Elektronsko cestninjenje samo za težja vozila

Brez ustavljanja tudi za tovornjake in avtobuse. Osebna vozila še naprej z vinjetami.

Objavljeno
14. oktober 2015 19.50
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana - V kletnih prostorih Darsove ljubljanske izpostave bodo danes odpirali ponudbe v najnovejšem poskusu izbiranja ponudnika, ki bo vzpostavil elektronski cestninski sistem za cestninjenje vozil težjih od treh ton in pol.

Zaradi spremenjenih pogojev bo cena zanesljivo nižja od 210 milijonov evrov, kolikor je bila Kapscheva cena leta 2013, ko je razpis, pripravljen v času druge vlade Janeza Janše, v času vlade Alenke Bratušek razveljavila državna revizijska komisija z obrazložitvijo, da Dars »ne more bremeniti ponudnikov, ki so ... verjetno tudi sami v situaciji, ko si ne morejo privoščiti financiranja tako kompleksnega projekta in nato čakati na poplačilo deset let«.

V Kapschevi ponudbi iz leta 2013 je bila investicijska vrednost projekta skupaj s financiranjem 90 milijonov evrov, 13-letno vzdrževanje sistema s financiranjem 90 milijonov evrov, 30 milijonov evrov pa so pomenile opcije - vključno s cestninjenjem novih odsekov.

Razpis iz leta 2013 je bil prvi, ki se je končal (z razveljavitvijo). Pred tem je prvega menda pripravljenega leta 2008 umaknila (prva Janševa) vlada še pred objavo. Leta 2011 je (Pahorjeva) vlada razpis objavila, po številnih prestavitvah pa ga je (druga Janševa) vlada ustavila. Tudi zato, ker naj bi raje iskali "cenejšo" varianto.

Za Dars bi bila takšna varianta 2013, ki pa je bila nesprejemljiva za vse ponudnike razen Kapscha. Takoj po razveljavitvi razpisa se je pojavila ideja o nadgradnji sedanjega sistema AB C, ki pa je za kaj takega očitno tehnološko povsem zastarel, niti ne ustreza zapovedanim evropskim standardom.

V vsej razpisni zgodovini sta se pojavljali dve dilemi: elektronsko cestninjenje v prostem prometnem toku - torej brez ustavljanja - samo za težji ali za ves promet in vprašanje tehnologije (satelitska, mikrovalovna, ...). Teh dilem ni več. V sedanjem razpisu je predvideno elektronsko cestninjenje izključno za težja vozila nad 3,5 tone (tovornjaki in avtobusi), tehnologija pa mora biti po evropskih direktivah in interoperabilna.

Naprave v vozilih (OBU) bodo v lasti Darsa, uporabniki bodo plačevali zanje kavcijo; možno bo pred in poplačniško razmerje. Sistem bo omogočal različno tarifiranje glede na velikost vozila (število osi), od dolžine prevožene razdalje, emisijskega razreda vozila, lahko pa bo odvisna tudi od ure v dnevu, dneva v tednu ali drugih časovnih obdobij (dan, noč, počitnice, ...).

V sedanjem cestninskem sistemu se v Darsu z njim ukvarja 365 ljudi. Z novim sistemom del osebja, navajajo v Darsu, zlasti tisti na cestninskih postajah, ne bo več potreben. Sedanje cestninske postaje bo Dars prek ločenega projekta odstranil ali pa namenil za druge namene: od nadzora prometa do prostora za prekrškovnih organov (policija, davkarija, veterina, ...).