Privatizacija je na Poljskem omogočila razvoj kapitalskega trga

Pogovor s sekretarjem na poljskem ministrstvu za zakladništvo Wojciechom Kowalczykom.

Objavljeno
05. avgust 2015 16.43
Maja Grgič, gospodarstvo
Maja Grgič, gospodarstvo
Ljubljana – Na začetku 90. let je bilo na Poljskem skoraj 8500 podjetij v državni lasti, zdaj pa ministrstvo za zakladništvo upravlja le še 229 aktivnih družb. Privatizacija na Poljskem se tako počasi končuje. »Analize ekonomskih in finančnih rezultatov privatiziranih družb kažejo, da so bile spremembe lastništva prava poteza,« pravi državni sekretar na poljskem ministrstvu za zakladništvo Wojciech Kowalczyk.

Kakšni so bili učinki privatizacije na Poljskem in za kaj ste porabili kupnine od prodanih deležev?

Privatizacijski prihodki med letoma 1990 in 2104 so dosegli 152,7 milijarde zlotov (37 milijard evrov). Približno 40 odstotkov denarja je šlo v proračun, preostalih 60 odstotkov pa za državne sklade, kot so demografski sklad, sklad za prestrukturiranje gospodarstva, poljski sklad za znanost in tehnologijo ali pa so bila namenjena ministrstvu za delo in socialo za boj proti brezposelnosti. Privatizacija je omogočila razvoj podjetništva, ključne spremembe v gospodarstvu in razvoj kapitalskega trga, predvsem zaradi privatizacij. Uvrstitev največjih državnih družb na varšavsko na borzo je bila namreč priložnost za promocijo kapitalskega trga. Pri tem je treba omeniti državljansko delničarstvo – program, ki je individualnim delničarjem olajšal nakup delnic v državnih družbah. Drug primer je vključitev zaposlenih v lastniško preoblikovanje določenih podjetij. Možnost za brezplačno pridobitev delnic je izkoristilo dva milijona zaposlenih, ki so skupaj pridobili za 6,5 milijarde zlotov (1,6 milijarde evrov) deležev.

Trenutno pomembno vlogo politike našega ministrstva pomeni poljski investicijski program, ki bo zagotovil dolgoročno financiranje razvojnih projektov, ključnih za državo. Financiranje za takšne naložbe prihaja neposredno iz privatizacijskih prihodkov. Analize ekonomskih in finančnih rezultatov privatiziranih družb kažejo, da so bile spremembe lastništva prava poteza. Po študiji ministrstva za zakladništvo so državne družbe leto dni po privatizaciji povečale prihodke, število družb z izgubami pa se je zmanjšalo. S pogajanji v prodajnem procesu smo zavarovali tudi interese podjetij in zaposlenih. Do konca leta 2014 so privatizirane družbe zagotovile za 5,3 milijarde zlotov (1,3 milijarde evrov) naložb, ki so bile dogovorjene ob prodaji.

Katera od poljskih državnih podjetij pa so strateška in ne bodo na prodaj ter katera bi še lahko bila privatizirana?

Ministrstvo je pripravilo seznam 22 podjetij, ki so strateškega značaja, zaradi zagotavljanja energije, goriva in obrambe države. Poleg tega obstaja seznam 31 pomembnih podjetij, ki bi lahko bila vodilna v reindustrializaciji poljskega gospodarstva. Ostala podjetja čaka lastninjenje, kar je ena od metod zmanjševanja portfelja državnih podjetij, poleg tega pa bo šlo še za prenos deležev v občinsko last, sektorsko konsolidacijo (Polska Grupa Zbrojeniowa, Polska Grupa Promowa) ali združitve. Ministrstvo za zakladništvo na lastninsko preoblikovanje pripravlja družbe iz sektorjev, kot so transport, metalurgija, hrana, les, papirništvo ... V kar 70 odstotkih od približno 80 podjetij, ki naj bi bila letos privatizirana, ima ministrstvo manjšinski delež, v treh četrtinah manj kot deset odstotkov. Glede na potrebe Poljskega investicijskega programa po svežem kapitalu je mogoča uvrstitev določenih državnih podjetij na borzo. Vlada se je konec leta 2012 strinjala, da država proda del deleža v energetski družbi PGE, zavarovalnici PZU in banki PKO BP, pri čemer bi ohranila kontrolni delež. Odločitev o tem bo odvisna od kapitalskega trga, interesa podjetij in vlagateljev.

Javnost v Sloveniji je glede privatizacije zelo razdeljena. Menda je bilo tudi na Poljskem sprva veliko nasprotovanja. Kaj se je zgodilo, da se je to spremenilo?

