve, se lahko naročijo na izbrani termin v eni od geodetskih pisarn. Naročijo se lahko prek spletne aplikacije »Spreminjanje podatkov registra nepremičnin« ali  telefonske številke 01 478 48 00 od ponedeljka, 13. januarja 2014 dalje. Že v januarju bo geodetska uprava objavila tudi posebno brezplačno telefonsko številko za naročanje.«

Po besedah Aleša Seliškarja lastniki nepremičnin zaradi novega davka že zdaj množično prihajajo v pisarne geodetske uprave in od njih pričakujejo tudi storitve, ki jih geodetska uprava ne zagotavlja, je povedal Aleš Seliškar: »Poudariti moram, da geodetska uprava ne daje nasvetov, kako doseči čim nižjo obdavčitev z novim davkom, ampak lastnike obvešča, kako naj uredijo podatke o svojih nepremičninah.«

Ne prihajajte zaradi podatkov, ki jih Gurs ne more spremeniti sam

Zaradi novega davka se je v pisarnah geodetske uprave močno povečalo število obiskovalec, ki samo preverjajo, kakšni so podatki o njihovih nepremičninah, poskušajo pa tudi spreminjati podatke o nepremičnini, ki jih ni mogoče popravljati neposredno v zbirkah geodetske uprave, ampak pri drugih upravljavcih, na primer neposredno na zemljiški knjigi.

»Lastniki nepremičnin naj ne prihajajo v naše pisarne samo zato, da bodo preverili podatke o nepremičnini, saj to lahko naredijo prek podatkov, ki so na voljo na naših spletnih straneh, če so opremljeni z računalniki. Sicer pa naj oddajo vlogo, da želijo podatke o svoji nepremičnini, in jim bomo podatke dostavili. Lastnike prosimo, da obiščejo območne geodetske uprave in pisarne samo za spreminjanje podatkov, preverjajo jih lahko na spletu ali pa na geodetski upravi torej  naročijo izpis in podatke preverijo doma,« je povedall vodja geodetske uprave.

»Podatkov, ki jih geodetska uprava v svoj register nepremičnin prevzema neposredno od drugih uradnih »zbiralcev« podatkov ni možno urejati ali spreminjati na geodetski upravi. Te podatke je potrebno urediti neposredno pri organih, ki so pristojni za vodenje in vzdrževanje teh podatkov,« je poudaril Aleš Seliškar. Takšne skupine podatkov so na priemr: podastek o namenski rabi nepremičnine, ki ga zagotavlja občina; podatek o osebni služnosti, ki ga Gurs povzame po zemljiški knjigi, podatki o umestitvi nepremičnine med kulturne spomenike, za katere je pristojno ministrstvo za kulturo ...

 

V geodetski upravi pričakujejo, da se bo zanimanje blizu 1,2 milijona lastnikov nepremičnin in drugih zavezancev za davek močno povečalo po 1. februarju, ko bodo dobili informativne izračune. S sistemom naročanja, ki ga uvajajo v ponedeljek 13. januarja, poskuša Gurs vnaprej zajeziti naval na svoje pisarne po Sloveniji, ki se že stopnjuje.

Popravljanje podatkov o nepremičninah je lahko zapleteno

»Ugotavljam da veliko lastnikov, takih je vsaj pol, prihaja v geodetske pisarne le preverjat naše podatke o njihovih nepremičninah. Že zdaj imamo dolge vrste. Prosimo vse lastnike, ki imajo doma računalnike in splet, da najprej preverijo podatke prek javnega vpogleda v evidence na naši spletni strani, in tam preverijo, ali so podatki o njihovem premoženju pravilni. Če nimajo računalnika, pa naj pridejo na geodetsko upravo le naročiti izpisek iz naših evidenc, ki jih bodo doma v miru preverili,« lastnikom nepremičnin priporoča vodja geodetske uprave Aleš Seliškar.

Pomembno je vedeti, da najpomembnješih podatkov o nepremičninah sploh ni mogoče spreminjati neposredno na geodetski upravi, ne osebno ne prek njene spletne strani, ampak morajo lastniki nepremičnin začeti pri ustanovah, ki so za podatke pooblaščene.

