Za drugi tir zbranih skoraj 800 milijonov evrov

Z njim bodo izboljšali zmogljivosti, varnost in zanesljivost povezave ter skrajšali potovalni čas na povezavi Koper−Divača.

Objavljeno
30. november 2017 15.26
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj
Ljubljana - Za drugi tir je zbranih skoraj 800 milijonov evrov. Dobljeni znesek je še zmeraj nekoliko večji, kot je Slovenija pričakovala v svoji finančni strategiji, zastavljeni pred slabim letom.

Glede na to, da je država za pripravljalna dela prejela tudi 44,3 milijona evrov, je to po besedah Jureta Lebna potrditev, da je to eden ključnih projektov za Slovenijo, slovensko gospodarstvo, Luko Koper in eden pomembnih tudi za Evropo. »Gre za projekt z jasno dodano vrednostjo na ravni EU, ne samo za državljane in podjetja v Sloveniji, ampak v celotni EU,« je dejala evropska komisarka Violeta Bulc. »Projekti, ki smo jih predlagali danes, bodo pospešili prehod na mobilnost z nizkimi emisijami ter prispevali k ustvarjanju delovnih mest in rasti v EU.«

Nosilcem projekta drugi tir je uspelo zagotoviti večino zanj potrebnih finančnih virov. Iz nacionalne ovojnice kohezijskega sklada so napovedovali še 80 milijonov, kar skupaj pomeni 234 milijonov evrov evropskih nepovratnih sredstev. Če dodamo še obljubljena proračunska sredstva (200 milijonov), dogovorjeno posojilo EIB (300 milijonov evrov) in več kot 50 milijonov evrov že vloženih sredstev za drugi tir, je Slovenija zbrala okoli 800 milijonov evrov.

Madžari še neznanka

Neznanka so še zmeraj Madžari. Državni sekretar Jure Leben je včeraj napovedal, da je osnutek mednarodnega sporazuma z Madžarsko o sofinanciranju projekta pripravljen. »Z ministrom Petrom Gašperšičem načrtujeva, da ga bomo čez 14 dni predstavili vrhu koalicije, potem bodo sledili postopki obravnave v vladi in državnem zboru. Če bo vse po načrtih, računamo, da bomo ta sporazum z Madžarsko podpisali v začetku februarja.«

Razpisna komisija direkcije za infrastrukturo je že izbrala izvajalca za pripravljalna dela. Ta včeraj še ni bil znan, saj je bil do četrtka opolnoči čas za morebitno pritožbo na izbiro. Najbolj verjetno je, da je razpisna komisija izbrala najcenejšega izvajalca, to sta bila med 15 ponudniki Kolektor CPG in Euroasfalt BiH, ki sta dela pripravljena izvesti za 14,477 milijona evrov. Če pritožbe na izbiro ne bo, bi po Lebnovih besedah izbranega izvajalca še letos lahko uvedli v pripravljalna dela.

Razpis za glavna dela prestavljen na poletje 2018

Razpis za glavna dela je Leben prestavil na poletje prihodnje leto, glavni krivec za vse zamike pa so po njegovem predvsem pritožbe nasprotnikov projekta: »Medtem ko projekt uživa podporo v Bruslju, zaradi posameznih nasprotovanj doma stojimo na mestu.«

Ena večjih ovir je neuveljavitev zakona o 2TDK. Vili Kovačič se je namreč pritožil na poročilo državne komisije o izidu glasovanja na referendumu o tem zakonu. Odgovor na pritožbo pripravila tudi vlada in zdaj ima vrhovno sodišče 30 dni časa za odločitev o pritožbi, nakar bo odločitev pravnomočna. Šele po novem letu bo torej zakon veljal in bo 2TDK lahko podpisoval pogodbe z izvajalci. Generalni direktor 2TDK Metod Dragonja je še povedal, da so za dokumentacijo o drugem tiru v evropski komisiji prejeli oceno 4 (torej prav dobro), s čimer so tudi tuji strokovnjaki potrdili tehnično racionalnost in finančno primernost projekta. »Zdaj je na politiki in sodstvu, da uveljavita zakon o drugem tiru. Mi pa smo dolžni opozoriti, da zamuda že povzroča gospodarsko škodo. Dokler se zakon ne potrdi in ne začne veljati, ne moremo začeti črpati nobenih sredstev iz zakona niti že odobrenih sredstev EU, tudi sredstev, ki so namenjena pripravljalnim delom, ne,« je povedal Dragonja. Z izvajalci pripravljalnih del bodo podpisali pogodbo takoj, ko bo odločitev pravnomočna. Ali se je kdo pritožil, bomo najverjetneje zvedeli že jutri.

Dragonja je tudi pojasnil, da so za tri razpisana delovna mesta v podjetju 2TDK že izbrali kandidate. Eden od njih (gradbene stroke) bo delo začel v ponedeljek, drugi pa kasneje. »Podjetje bo imelo po številu kadrov vitko sestavo, ker bo kombiniralo potrebno kadrovsko pomoč z državnim inženirskim podjetjem DRI,« je pojasnil Dragonja.

Civilni nadzor bo

Vlada je sprejela sklep o ustanovitvi projektnega sveta civilnega nadzora gradnje drugega tira, da bi povečali transparentnost izvedbe projekta. »Civilni nadzor smo napovedovali že med sprejemanjem zakona, med referendumsko kampanjo, to smo obljubljali predstavnikom civilne družbe, komisiji za preprečevanje korupcije (KPK) in računskemu sodišču,« je povedal Jure Leben. Projektni svet bo imel devet članov, enega bo predlagal infrastrukturni minister, preostalih osem pa bodo izbrali izmed kandidatov, ki se bodo prijavili na javni razpis. Razpis bo objavljen prihodnji teden. V komisiji za izbor bodo sodelovali predstavnik ministrstva za finance, predstavnik ministrstva za infrastrukturo in predstavnik KPK.

Projektni svet naj bi dokončno potrdila vlada predvidoma februarja 2018.