Mobilna plačila prihajajo tudi k nam

Storitvi Banke Koper za zdaj lahko uporabljajo samo njeni komitenti.

Objavljeno
25. maj 2016 22.49
Milka Bizovičar
Milka Bizovičar

Ljubljana – Napovedi, da bomo z uvedbo in uveljavitvijo brezstičnega plačevanja samo še korak do ukinitve plačilnih kartic, se zdaj tudi v Sloveniji zdijo realnejše. Banka Koper, ki je kot prva pri nas že pred sedmimi leti preizkušala brezstično tehnologijo, še prej pa je prva svojim strankam ponudila kartice s čipno tehnologijo, je predstavila dve aplikaciji za mobilno plačevanje. Tudi mobilno denarnico.

V tujini je projektov, ko banke ob podpori tehnoloških podjetij in v sodelovanju s ponudniki/trgovci potrošnikom ponujajo najrazličnejše možnosti plačevanja – čemur se zdaj popularno reče, da jim omogočijo čim boljšo uporabniško ali nakupno izkušnjo –, že veliko. Potrošniki ne le, da si to želijo, ampak to zahtevajo. Posplošeno lahko rečemo, da potrošnik, obkrožen s tehnologijo na vsakem koraku, ki mu pomaga do čim bolj optimalnega nakupa, hoče plačilo opraviti čim bolj enostavno, hitro in seveda varno.

Banka Koper je svojim strankam ponudila dve možnosti mobilnega plačevanja. Medtem ko storitev plačila QL lahko uporabljajo že od lanske jeseni, in smo jo tudi v Delu že predstavili, je popolna novost storitev Wave2Pay, ki temelji na tehnologiji HCE (Host Card Emulation).

»Ta v svetu pomeni najsodobnejši tehnološki razvoj na področju hitrega, učinkovitega in varnega plačevanja s pametnim telefonom,« so pojasnili v banki, ki so produkt razvili v sodelovanju z Inteso Sanpaolo Card in družbo MasterCard.

S pomočjo aplikacije, ki jo uporabnik naloži iz spletne trgovine, varno prenese svojo plastično plačilno kartico v mobilno denarnico na mobilni telefon in na prodajnih mestih, opremljenih z brezstično tehnologijo, bo že lahko plačeval po novem. Telefon bo le prislonil na POS-terminal in transakcija bo stekla, oziroma, za večjo varnost, bo treba pred potrditvijo plačila vpisati v telefon še PIN-kodo.

Podatki se shranjujejo v oblaku, ne v telefonu

V Banki Koper zagotavljajo: »Mobilno brezstično plačevanje z Wave2Pay je popolnoma varno. Podatki o kartici niso shranjeni na mobilnem telefonu, ampak se prenašajo izključno v trenutku plačevanja, in to enkratno. Brezstične transakcije so obdelane prek iste mreže kot pri standardnih plačilnih karticah, po zaključku pa se podatki brišejo iz mobilnega telefona. Če uporabnik plačilno kartico izgubi, preneha delovati tudi kartica na telefonu. Če izgubi telefon, lahko fizično kartico še vedno nemoteno uporablja.«

Storitev za zdaj lahko uporabljajo le stranke Banke Koper, ki imajo njihovo kartico z odloženim plačilom MasterCard. Novost plačil QL, druge storitve mobilnega plačevanja, pa je, da jo bodo v nekaj dneh lahko uporabljali tudi posamezniki, ki v tej banki nimajo odprtega klasičnega računa, ampak imajo njihovo predplačniško kartico.

Tudi ta aplikacija omogoča mobilno plačevanje prek pametnega telefona. Uporabnik le odpre aplikacijo, vnese svojo PIN-številko, odčita QR-kodo na prodajalčevi mobilni napravi in plačilo se lahko izvede. »Plačila QL so primerna predvsem za vsa manjša plačila, še posebej na prodajnih mestih, ki niso opremljena s POS-terminali,« je pojasnil Giancarlo Miranda, predsednik uprave Banke Koper, in pojasnil, da med drugim omogoča tudi prenose sredstev med osebnimi računi.

»Za večerjo s prijatelji v restavraciji ponavadi dobite en račun, potem pa vsak prispeva nekaj. Namesto da iščete drobiž, lahko celoten znesek plača eden, potem pa njemu prek aplikacije vsak nakaže svoj del,« so pojasnili v banki.

V Aziji naročila pobira in račun pripravi robot Pepper

Medtem uporabniki po svetu ponekod že lahko uporabljajo biometrijo namesto PIN-kode za dokazovanje pristnosti, v restavracijah plačujejo brez prisotnosti zaposlenega, izdelke plačujejo že na nakupovalnih policah … Pred nekaj dnevi je MasterCard predstavil svojo najnovejšo storitev, ki jo je razvil v sodelovanju s SoftBank Robotics. Razvili so robota Pepperja, ki bo za zdaj v Aziji v eni od verig s hitro hrano omogočil gostom, da pri njem naročijo in brezstično, z odčitkom QR-kode, plačajo želene izdelke.

V Sloveniji smo bolj za gotovino

V prvi četrtini tega leta smo potrošniki v Sloveniji opravili 16 milijonov transakcij s kreditnimi karticami – lani v vsem letu 61,6 milijona, leta 2006 pa 66 milijonov – ter 22,4 milijona transakcij z debetnimi karticami – leta 2015 skupaj 94,2 milijona, leta 2006 pa 55,2 milijona.

Evropska centralna banka je v poročilu za leto 2014 ugotavljala, da povečevanje deleža brezgotovinskih plačil v EU, ki smo jih v tistem letu opravili več kot 103 milijarde (tri odstotke več kot v preteklih letih), gre predvsem na račun pogostejše uporabe debetnih kartic. Po podatkih Banke Slovenije za prvo četrtletje 2016 smo s kartičnimi transakcijami skupaj potrošili 1,2 milijarde evrov, 55 odstotkov tega z debetnimi karticami. V vsem letu 2015 smo z brezgotovinskimi nakupi porabili 5,2 milijarde evrov sredstev.

Čeprav v Sloveniji z 2,2 kartice na prebivalca po anketi MasterIndex veljamo za razviti trg, jih četrtina ljudi uporablja največ dvakrat na mesec. Tretjina ljudi nekajdesetevrske vrednosti nakupov (v trgovini, na bencinski črpalki) najraje poravna z gotovino, za zneske, manjše od 15 evrov, pa gotovino uporabi več kot polovica ljudi. Takšni so bili rezultati zadnje, jesenske ankete, ponudniki kartic in banke pa ugotavljajo, da brezstična tehnologija, ki je na naš trg bolj resno vstopila lani, to spreminja.

Po podatkih Vise so marca slovenski potrošniki opravili 13 odstotkov vseh kartičnih plačil s pomočjo brezstične tehnologije, ki jo sicer najpogosteje uporabljajo Poljaki, Španci in prebivalci Velike Britanije. Kako hitro se širi ta tehnologija v Evropi, pove podatek, da so v zadnjih 12 mesecih tako potrošniki opravili tri milijarde transakcij, torej vsako peto, še leta 2013 vsako 60. Prejšnji mesec je bilo vsako sekundo na ta način opravljenih 140 transakcij, to je 150 odstotkov več kot aprila 2014.