Cestnine za tovornjake se bodo po novem letno usklajevale z inflacijo

Odbor za infrastrukturo je s številnimi dopolnili potrdil predlog zakona o cestninjenju.

Objavljeno
10. marec 2015 18.15
Je. G., Delo.si, STA
Je. G., Delo.si, STA
Ljubljana - Odbor DZ za infrastrukturo je danes s številnimi dopolnili potrdil predlog zakona o cestninjenju. Ta bo nadomestil zakona o javnih cestah in o cestnini za tovornjake, tako da se bo po novem na enem mestu urejalo tako cestninjenje osebnih kot tovornih vozil. Cestnine za tovornjake se bodo po novem letno usklajevale z inflacijo, piše STA.

Po pojasnilih državnega sekretarja na ministrstvu za infrastrukturo Klemna Grebenška bo cestninjenje osebnih vozil tudi v prihodnje v pretežni meri urejeno tako kot doslej, cestninjenje tovornih vozil pa se bo uskladilo z evropsko zakonodajo, in sicer s t. i. direktivami o evrovinjetah in direktivo o interoperabilnosti cestninskih sistemov v EU.

Zakonski predlog ureja tri načine cestninjenja, in sicer cestninjenje z ustavljanjem na cestninskih postajah, elektronsko cestninjenje in evropsko elektronsko cestninjenje. Ohranjena je možnost cestninjenja tovornjakov z ustavljanjem na cestninskih postajah v prehodnem obdobju do uvedbe elektronskega sistema cestninjenja. Tehnološko je zakon nevtralen.

Z zakonom se uvaja tudi možnost zaračunavanja pristojbine za zunanje stroške, ki nastajajo zaradi prometnega onesnaževanja ali obremenitve s hrupom, pristojbina pa bo prihodek državnega proračuna, ki se bo namenjal ukrepom za izboljšanje delovanja prometnega sistema (npr. postavitev protihrupnih ograj, odprava ozkih grl).

Višina pristojbine bo določena glede na emisijski razred vozila, obdobja zgoščenega prometa, obdobje dneva, leta, tedna in podobno. V času, ko se cestninske ceste uporabljajo bolj, bo pristojbina višja, kar bo veljalo tudi za okolju manj prijazna vozila, ustrezno nižja pa bo v manj ugodnem čas uporabe (ponoči, pozimi) in za okolju prijaznejša vozila.

Odbor zmanjšanja kazni ni sprejel

Odbor je sprejel številna dopolnila, ki jih je vložila poslanska skupina SMC. Eden bolj vsebinskih se nanaša na določitev višine cestnine za tovorna vozila. Te se bodo po novem enkrat letno usklajevale z rastjo cen življenjskih potrebščin, višino cestnine na prevoženo razdaljo pa bo na predlog upravljalca cestninskih cest, ki bo moral zagotoviti podatke in potrebne izračune, določila vlada.

Poslanec SDS Ljubo Žnidar je bil kritičen do predloga o letnem usklajevanju cestnin z inflacijo in se je vprašal, kaj se bo zgodilo, če bo Slovenija prihodnje leto denimo beležila deflacijo. »Z usklajevanjem s cenami življenjskih potrebščin postavljamo vrednost cestnine v negotovost,« je prepričan Žnidar, ki je sicer predlagal 20-odstotno znižanje kazni za prekrške, a odbor takšnega amandmaja ni podprl.

V zvezi s kaznimi na infrastrukturnem ministrstvu poudarjajo, da so te predpisane glede na težo kršitev in posledice, ki iz njih izvirajo. Kazen mora imeti preventivni učinek, treba pa je upoštevati tudi posebnost slovenskega prekrškovnega prava, po katerem ima kršitev v določenem roku plačati samo polovico globe, je dejal Daniel Leskovšek z ministrstva in ocenil, da so predpisane globe povsem primerne.

Da je zakon izrednega pomena za Dars, je poudaril predsednik uprave družbe Matjaž Knez. Spomnil je, da ima Dars za 2,6 milijarde evrov finančnih obveznosti in da mora dobiti dovolj virov za njihovo poplačilo. »Zakon daje orodje, da bomo lahko uspešno pobirali cestnine,« je menil Knez in poslancem na srce položil razmislek o povrnitvi stroškov cestninskega nadzora Darsu. Dars namreč po njegovih besedah za cestninski nadzor iz lastne blagajne letno nameni štiri milijone evrov, prihodki od glob v višini sedem milijonov evrov pa se stekajo v proračun.

Slovenija mora zakon sprejeti čim prej, saj že zamuja s prenosom zadnje spremembe direktive iz leta 2011 v svoj pravni red, zaradi česar je Evropska komisija že uvedla predsodni postopek.