Slovensko zavarovalništvo, velesila na Balkanu

Iz leta v leto se povečujejo deleži na trgu v jugovzhodni Evropi.

Objavljeno
30. julij 2015 17.56
tlo*sava re
Silva Čeh, gospodarstvo
Silva Čeh, gospodarstvo
Slovensko zavarovalništvo je pomembna industrija: k domačemu BDP prispeva 5,6 odstotka, zaposluje več kot 6000 ljudi, z zavarovalnimi zastopniki še enkrat toliko, na leto zbere približno dve milijardi evrov premije, konec lanskega leta je izkazovala za več kakor 6,1 milijarde naložb. Poleg osnovne naloge - zavarovanja, ki daje varnost zavarovancem in gospodarstvu ter posredno družbi - so seveda pomembni institucionalni vlagatelji v finančnem sistemu. Iz leta v leto pa tudi utrjujejo in povečujejo svoje tržne deleže na razmeroma velikem trgu v jugovzhodni Evropi. V regiji Adria, kot jo imenujejo pri Triglavu. Na nekoč bolj skupnem Balkanu, torej. In kakor je videti, hočejo na teh trgih svoje pozicije samo še krepiti.

Največje ambicije ima največja, torej Zavarovalnica Triglav, ki je v strategiji Skupine Triglav za obdobje do leta 2017 določila, da so njeni ciljni trgi na območju jugovzhodne Evrope. V regiji Adria je Skupina Triglav vodilna zavarovalno-finančna skupina, svoj več kot 20-odstotni tržni delež še povečuje. Kakor je razvidno iz grafa, so na tem trgu uspešne tudi slovenska Skupina Sava Re, Adriatic Slovenica (AS) in Vzajemna. Kolikšni so tržni deleži po posameznih državah v jugovzhodni Evropi, kaže razpredelnica: prvi zavarovalniški igralec je nesporno Triglav z več kot 37 odstotki v Sloveniji in skoraj 36 odstotki v Črni gori. Če seštejemo deleže Triglava in drugih slovenskih zavarovalnic v regiji Adria, imajo na Balkanu skupaj veličastnih 42,7 odstotka tržnega deleža. Če pozitivno potenciramo: slovenske zavarovalnice so, tako na hitro »združene«, zavarovalniška velesila v regiji Adria oziroma na Balkanu.

Jugovzhodna Evropa še polna neizkoriščenih tržnih možnosti


Triglav načrtuje nadaljnjo rast in razvoj organsko, a tudi z morebitnimi prevzemi izbranih konkurentov, seveda če bodo za to priložnosti. Občasno se razširijo neformalne novice, da se Triglav zanima enkrat za nakup srbskega DDOR, drugič za srbski Dunav, tretjič za kakšne manjše zavarovalnice po državah nekdanje skupne Jugoslavije. A v Triglavu ne komentirajo morebitnih akcij za prevzem zavarovalnic DDOR ali Dunava. V zavarovalnici pravijo: »Povečevanje našega tržnega deleža na določenem trgu v regiji je mogoča tudi prek kapitalskega povezovanja ali pa z razvojem partnerskih konceptov, pri katerih s povezovanjem znanja, izvirnostjo in pozicijo sodelujočih partnerjev nastane atraktivna ponudba in spodbudi dostopnost zavarovalnih storitev.«
Sava Re sodi med srednje velike pozavarovalnice na območju srednje in vzhodne Evrope. O sebi pravijo: »V Savi Re na področju pozavarovanja vidimo možnosti za širitev na trgih v razvoju, kot so trgi v Afriki in Latinski Ameriki. Na področju zavarovanja pa so te priložnosti za rast prednostno še vedno na trgih na območju zahodnega Balkana. Trgi na Balkanu so za slovenska podjetja zanimivi, saj imamo družbe zaradi nekdanjega skupnega političnega prostora in poznavanja poslovne kulture ugodne možnosti za uspešno poslovanje. Za slovenske zavarovalnice so ti trgi zanimivi tudi zaradi še neizkoriščenih možnosti in nizke stopnje prodora zavarovanj, ki pomenijo velik potencial za rast v prihodnosti.«