Na zemljiški knjigi spreminjajo podatke za osebno služnost in vse podatke o lastništvu. Na upravnih enotah urejaj stalno prebivališče. Na občinah spreminjajo podatke o namenski rabi zemljišč in zemljiščih za gradnjo stavb. Na zavodu za gozdove lahko urejajo podatke o gozdnih režimih, rastiščnih koeficientih in odprtosti gozda. Na ministrstvu za okolje zahtevajo popravke pri podatkih o dejanski rabi in o vodnih zemljiščih ...

Vsega ne morete popravitipri Gursu

V evidenco o stanovanjih v blokih, na primer, mora biti vključena tudi številka stanovanjske enote, poudarja Aleš Seliškar, in če ta podatek pogrešajo, lastnikom svetuje: »Pri upravnikih večstanovanjskih stavb lahko zahtevajo ureditev številke stanovanja v naših evidencah in tudi označitev teh stanovanj v naravi. Upravniki se sicer temu nekoliko izogibajo, a po zakonu sodi to v redno upravljanje stavbe in zato so upravniki to dolžni narediti brezplačno, ne z dodatnimi stroški.«

Pri parcelah je treba najprej določiti meje, šele potem jih je mogoče izmeriti: »Lastnikom parcel lahko povem, da nima smisla hoditi na geodetsko upravo, če se ne strinjajo s površino parcele, ampak morajo naročiti geodetsko storitev pri geodetskem podjetju in potem po upravnem postopku spremeniti površino. Šele ko lastniki naredijo vse to, naj pridejo v geodetski pisarno, ker je take podatke mogoče urediti le z osebnim obiskom,« pravi vodja geodetske uprave.

Tudi podatkov o neto stanovanjski nepremičnini lastniki ne morejo spreminjati po svojem okusu, opozarja vodja geodetske uprave: »Ko je stanovanje vpisano v kataster stavb, lahko lastnik neto površino stanovanja spreminja le prek upravnega postopka. To pomeni, da mora naročiti elaborat za spremembo podatka o neto površini stanovanja.«

Za popravke pri uporabni površini stanovanja pa bo dovolj, pravi Aleš Seliškar, če lastnik na geodetsko upravo prinese preprosto risbo stanovanja s površinami posameznih prostorov: »Ni potrebno, da je skica v kakršnem koli merilu, zadošča preprosta risba, iz katere vidimo, koliko je balkona in drugih površin, ki ne štejejo v uporabno površino. Zavrnili pa smo vse popravke, s katerimi so lastniki prikazali, da znaša uporabna površina nič.«

Izjema pri popravkih služnosti

Po besedah okrožne sodnice Jaše Trklja, ki se je včeraj na novinarski konferenci pridružila Alešu Seliškarju, na vrhovnem sodišču opažajo, da se je zelo povečalo število vlog za vpis osebne služnosti v zemljiško knjigo, saj nepremičnina s takšnim zaznamkom šteje za rezidenčno, to pa pomeni obdavčitev z 0,15 odstotka posplošene tržne vrednosti in ne z 0,50 odstotka, kolikor velja za nerezidenčne nepremičnine. Decembra je na zemljiško prišlo 1984 vlog, septembra je bilo predlogov 234, oktobra 307, novembra pa 340. Pri nepremičninah, ki niso obremenjene s plombami ali drugače, so postopki, ki vodijo do vpisa v zemljiško knjigo kratki, je povedala vodja projektne skupine za informatizirano zemljiško knjigo. »Vse te vloge za osebno služnost bomo zanesljivo upoštevali že v februarskih informativnih izračunih,« je zagotovil Aleš Seliškar.

Podakte o služnosti je mogoče izboljšati na sodišču

Z zakonom o davku na nepremičnine je osebna služnost dobila novo razsežnost, ker zagotavlja rezidenčno davčno stopnjo, drugače pa so bile v zemljiški knjigi že pred tem vpisane številne služnosti, toda vprašanje je, ali so vanje vključeni vsi podatki, ki so predpisani danes. »Imetnikom osebne služnosti, pri katerih podatki niso pravilni ali popolni, smo omogočili, da se osebno zglasijo na oddelkih zemljiške knjige na katerem koli okrajnem sodišču med uradnimi urami z osebno izkaznico ali drugim osebnim dokumentom in podatke uredijo,« pravi Jaša Trklja. Toda, dodaja,  ni pa tako neposredno na sodišču mogoče spremeniti imetnika služnosti ali služnost urediti na novo.