Podpora zagonskim podjetjem, veliko dobrih zgodb

Zagonska podjetja so pomemben del vsakega uspešnega gospodarstva, saj so tudi izjemen vir inovativnih idej, zato jih je treba podpirati, pravijo na Slovenskem podjetniškem skladu.

Objavljeno
13. februar 2016 09.53
Otvoritev prostorov ABC pospeševalnika, Ljuibljana, 27.marec2015
Silva Čeh
Silva Čeh

Ljubljana –  Tudi sicer se podporno okolje za zagonska podjetja hitro širi, zrela podjetja se vse bolj ozirajo za njimi, nastajajo nove platforme za njihovo financiranje. Slovenska scena zagonskih podjetij je videti izjemno živahna, saj ne mine teden, ko se ne bi odvijali različni pomembni dogodki, kar potrjujejo že spletne strani; poglejte Initiative Start:up Slovenia, ABC pospeševalnik BTC, pospeševalnika Start:up Geek House in Go.Global Slovenija in tako naprej. Slovenski podjetniški sklad (SPS): »Res je, podjetništvo in zagonska podjetja doživljajo razcvet, a težko rečemo, da smo že velesila. Lahko pa upamo, da smo na pravi poti in bomo potencial znali izkoristiti tudi regionalno. Podjetja, ki uspevajo v tujini in tam pridobijo tudi nove kroge financiranja, kažejo, da je mogoče uspeti. Dobri primeri pa so prepotrebno 'zagonsko gorivo', ki v podjetništvo privablja nove podjetnike.« SPS je te dni podpisal pogodbe z izbranimi 12 zagonskimi podjetji, še pred tem je objavil letošnji prvi javni razpis za nova zagonska podjetja. V pospeševalniku ABC, kjer so konec januarja uspešno končali pomembne investicijske dogodke za startupe, so bili, pravi direktorica pospeševalnika ABC Urška Jež, zelo uspešni. V ABC Hubu v BTC so hkrati iskali konkretne rešitve za podjetje Plastika Skaza.

Laura Rednak, direktorica Plastike Skaza, je povedala, da je bil dogodek, na katerem so ustvarjali in našli izdelek Grow by Skaza, zgodovinsko prelomen. Laura Rednak: »Prek 85 udeležencev iz več kot 8 držav je dva dni in eno noč nepretrgoma delalo v skupinah in iskalo inovativni izdelek in pripadajočo poslovno strategijo za Plastiko Skaza, ki je dodelila glavni izziv.« Družba je v to inovativno delo investirala 10.000 evrov, čas štirih ljudi iz njihovega podjetja, 14 dni trdih predpriprav in seveda prisotnost na dogodku.

Urška Jež pravi, da so bili omenjeni januarski dogodki za pospeševalnik ABC zelo uspešni in nadaljuje: »Veliko zagonskih podjetij je denar pridobilo že pred demodnevom, na demodnevu so vsote toliko višje. Računamo, da bodo vsi dobili investicijo, je samo vprašanje časa. Na dogodek se je odzvalo veliko število znanih tujih investitorjev, kar dokazuje, da smo imeli v programu izjemno kakovostne startupe, ki so s svojimi inovativnimi rešitvami pritegnili pozornost.«

Deset let skladovih razpisov

Pomembno je, da ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo podpira zagonska podjetja, ker v njih vidi gospodarski in inovativni potencial. Razpisi ministrstva za zagonska podjetja so precej povezani z razpisi Slovenskega podjetniškega sklada (SPS), saj je sklad njihova izvajalska institucija, kakor pravi direktorica sklada Maja Tomanič Vidovič: »Letos bo deset let, odkar smo začeli podpirati mlada podjetja, v tem času se je veliko spremenilo, veliko dobrih zgodb je nastalo. Finančno v največjem delu podpiramo vsa ostala podjetja, toda deset odstotkov vseh spodbud na leto je kljub temu namenjenih tem mladim podjetjem.«

Zagonska podjetja so pomemben del vsakega uspešnega gospodarstva, saj so eden glavnih virov inovativnih idej. Kot taka jih je treba sistemsko razvijati in podpirati. V državah, kjer je veliko investitorjev in imajo podjetja možnosti prihodke ustvarjati na tako imenovanih notranjih trgih (trg v državi, kjer deluje podjetje), državne podpore niso potrebne. Ker pa je Slovenija relativno majhen trg, na katerem tudi ni velikega števila investitorjev, je državna podpora pravzaprav nujna, poudarjajo na skladu.

