Nizke cene za kupce, ki so hkrati tudi člani

Vroča delnica: minimalistična skladišča in distribucija za cene, ki jih konkurenca ne more doseči.

Objavljeno
02. junij 2017 18.34
Aleš Grbić, KBM Infond
Aleš Grbić, KBM Infond

Costco je nizkocenovni ameriški trgovec na drobno s poslovnim modelom, ki temelji na članstvu kupcev. Konec marca 2017 so imeli po svetu 729 članskih trgovskih skladišč. Po državah jih je 508 v ZDA, 95 v Kanadi, 37 v Mehiki, 28 v Veliki Britaniji, 25 na Japonskem, 13 v Koreji, 13 na Tajvanu, osem v Avstraliji in dve v Španiji. Po podatkih iz januarja 2017 so drugi največji globalni trgovec na drobno. Pričakovana prodaja leta 2017 znaša 128 milijard dolarjev, zaposlujejo več kot 213.000 ljudi.

Costco ima izrazite konkurenčne prednosti, ki izhajajo iz nizkih stroškov in močne blagovne znamke. Zanje je značilno, da imajo minimalistično strukturo članskih skladišč ter učinkovit distribucijski sistem. To jim omogoča, da prodajajo trgovsko blago skoraj brez dobička. Njihovi zaposleni se marsikaterega produkta, ki ga prodajajo, sploh niso dotaknili. Tako prihranijo dodatne stroške in čas. Dodatno prihranijo z manjšim obsegom produktov, kot jih ima konkurenca. Sami prodajajo le 3700 izdelkov, konkurenca pa tudi po 60.000. Za izdelke, ki jih ponujajo, je značilno, da imajo visoko stopnjo obrata.

S tem povečajo učinkovitost, večje prodane količine pa znižujejo fiksne stroške trgovin. Posledica tega je, da svojim članom zagotavljajo tako nizke cene, da konkurenca zelo težko dodatno znižuje cene. Njihova prednost pred konkurenco se jasno pokaže pri kazalniku 1100 dolarjev prodaje na kvadratni čevelj ter 12-kratnem obratu zalog – konkurenca proda 600 dolarjev po kvadratnem čevlju in ima osemkratni obrat zalog.

Zaradi učinkovitega poslovnega modela imajo 90 milijonov lojalnih članov, ki plačujejo letno članarino, da imajo dostop do Costcovih nizkocenovnih izdelkov. S članarinami ima podjetje skoraj 75 odstotkov dobička iz poslovanja. Zelo verjetno je, da potrošniki ustvarjajo več obiskov kot običajno, saj želijo imeti zaradi plačila članarine več koristi. Moč blagovne znamke Costco ne izhaja samo iz prepoznavnosti kot nizkocenovnega ponudnika, ampak tudi iz moči zviševanja cene članarine. Tudi ob dvigu članarin za deset odstotkov je stopnja ponavljajočih se kupcev ostala pri 90 odstotkih, število članov pa se je povečalo za pet odstotkov.

Trgovina na drobno se hitro spreminja, vendar bo Costcu srednjeročno uspelo ohraniti svoj položaj. To zagotavlja lojalnost 90 milijonov kupcev ob 90-odstotni stopnji tistih, ki svoje članstvo obnovijo. Ob tej predpostavki se ohranja tudi njihova stroškovna prednost. Tako bodo še naprej z nizkimi cenami privabljali več kupcev in imeli višjo prodajo, kar jim bo še povečalo pogajalsko moč glede na dobavitelje.

Največje tveganje za Costco bi bile prevelike trgovine ter veliko zmanjšanje števila članov na trgovino. To bi lahko sovpadalo s strukturnimi spremembami nakupovalnih navad, kjer bi se kupci premaknili stran od fizičnih trgovin k spletni trgovini. Čeprav se je ta trend že začel, se Costcov položaj ni spremenil. Vzrok sta njihova infrastruktura in obseg poslovanja.