Pozor, gorivo na avtocestah morda kmalu dražje

Vlada bo na mizi imela uredbo o delni liberalizaciji cen pogonskih goriv. Del prihodkov trgovcev naj bi se stekel k Darsu.

Objavljeno
02. november 2016 14.25
Posodobljeno
02. november 2016 14.25
jer avtocesta
Ba. Pa., STA, Nejc Gole
Ba. Pa., STA, Nejc Gole

Ljubljana − Vlada bo morda jutri liberalizirala cene pogonskih goriv, ki jih točimo na bencinskih črpalkah na avtocestah. Zato bi lahko vozniki na teh črpalkah že prihodnji teden točili dražji 95-oktanski bencin in dizelsko gorivo kot na drugih cestah.

Na spletni strani vlade objavljen predlog uredbe o oblikovanju cen določenih naftnih derivatov predvideva, da se bo nova uredba s sprostitvijo cen goriv ob avtocestnem križu uporabljala do konca junija 2017, potem ko je vlada od aprila podaljševala uredbo in se odločala za nadaljnji korak.

Trenutno veljavna uredba poteče prihodnji teden.

Takšno spremembo uredbe predlaga ministrstvo za gospodarstvo, medtem ko je finančno ministrstvo do liberalizacije bolj zadržano.

Rezervoar goriva dražji za pet evrov

Ministrstvi sta namreč opravili analizo, v kateri sta predvideli, da bodo trgovci po sprostitvi cen naftnih derivatov na avtocestah marže povišali za 100 odstotkov. Zato se bodo prodajne cene zvišale za slabih devet odstotkov oziroma za okoli pet evrov pri točenju 50-litrskega rezeorvarja goriva.

Zaradi višje cene bi tuji vozniki gorivo točili v sosednjih državah, zato bi državni proračun zbral manj denarja iz trošarin in drugih dajatev. Po analizi bi javna blagajna letno zaradi tega ukrepa izgubila 3,5 milijona evrov. Samo letos bi državni proračun izgubil 200.000 evrov, v prvi polovici prihodnjega leta pa milijon evrov.

Gospodarski minister Zdravko Počivalšek je sicer ob zadnjem podaljšanju veljavnosti uredbe v začetku septembra ocenil, da dvig marž ne bo stoodstoten, ampak kvečjemu od deset- do 20-odstoten.

Zaradi javnofinančnega izpada so po naših neuradnih informacijah na finančnem ministrstvu menda zahtevali, da trgovci del prihodkov od višjih marž plačajo Darsu kot dodatek za najemnino za bencinske servise. Družba za avtoceste bi tako lahko dodaten prihodek namenila za vzdrževanje avtocest ali nove investicije.

»Res je, da je ministrstvo za finance ves čas zagovarjalo stališče, naj se del prihodka od morebitnega povečanja marž, ki bi ga zaradi liberalizacije cen v pogojih dokaj omejene konkurence na našem trgu naftnih derivatov dosegli distributerji, usmeri nazaj v javno koristen namen. Po informacijah, ki jih je ministrstvo za finance dobilo od gospodarskega ministrstva, so naše stališče upoštevali,« so dejali na finančnem ministrstvu.

Kljub temu je vprašljivo, ali bodo ministri jutri prižgali zeleno luč liberalizaciji cen na avtocestah, je slišati neuradno.

Marža le pet do šest odstotkov cene

Da ima morebiten dvig marže le majhen vpliv na končno ceno naftnih derivatov, je prejšnji teden na odboru DZ za gospodarstvo, ki je razpravljal o deregulaciji cen naftnih derivatov, pojasnila predsednica Trgovinske zbornice Slovenije Mariča Lah. Marža namreč v strukturi maloprodajne cene predstavlja le pet do šest odstotkov.

»Vsi trgovci iz svoje marže plačujejo stroške, ki se oblikujejo po tržnih pogojih, kot sta npr. transport in skladiščenje,« je dejala Lahova. Ob tem je dodala, da se ob avtocestah na letni ravni proda okoli 30 odstotkov vseh pogonskih goriv.

Bodo vozniki na črpalkah na avtocestah že prihodnji teden točili dražji 95-oktanski bencin in dizelsko gorivo kot na drugih cestah. Foto: Leon Vidic/Delo

Predlagana nova uredba določa, da je najvišja prodajna cena 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva na bencinskih servisih ob avtocestah in hitrih cestah v obdobju od 9. novembra, torej dneva, ko naj bi začela veljati, do 21. novembra enaka najvišji prodajni ceni na dan 8. novembra - to je dan spremembe cene naftnih derivatov po obstoječi uredbi.

Do prve morebitne podražitve 95-oktanskega bencina in dizla bo tako lahko prišlo 22. novembra, takrat bo namreč prva sprememba cen po novi uredbi.

Možna ponovna kontrola cen

Če bo deregulacija cen naftnih derivatov na avtocestnem križu povzročila večje povišanje marž, zakon o kontroli cen omogoča vladi, da ponovno sprejme ukrep kontrole cen, še piše v predlagani uredbi.

Oblikovanje cen naftnih derivatov na bencinskih servisih drugod po državi pa bo ostalo enako kot doslej: metodologija za izračunavanje cen temelji na gibanju cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečajev dolarja in evra, modelske cene pa se izračunavajo na podlagi 14-dnevnih povprečij.

Marži distributerjev se po predlogu ne spreminjata, tako najvišja višina marže za 95-oktanski bencin znaša 0,08701 evra, za dizel pa 0,08158 evra za liter.

Trenutno je treba za liter dizelskega goriva odšteti 1,149 evra, za liter 95-oktanskega bencina pa 1,245 evra za liter. Približno toliko je bilo treba za omenjeni pogonski gorivi nazadnje odšteti septembra lani.