Drone preizkušajo za dostavo paketov, zdravil in hrane

Z uporabo brezpilotnih letalnikov se bodo spremenili delovni procesi, uvedeni bodo novi poslovni modeli.

Objavljeno
14. oktober 2016 19.07
Cveto Pavlin
Cveto Pavlin

Vse kaže, da bo komercialna uporaba dronov oziroma majhnih brezpilotnih letalnikov najprej mogoča pri dostavi hrane, čeprav jih poskusno že uporabljajo tudi za prenos manjših paketov in zdravil, predvsem na otoke, če ne upoštevamo njihove uporabe v videoprodukciji, za različna snemanja in fotografiranja iz zraka.

S komercialno uporabo dronov se resno ukvarjajo največje korporacije na svetu, na primer Deutsche Post DHL, GeoPost, Amazon in Google, ki bi rade dostavljale pakete tudi z droni. Tako si mednarodna veriga picerij Domino's prizadeva na Novi Zelandiji postati prva družba na svetu, ki bo ponujala komercialno dostavo pic z droni, saj je takšno dostavo že uspešno testirala v Aucklandu.

Nova Zelandija je lani namreč postala ena prvih držav na svetu, ki so dovolile komercialno dostavo z droni, edina omejitev je ta, da mora upravljavec dron videti s prostim očesom.

V ZDA prva uradna dostava hrane z droni

Podobnega projekta se je s tehnološkim zagonskim podjetjem Flirtey lotila tudi največja trgovska veriga z izdelki za vsakdanjo uporabo na svetu 7-Eleven, ki je uspešno izvedla prvo uradno komercialno dostavo hrane z dronom v ZDA. Uradno zato, ker je to prvi primer, ki ga je odobrila ameriška zvezna agencija za letalstvo (FAA). Dostavo so izvedli v mestu Reno v Nevadi, kjer so družini iz trgovine dostavili kavo, krofe in sendvič s piščancem v posebni škatli za tople in hladne jedi.

V podjetju Flirtey, ki se trudi tudi z razvojem tehnologije za dostavo pošiljk humanitarne pomoči z droni, so navdušeni, da 7-Eleven sprejema nove tehnologije in sodeluje v prizadevanjih za dostavo izdelkov iz trgovine z droni. Vodilni v 7-Eleven pravijo, da želijo z dostavo z droni uporabnikom nakupovanje še olajšati. Tako jim bodo izdelke iz trgovine lahko še hitreje dostavili na dom, tudi izdelke, namenjene takojšnjemu zaužitju.

Kako se ljudje počutijo ob dostavi hrane iz zraka?

Možnost za dostavo hrane z droni bo preizkusila tudi posebna ekipa Googlove krovne družbe Alphabet. Preizkus bo potekal v okviru projekta Wing, ki ga izvajajo v razvojno-raziskovalnem laboratoriju X, ki spada pod okrilje Alphabeta. Laboratorij se ukvarja z vizionarskimi projekti, saj je razvil Googlovo avtonomno vozilo. V večdnevnem preizkusu v ameriški zvezni državi Virginiji bodo opravili več sto letov z dostavo hrane. Dostavljali bodo hrano, ki jo bodo pripravljali v kulinaričnem tovornjaku ameriške verige restavracij z mehiško hrano Chipotle.

S preizkusom želijo preveriti dostavo z dronom v realnih okoliščinah, ki lahko postrežejo z nepričakovanimi izzivi, tako s tehničnega kot operativnega vidika. Zanima jih, na primer, kako hitri bodo lahko, še posebno v času kosila, ko je povečano povpraševanje. Prav tako bodo ugotavljali, kako se ljudje počutijo ob dostavi hrane iz zraka.

Načrtujejo tudi poskuse z dostavo pijače ali večjih naročil hrane, kar zahteva večje drone, ki lahko prevažajo težji tovor, zaradi pijače pa bo treba zagotoviti tudi uravnotežen let. Pri družbi Alphabet so prepričani, da bodo drone v prihodnjih desetih letih začeli uporabljati tudi za pomembne misije, kot je dostava zdravil in drugih potrebščin na območja, ki so jih prizadele naravne katastrofe.

Še vedno poskusne dostave paketov

Podobne poskuse pri dostavi z droni sicer že izvaja tudi ameriški spletni trgovinski velikan Amazon, v projektu Prime Air. Podjetje je prikazalo že vsaj dve generaciji takih dronov, a jih v svoje vsakdanje procese vendarle še ni uvedlo. Pretekli mesec so v Amazonu napovedali, da bodo testne dostave z droni izvedli tudi v Veliki Britaniji.

GeoPost, hčerinsko podjetje francoske pošte La Poste, večinski lastnik podjetja DPD in eden največjih mednarodnih ponudnikov hitre pošte, je že lani testiral uporabo dronov za dostavo paketov. Test, ki so ga izvedli v Centru za testiranje avtonomnih modelov in študije (Centre for Autonomous Model Testing and Studies – CEEMA) v južni Franciji, je uspešno simuliral možnost uporabe dronov. V sklopu testa je dron izvedel popolnoma avtomatiziran proces dostave paketa, in sicer vzlet, letenje, pristanek in dostavo paketa ter ponovno vrnitev na izhodiščno postajo. S šestimi električnimi rotorji je dron, ki je del projekta GeoDrone, dostavil dva kilograma težek paket na razdalji 1200 metrov.

Razširitev pravil za komercialno uporabo dronov

Drone testira tudi ameriška medijska mreža CNN, ki je od ameriških letalskih oblasti lani dobila dovoljenje za testiranje dronov za zbiranje informacij v ZDA. V CNN želijo ugotoviti, kakšne možnosti imajo na voljo za kakovostno videonovinarstvo z uporabo dronov.

Poudarjajo, da je treba razviti sistem, v katerem bodo v ameriškem zračnem prostoru hkrati lahko varno delovala različna zračna plovila. Pristojne ameriške oblasti so prejšnji mesec napovedale, da pripravljajo razširitev pravil za operacije z droni, med drugim tudi za potrebe informiranja in komercialne lete čez obljudena območja. Ameriška zvezna uprava za zračni promet (FAA) se namreč zavzema za to, da droni lahko letijo le tako daleč, da jih operaterji, ki jih vodijo, vidijo s prostim očesom.

Sicer pa je FAA že junija 2014 britanski naftni družbi BP podelila prvo komercialno licenco za uporabo dronov nad kopnim. Tako BP le 1,4 metra dolga letala podjetja Aerovironment, ki so opremljena s kamerami, uporablja za geodetske meritve na Aljaski. Naftne družbe so drone do zdaj lahko uporabljale le nad Severnim morjem.