Drugi tir je spet v igri

Kako bo ministrstvo zbralo denar in več kot 250 milijonov evrov.

Objavljeno
05. februar 2017 19.56
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj
Civilna iniciativa za nadzor gradnje drugega tira je minuli teden še enkrat izrazila dvom o finančni konstrukciji projekta, ki jo pripravlja ministrstvo za infrastrukturo, a zadnje nam je trdno zagotovilo, da bi jeseni lahko začeli pripravljalna dela. Vrednost pripravljalnih del za drugi tir je 70 milijonov evrov, ki so zagotovljeni v proračunu.

Direkcija za infrastrukturo je pred nekaj dnevi na svojem portalu objavila razpis za pripravo dokumentacije za pripravljalna dela na trasi drugega tira. Projektantska podjetja morajo do 7. marca izdelati projekt za izvedbo dostopnih cest in deviacij obstoječih cest, ki so potrebne za kasnejšo gradnjo nove proge. Na ministrstvu niso povedali, kako hitro bodo projekti pripravljeni, ampak kmalu po roku za oddajo izdelave projektov bodo objavili še razpis za izvedbo pripravljalnih del. Pri tem na ministrstvu ni nikakršnih dvomov, da bi se lahko zavleklo z izbiro izvajalca. Prav tako ni odgovora o tem, da bo poleg cest treba izdelati projekte tudi za druga pripravljalna dela: to je za izdelavo in deviacijo infrastrukturnih vodov in za deponije. Očitno bodo ta dela začeli kasneje.

Po evropska sredstva

Na ministrstvu za infrastrukturo so na naše vprašanje odgovorili, da bodo do roka (7. februarja) na razpis IPE (Instrument za povezovanje Evrope ali CEF) oddali dve vlogi. S prvo se bodo prijavili na evropska nepovratna sredstva, ki so še na voljo iz slovenske kohezijske ovojnice tega IPE-razpisa. Vloga bo oddana za pridobitev 33,4 milijona evrov. Z drugo vlogo pa bodo poskušali pridobiti morebitne ostanke iz drugih nacionalnih ovojnic (če katere države nimajo konkretnih načrtov za porabo vseh sredstev) v višini 35 milijonov evrov. V najboljšem primeru bi torej iz teh dveh vlog pridobili 68 milijonov evrov. Drugi razpis za IPE-sredstva, na katerega upajo na ministrstvu, se bo odprl že 8. februarja, vloge pa se bo lahko oddajalo do junija 2017. S to vlogo bi radi pridobili še 100 milijonov evrov nepovratnih sredstev. V Službi vlade za razvoj in evropsko kohezijsko politiko pa so že začeli postopke za spremembo operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v letih od 2014 do 2020, na račun katere bi Slovenija rada preusmerila predvidoma 100 milijonov evrov kohezijskih sredstev za drugi tir. Na podlagi realnih pričakovanj predvidevajo, da bi torej iz štirih evropskih virov pridobili vsaj 233 milijonov evrov nepovratnih sredstev, kar znese približno četrtino potrebnih (predvidenih po reviziji projekta) sredstev za drugi tir.

Sodelovanje z drugimi državami

Na vprašanje, ali je že bolj jasno, ali bodo pri projektu sodelovale tudi druge evropske države in ali bodo njihovi deleži natančneje zapisani v tokratnih vlogah, ki bodo jutri potovale v Bruselj, so nam z ministrstva odgovorili: »Pogovori z Madžarsko, Češko in Slovaško še potekajo. Teh deležev v vlogi tega razpisa še ni treba natančno opredeliti.«

Na vprašanje, ali bodo vložki tujih držav vplivali na lastniško strukturo podjetja 2 TDK, so z ministrstva pojasnili, da bo predlog zakona, ki bo opredelil temeljne pogoje in pravni okvir za izvedbo financiranja, gradnje in upravljanja drugega tira predložen v vladno proceduro spomladi 2017. »Po tem zakonu je predvideno, da bo 2TDK investitor v novo železniško povezavo med Divačo in Koprom. Podjetje 2 TDK pa ne bo pridobival lastništva v gospodarskih družbah Luka Koper in SŽ,« so odgovorili na ministrstvu in pozabili na vprašanje, kako se bodo deleži kapitalskih vložkov sosednjih držav poznali v lastništvu investitorskega podjetja 2TDK.

Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič naj bi danes natančneje predstavil načrt in časovni rok črpanja nepovratnih sredstev za projekt drugega tira.