Slovenski podjetniški sklad finančno podpira mala in srednja podjetja od njihove ustanovitve, pa tudi v času poslovanja (podrobneje v infografiki).

Lani je SPS podprl 295 mladih podjetij (tistih, mlajših od 5 let), ki so dobila skupaj blizu 24 milijonov evrov različnih spodbud. S temi sredstvi so podprli 181 zagonskih podjetij, in sicer s 6,2 milijona evrov zagonskih spodbud (gre za razpis P2 in razpis P2R) in semenskega kapitala (razpis SK75 in razpis SK200). Letos bo sklad od skupnih sredstev 30 odstotkov namenil mladim podjetjem. »To pomeni da bo sklad letos mladim ponudil okrog 38 milijonov evrov ugodnih finančnih spodbud, s čimer namerava podpreti 443 mladih podjetij v vseh razvojnih fazah, od tega je za zagonska podjetja rezerviranih približno 10 milijonov evrov finančnih sredstev,« pravijo na SPS. In napovedujejo, da bodo mlada podjetja podpirali tudi v prihodnjih letih – v približno primerljivih vsotah kakor do zdaj.

Urška Jež o pomenu SPS pri sofinanciranju zagonskih podjetij pravi: »Njihovo vlogo v celoti podpiramo in jo ocenjujemo za ključno pri razvoju okolja za zagonska podjetja v Sloveniji. Le s skupnim delovanjem in povezovanjem tovrstnih institucij lahko zagotavljamo ustrezno okolje za razvoj inovacij in s tem pozicioniramo Slovenijo kot deželo priložnosti za mlade.« S financiranjem se poleg različnih platform množičnega financiranja seveda ukvarjajo tudi poslovni angeli, banke ...

Nastaja domača platforma

Slovenske ekipe zagonskih podjetij so se do zdaj odpravljale na tuje platforme za množično zbiranje sredstev, kot sta na primer Kickstarter ali Indiegogo, zdaj se napoveduje delovanje domače slovenske platforme Adrifund. Njihov partner bo podobna platforma z Islandije, ki bo njihov tehnični izvajalec. Matej Rauh, lastnik Adrifunda, pravi, da naj bi začeli delovati v drugi polovici marca. Platforma Adrifund bo izvajala tako imenovani nagradni model množičnega financiranja.

Mladi in zreli z roko v roki

Zagonska podjetja postajajo vse bolj zanimiva tudi za zrela podjetja. Na podjetniškem skladu pravijo: »Zagonska podjetja so hitra, inovativna in fleksibilna. Zrelim podjetjem lahko pomagajo na veliko načinov, saj jim lahko 'outsourcajo' storitve, ki niso njihova glavna osnovna dejavnost, največkrat pa jih najemajo za raziskave in razvoj, še posebej v IT-panogi. Možnosti za sodelovanje je zares veliko, odvisno pa je predvsem od zmožnosti menedžmenta v zrelih podjetjih, da vidi te priložnosti.« Laura Rednak pravi, da lahko gre za izjemno pozitivno in celo nujno povezavo. Rednak: »Zagonska podjetja doprinesejo k poslovanju ogromno širine, novih idej in navsezadnje tudi dober kader.« Tudi Urška Jež potrjuje vse večje zanimanje velikih za mlade: »Zanimanje večjih podjetij po inovativnih zagonskih podjetjih hitro narašča, saj jim to predstavlja nov, drugačen pristop k zagotavljanju inovativnih rešitev in drugačen, agilnejši način poslovanja. Ravno zato zdaj delamo na odprtju pospeševalnika za podjetja in korporacije, katerega fokus bodo novi poslovni modeli.«