Opolnoči cenejši regulirani pogonski gorivi

Cena 95-oktanskega bencina se bo znižala za 3,7 centa na 1,186 evra, dizla pa za 1,8 centa na 1,102 evra za liter.

Objavljeno
18. julij 2016 13.47
lvi*petrol
Božena Križnik
Božena Križnik
Ljubljana - Z današnjim dnem se spet znižujejo cene goriv, ki do nadaljnjega ostajata pod nadzorom države. Neosvinčeni 95-oktanski bencin od polnoči stane 1,186 evra za liter, dizelsko gorivo pa 1,102 evra za liter.

Še včeraj je bilo za liter neosvinčenega višjeoktanskega bencina treba odšteti 3,7 centa (okoli 3,5 odstotka) več, tako, da bo potrošnik, ki bo danes točil gorivo pri 50-litrskem rezervoarju prihranil 1,85 evra. Dizel se je pocenil za 1,8 centa pri litru (za 2,2 odstotka), prihranek pri polnitvi 50-litrskega rezervoarja pa bo 90 centov.

Kot smo izvedeli na finančnem ministrstvu, si bo država v naslednjem 14-dnevnem obdobju odrezala enak kos kot zdaj, saj trošarine tudi ob tokratnem modelskem izračunu ni spremenila. Znižanju cen je botrovala pocenitev goriva na mediteranskih borzah (kar je osnova za izračun po slovenskem modelu).

Družba Butan plin, ki javnost redno obvešča o spremembah cene avtoplina, je sporočila, da se ta na njihovih črpalkah z današnjim dnem sicer ne spreminja. Še naprej znaša 0,509 evra za liter, ob nedeljah in praznikih pa le 0,489 evra za liter in, kot pravijo v družbi, ostajajo ugoden ponudnik avtoplina v Sloveniji.

Sproščene cene dokaj enotne

Pri dveh največjih slovenskih trgovcih z naftnimi derivati smo pogledali tudi, kaj se dogaja s cenami obeh liberaliziranih goriv, 98- in večoktanskega bencina ter kurilnega olja. Na bencinskih servisih OMV smo po njihovem spletnem iskalniku bencinskih servisov zakrožili po Sloveniji in ugotovili, da potrošniki 100-oktanski bencin (OMV MaxxMotion) točijo po vsej državi po enotni ceni, in sicer je po zadnjih podatkih (včeraj) stal 1,296 evra za liter. Tudi cena kurilnega olja je bila enotna, namreč 0,784 evra za liter.

Na Petrolu so za omenjeni gorivi, o katerih marži trgovci odločajo avtonomno, ubrali enako taktiko: cene so enotne na vseh črpalkah po državi. Petrolov 100-oktanski bencin (Q Max 100) je včeraj stal enako kot pri največjem konkurentu, in sicer 1,296 evra za liter, kurilno olje pa je bilo za desetinko centa dražje, namreč 0,785 evra za liter.

In še informacija za tiste, ki potujejo čez mejo: OMV ima na spletni strani tudi iskalnik bencinskih servisov po drugih evropskih državah, v katerih je prisoten, z nekaj kliki pa se lahko dokopljemo do vseh cen tamkajšnjih goriv. Ponuja pa tudi brezplačno mobilno aplikacijo za iPhone in Android, ki na mobilniku prikaže njihove črpalke v bližini ali na načrtovani poti z vsemi potrebnimi informacijami.

Petrol na svojem iskalniku označuje 485 bencinskih servisov na območju nekdanje Jugoslavije, s klikom na želeno lokacijo pa pridemo tudi do podatkov o delovnem času in cenah. Podatke z lokacijami bencinskih servisov je moč naložiti tudi na GPS-naprave. Cene goriva pa so objavljene samo za Slovenijo, ne pa tudi za druge države, denimo za Hrvaško ali vsaj bližnjo Istro. Na Petrolu so nam povedali, da so cene goriv na Hrvaškem objavljene na vseh bencinskih servisih in na njihovem državnem iskalniku.

Poleg tega smo izvedeli še, da imajo v največji slovenski naftni družbi za obe vrsti goriv, ki nista pod državnim nadzorom, izdelano metodologijo oblikovanja cen, ki pa je ob upoštevanju pravil varstva konkurence ni dovoljeno razkrivati. Cene oblikujejo neodvisno, glede na gibanja na borzah in valutna razmerja, in ne nujno v korelaciji s 95-oktanskim bencinom ali dizlom. Frekvenca spreminjanja je odvisna od poslovne odločitve, Petrol jih je od sprostitve naprej spreminjal na 14 dni.

OMV ima na spletni strani tudi iskalnik, s katerim lahko uporabnik najde bencinske servise in cene pogonskih goriv v vseh evropskih državah. Foto: Iztok Umer/arhiv

Raztrgano spremljanje cen

S stališča potrošnika bi lahko rekli, da spremljanje sproščenih cen goriva še vedno ni takšno, kot bi si želeli ali kot ga poznajo v drugih evropskih državah, kjer cene (vsaj pretežno) določa trg. Res je, na spletu in na mobilnih napravah so ponudniku vzpostavili aplikacije, ki omogočajo ažuren vpogled v cene na posameznem bencinskem servisu kjer koli po Sloveniji, a če nismo res zelo vztrajni, ne izvemo, ali so cene po vsej Sloveniji enotne, predvsem pa nimamo pregledne in celovite primerjave med različnimi ponudniki, vključno z manjšimi. Prav tako ni arhiva, ki bi nazorno pokazal, kako so se sproščene cene gibale v času.

Kot smo že zapisali in kot poudarjajo tako institucije za varstvo potrošnikov kot tudi Trgovinska zbornica Slovenije, katere člani so ponudniki naftnih derivatov, bi morala država poskrbeti za sistem učinkovitega spremljanja cen, kot ga poznajo na primer v sosednji Avstriji. To, kar ponujajo naftni trgovci in kar objavlja ministrstvo za infrastrukturo (zbira podatke o strukturi cen naftnih derivatov za poročanje evropski komisiji), je za ozaveščenega potrošnika in za zagotavljanje varstva učinkovite konkurence premalo. A na to uho pristojna ministrstva nočejo slišati, čeprav jim zbornica ponuja tako orodje.

Liberalizacija še kar polovična

Se pa tovrstna ignoranca sklada z nedavno odločitvijo vlade, da ceni poglavitnih dveh naftnih derivatov, 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva, ostajajo vsaj še dva meseca pod državnim nadzorom. Odločitev je močno razočarala trgovce, saj so pričakovali, da bodo študije učinkov liberalizacije vendarle prepričale predvsem finančno ministrstvo. To sicer razmišlja o sprostitvi cen goriva ob avtocestah.

Trgovinska zbornica Slovenije pričakuje, da bo vlada v prihodnjih dveh mesecih vendarle sprejela popolno liberalizacijo cen naftnih derivatov, ker je »slovenski trg dovolj zrel za sprejetje takšne odločitve, ki je uveljavljena praksa v vseh ostalih državah članicah EU«. Marža trgovcev po njihovih podatkih znaša zgolj 6 odstotkov in tako nikakor ne more vplivati na zrušitev trga naftnih derivatov v Sloveniji.