Industrija s stoletno tradicijo

Vroča delnica: Poslovni model 3M temelji na nenehnem inoviranju, od konkurence se loči po dovršeni tehnologiji.

Objavljeno
31. december 2015 14.58
Aleš Grbić, KBM Infond
Aleš Grbić, KBM Infond
3M je globalni industrijski konglomerat z več kot stoletno tradicijo, s skoraj 90.000 zaposlenimi po vsem svetu in okoli 30 milijard ameriških dolarjev prodaje. Skoraj dve tretjini prodaje ustvarijo zunaj ZDA.

Njihov poslovni model temelji na nenehnem inoviranju in iskanju najprimernejših rešitev za njihove stranke. Od konkurence se v tem kapitalsko intenzivnem segmentu ločijo, saj skoraj polovico prihodkov ustvarijo s produkti, ki so povezani s potrošnikom (selotejpi, lepilni lističi, filtri, lepila, odsevne folije ipd.). Konkurenca večinoma prodaja industrijske stroje in podobne naprave visokih vrednosti. Drugo polovico prihodkov 3M ustvari s proizvodnjo industrijske opreme za proizvajalce različnih produktov. Iz tega naslova pridobijo precej ponavljajočih se prihodkov.

Količinsko rast jim uspe dosegati predvsem z delom, vezanim na potrošnika. Od konkurence se loči tudi po izjemno dovršeni tehnologiji. Tako jim uspeva dolgoročno povečevati svoje prodajne cene. Bruto marže dosegajo nekaj pod 50 odstotkov, medtem ko imajo maržo iz poslovanja okoli 23 odstotkov in neto maržo okoli 16 odstotkov. Poslovanje financirajo tako iz dolžniškega kot lastniškega kapitala. Lani je to razmerje znašalo okoli 0,9. Celotni dolg bo v letu 2015 samo za petino višji od dobička pred obrestmi, davki in amortizacijo (EBITDA), kar dokazuje izjemno konservativnost pri poslovanju. Kvaliteto poslovanja in konkurenčne prednosti najbolj potrjuje donos na investiran kapital, ki bo za leto 2015 okoli 24,5 odstotka.

Njihove konkurenčne prednosti izhajajo predvsem iz neopredmetenih sredstev, stroškovne prednosti in visokih stroškov zamenjave. Zaradi teh konkurenčnih prednosti jim uspeva dosegati visok donos na investiran kapital, in to kljub zelo obsežnem portfelju produktov za enkratno uporabo. Takšne produkte je zelo težko diferencirati po čemerkoli drugem kot po ceni. 3M ima izjemno močne blagovne znamke. Podlaga zanje so visoka vlaganja v raziskave in razvoj ter posledično vrhunski izdelki. V zadnjih 10 letih je 3M v povprečju investiral med 5 in 6 odstotkov prihodkov iz prodaje v raziskave in razvoj. Njihovi tekmeci večinoma niso sposobni tako visokih investicij.

Zaradi ekonomije obsega lažje postavijo proizvodnjo tam, kjer so surovine cenejše, česar si manjši konkurenti ne morejo privoščiti. Z nižjimi stroški na enoto so bolj prilagodljivi in dobičkonosni kot konkurenti, ki konkurirajo le s količinsko rastjo. Na trgih, na katerih je prisoten 3M, velja, da so vstopne ovire dokaj nizke. Kljub temu so na teh trgih prisotni stroški zamenjave, saj 3M vsako leto zmerno poviša svoje cene. Njihove stranke ne preidejo k cenejši konkurenci, ki ima manj prepoznavno blagovno znamko.

Delnice družbe 3M so zastopane v portfeljih skladov Infond PanAmerica, Infond Delniški, Infond Hrast, Infond Alfa in Infond Družbeno odgovorni.