Veliko različnih pasti


Na Savi Re opozarjajo, da so nekateri od teh trgov še vedno obremenjeni tudi s precej višjimi provizijami, predvsem na področju avtomobilskih zavarovanj (AO), ki so sicer značilne za razvite trge. Omejitve oziroma pasti, ki jih zaznavajo na teh trgih, so poleg visokih provizij in nelojalne konkurence tudi nižji standardi preglednega in etičnega ravnanja poslovanja. Tudi zakonodaja se na teh trgih prepočasi prilagaja evropskim normam. In, ne nazadnje, za to območje so značilne tudi občasne nestabilne politične razmere.
Kljub temu Zavarovalnica Triglav ocenjuje zavarovalniške trge v državah na Balkanu, od Hrvaške do Makedonije, za perspektivne. Gre za ciljne trge, na katerih se namerava skupina dodatno krepiti. »Zavarovalništvo je dejavnost, ki je neposredno povezana s stanjem in stopnjo razvitosti določenega gospodarstva. Njegovo okrevanje vpliva na našo dejavnost z določenim časovnim zamikom. Gospodarstvo v Sloveniji in tudi v večini drugih držav, kjer delujemo, je že lani kazalo določene znake oživljanja in skromne rasti, a v naši dejavnosti se še vedno intenzivno čuti posledice večletne gospodarske krize. Nakupne navade zavarovancev so se spremenile, zmanjšalo se je njihovo število in zmanjšal se je obseg zavarovanosti. Na obseg obračunane zavarovalne premije pa dodatno vpliva tudi agresivna konkurenca med zavarovalnicami,« pravijo v zavarovalnici Triglav.
Ker je slovensko zavarovalno tržišče zrelo in vse bolj nasičeno, pri širitvi v neposredni okolici naravno teži k trgom na zahodnem Balkanu. Gabrijel Škof, predsednik uprave Adriatica Slovenice, je povedal: »Povezujejo nas skupna zgodovina, poznavanje mentalitete, osebne povezave, poznanstva in prijateljstva ter relativno majhne jezikovne razlike. Za AS je Hrvaška vsekakor zelo zanimivo področje posebno zdaj, po vstopu v EU in zaradi poznavanja hrvaškega tržišča. Pred kratkim smo na tem trgu tudi odprli svojo podružnico, že nekaj let pa smo na trgu prisotni z zavarovalnico KD Životno osiguranje, ki trži življenjska zavarovanja. Hrvaški trg ni toliko obremenjen s posebnimi provizijami (kot na primer Srbija). Bil pa je obremenjen z monopoli, ki pa so v zadnjem letu padli. Trg se je močno liberaliziral, predvsem na področju avtomobilske odgovornosti. Premije so se znižale za približno 30 do 50 odstotkov.« Tudi Srbijo prepoznavajo kot veliko in še neizkoriščeno možnost za rast. Škof še pravi: »Prednost je tudi približevanje Srbije k članstvu v EU, kar bi pomenilo potencialno enotno zavarovalno regulativo in harmoniziranost zakonodaje. Po drugi strani so slabosti gotovo nizek standard, ozaveščenost, plačilna sposobnost in plačilna disciplina ter visoka cenovna konkurenčnost.«

Triglav - center zavarovalništva 
v tem delu Evrope

V Triglavu ugotavljajo, da so bili določeni trgi skupine izpostavljeni nekaterim posebnim vplivom, najbolj med njimi hrvaški trg. Triglav: »Zaradi liberalizacije trga zavarovanj avtomobilske odgovornosti na Hrvaškem je vseh 25 zavarovalnic, prisotnih na tem trgu, iz tega skupaj zbralo za 18 odstotkov manj premije in tako za skoraj 10 odstotkov manj premije premoženjskih zavarovanj,« so pojasnili v Triglavu. Kljub vsemu je skupina lani poslovala dobro in prav tako letos. »Naše trge v regiji Adria dobro poznamo in naš razvoj in poslovanje prilagajamo njihovim značilnostim. S tem namenom krepimo našo holdinško družbo Triglav INT, ki je neposredna lastnica in nosilka korporativnega upravljanja vseh zavarovalnic zunaj Slovenije. Naša strategija do leta 2017 je jasna: krepili bomo svoj položaj v regiji in razvijali Skupino Triglav kot center zavarovalništva v tem delu Evrope.«

Kako se nameravajo še bolj uveljaviti na tem območju

Skupina Triglav vidi na slovenskem trgu, kjer zbere skoraj 84 odstotkov kosmate zavarovalne premije, priložnost za rast predvsem v zdravstvenih in pokojninskih zavarovanjih. Odgovor na to je tudi prevzem družbe Skupna pokojninska družba, v kateri imajo trenutno 71,9-odstotni lastniški delež. Na drugih trgih v jugovzhodni Evropi iščejo priložnosti za lansiranje že uveljavljenih produktov in storitev glede na potrebe posameznega trga, poseben poudarek so življenjska in premoženjska zavarovanja. Premoženjska zavarovanja imajo še vedno prevladujoč položaj, pri čemer največji delež pripada avtomobilskim zavarovanjem. Trg življenjskih zavarovanj se v regiji postopno razvija in povečuje, ugotavljajo v Triglavu.