Z lastniškim preoblikovanjem se je v zadnjih 25 letih okrepilo prepričanje, da je privatizacija nujna in da je tržno gospodarstvo najboljši sistem za našo državo. Pred desetletjem je 38 odstotkov vprašanih menilo, da je privatizacija nepogrešljiva za tržno ekonomijo, leta 2014 se je ta delež že povečal na 49,6 odstotka. Spremenjeno dojemanje privatizacije je posledica izkušenj in prakse, ki kaže, da prodana podjetja še naprej poslujejo in da vlagatelji zagotavljajo kapital za razvoj in know-how. Poleg tega so podjetja izboljšala upravljanje in konkurenčnost, kar zagotavlja stabilna delovna mesta za Poljake. Po drugi strani pa približno 63 odstotkov ljudi še vedno verjame, da državna podjetja ponujajo večjo gotovost pri zaposlitvi. Podjetja v lasti zakladnice so tudi višje uvrščena glede zagotavljanja profesionalnega razvoja zaposlenih.

Ministrstvo za zakladništvo se iz prodajalca spreminja v upravljavca državnih podjetij. Eden od ključev dobrega korporativnega upravljanja je preprečevanje vpletanja politike v poslovanje družb. Je Poljski uspelo doseči ta cilj in kako?

Ministrstvo za zakladništvo se je po zmanjšanju števila državnih družb osredotočilo na učinkovito upravljanje premoženja: profesionalno korporativno upravljanje, povečevanje vrednosti podjetij, njihovo inovativnost in konkurenčnost. Za zmanjšanje vpliva politikov na državna podjetja je ministrstvo uvedlo program profesionalnega upravljanja, ki postavlja visoke zahteve za kandidate za člane nadzornih svetov, v smislu profesionalnosti in vodenja. Prav tako smo uveljavili številne rešitve pri korporativnem upravljanju, vključno z dobrimi praksami inovativnosti, enake obravnave moških in žensk v organih družb in pri prejemki menedžerjev. Poudariti moram, da v skladu s poljsko regulativo politiki, ministri ali poslanci ne morejo biti člani organov upravljanja v podjetjih.

V državni lasti so tudi poljske železnice – PKP, ki nadaljujejo investicijski cikel. Koliko je vreden, kako ga boste financirali in kakšne učinke pričakujete?

Skladno z dogovorom med Poljsko in evropsko komisijo bomo iz evropskih skladov v obdobju 2014–2020 za železnice upravičeni do 10,2 milijarde evrov. Za črpanje tega denarja za železniško infrastrukturo pa bo treba zagotoviti še del nacionalnih sredstev – iz proračuna, železniškega sklada in PKP. Železniški investicijski program do leta 2023 predvideva maksimalni izkoristek razpoložljivih sredstev EU. Skupna vrednost investicij PKP je 67 milijard zlotov (16 milijard evrov). Druge vire poleg evropskih pomenijo posojila, obveznice, evropska investicijska banka, lastna sredstva in denar iz železniškega sklada. Namen teh naložb je okrepiti vlogo in učinkovitost železniškega prometa in integriranega transporta na Poljskem, oblikovati koherentno mrežo železniških tirov, izboljšati parametre te mreže in zadovoljiti potrebe potnikov in tovornega prevoza. Prav tako hočemo skrajšati tranzitni čas, izboljšati varnost železniškega transporta in udobnost.

Investicijski program sledi tudi upravljanju železniškega premoženja. PKP je zdaj največji lastnik stvarnega premoženja na Poljskem, ki vključuje železniške postaje, poindustrijska območja, območja okoli železnic v mestih, hale in skladišča. Trenutna politika družbe zagotavlja prodajo nepotrebnega stvarnega premoženja, njihov brezplačen prenos v last občin ali prodajo zaposlenim pod določenimi pogoji. Najbolj privlačna zemljišča bodo namenjena investicijam sodelovanja z vlagatelji iz sektorja. PKP se pridruži partnerstvu z zemljiščem, razvojnik pa, na primer, organizira gradnjo trgovinskega centra. Ko je posel končan, PKP proda svoj delež, s čimer ustvari veliko več prihodka, kot če bi prodajal le zemljišče. Doslej so železnice izvedle en tak posel – trgovski center z železniško postajo v Poznanu. Letos želijo prodati delež v podobnem centru v Katovicah. Ciljna vrednost takšnih projektov, ki jih trenutno načrtuje PKP, je 13 milijard zlotov (dobre tri milijarde evrov).

Ali se poljska državna podjetja zanimajo za udeležbo pri privatizacijskih procesih v Sloveniji?

Podjetja v lasti zakladnice temeljito analizirajo privlačne naložbene priložnosti na tujih trgih, tudi v Sloveniji. Molk je za naložbe najbolj koristen, zato nočemo govoriti o tem.