Najpomembnejša pri ohranjanju in povečevanju konkurenčne prednosti je osredotočenost na kupca. V Zavarovalnici Triglav imajo tako strategijo: »Uvajamo '360-stopinjski' pogled na stranko in pripravljamo fleksibilnejše produkte, ki sledijo željam in potrebam stranke. V prihodnje bodo tudi vse bolj pomembne spremljajoče asistenčne storitve, ki jih svojim strankam zagotavlja zavarovalnica. V Sloveniji že opažamo, da je za stranke pomembnejša organizacija zdravljenja in posledična ozdravitev, kot pa samo izplačilo v primeru nastopa kritične bolezni.«

Družbe Skupine Sava Re na trgih na Balkanu tržijo predvsem produkte obveznih zavarovanj, povečujejo prodajo premoženjskih zavarovanj za manjša podjetja in potrošnike. V prihodnje bodo iskale priložnosti za razvoj in rast na področju pokojninskih in zdravstvenih zavarovanj. V Adriaticu Slovenici pravijo, da njihova strategija na tujih trgih pomeni predvsem razvoj sodobnih prodajnih poti za posamezne ciljne skupine, kot je prodaja po spletu in mobilnikih. Škof o tem pove: »Menimo, da je na Hrvaškem avtomobilsko zavarovanje kljub občutnemu padcu premij še vedno donosno, zaradi zelo nizke penetracije se pričakuje tudi rast življenjskih zavarovanj. V Srbiji vidimo možnosti za rast pokojninskih zavarovanj, seveda prvem pogoju, da se spremeni zakonodaja - treba bi bilo uvesti devizno klavzulo. Tudi pri zdravstvenih zavarovanjih je sprememba zakonodaje potencial za zdravstvene produkte (na podlagi škodnega zavarovanja), omejen na sodelovanje z zasebnimi klinikami oziroma medicinskimi centri.«

Kaj pa, če so tarče

Seveda se postavi tudi vprašanje, kaj pa če so ali bodo slovenske zavarovalnice tarče za tuje prevzemnike. Denimo za hrvaške, ki so v Sloveniji zdaj v modi, na primer za Adris, Croatio ali nemiški Allianz, ki menda tudi že več let čaka na ugoden trenutek. Zdi se, da je ta bojazen skoraj odveč. »Skupina Triglav, ki vključuje matično družbo ter 45 odvisnih in pridruženih družb, je največja zavarovalno-finančna skupina v regiji. Zavarovalnice v Skupini Triglav so strateške naložbe Zavarovalnice Triglav, nanje in na osnovno zavarovalno dejavnost smo v Strategiji Skupine Triglav do leta 2017 dali glavni poudarek. Morebitna partnerstva bomo gradili na tej podlagi,« so sporočili iz Triglava. Tudi v Savi Re so odločni: »V prihodnje načrtujemo, da bodo družbe v skupini še naprej ostale del zavarovalniške skupine Sava Re. Sava Re ostaja povezovalec med družbami na območju zahodnega Balkana.« Celo v Adriaticu Slovenici, ki je bil pogosto, pogojno rečeno, naprodaj - se ve, za pravo ceno - je Gabrijel Škof prepričan: »AS je zavarovalnica v zasebni lasti, z jasno določeno strategijo razvoja. V preteklosti se je veliko govorilo o prodaji, a smo leta 2012 na ravni Skupine KD Group sprejeli novo strategijo in v ospredje postavili zavarovalništvo, saj se je izkazalo za robusten in zato varen posel. Strategija se v tem času ni spreminjala in ostaja takšna, kot je bila zapisana.« A pri tem Škof tudi dodaja: »Hipotetično bi povezovanje določenih zavarovalnic v Sloveniji lahko pomenilo strateško prednost pri širjenju na Balkan.«