Informatizacija kot konkurenčna prednost

S sistemom za upravljanje skladišč (WMS) do hitrega in natančnega prenosa informacij o stanju blaga v poslovodni program ERP.

Objavljeno
14. oktober 2016 19.15
C. P.
C. P.
Informatizacija skladiščnega poslovanja je kompleksen in zahteven proces, ki po integraciji prinaša velike koristi tako za velika kot srednja in mala podjetja. Začenja se z zavedanjem, da sedanji procesi niso konkurenčni, kaj šele optimalni, in da jih je treba spremeniti. Določiti je treba končni cilj z upoštevanjem posebnosti podjetja in panoge, v kateri deluje.

Sledi iskanje in izbira primernega proizvajalca programske opreme za sistem upravljanja skladišč (WMS – »Warehouse Management System«). Ta po pregledu stanja in želenega končnega cilja predlaga primerne rešitve. Nujno je natančno definiranje poti do cilja, časovnica ter tesno sodelovanje vseh vpletenih, saj je le tako mogoče zagotoviti hitro in učinkovito uvedbo novega sistema.

Ni dovolj le nakup programske opreme

»Doba digitalizacije in informatizacije zahteva uvajanje sistemov za optimizacijo v vseh segmentih poslovanja podjetja, tudi v skladiščih,« pravi vodja sistemskih rešitev v podjetju Leoss Miha Gantar in dodaja, da je večina napak v skladiščih posledica vpliva človeškega dejavnika (dela »na roke«), z uporabo informacijske tehnologije pa ta vpliv lahko zelo zmanjšamo.

Kljub temu se je treba zavedati, da nakup programske opreme, ki to zagotavlja, ni dovolj. Slediti mu mora tudi druga skladiščna infrastruktura od urejenih šifrantov, načina vodenja blaga, njegovega pravilnega označevanja, učinkovite elektronske izmenjave podatkov s strankami in dobavitelji, uporaba optimalne strojne opreme do šolanja in uvajanja sodelavcev v skladišču. Poglejmo, na kaj vse morajo biti podjetja pozorna pri uvajanju sistema upravljanja skladišč.

Uskladiti materialne in informacijske tokove

Najpomembnejši del uvedbe sistema za vodenje skladišč (WMS) je hiter in natančen prenos informacij o stanju blaga v poslovodni program ERP (»Enterprise Resource Planning«). Te učinkovito prenašamo z ročnimi terminali (dlančniki) z integriranim čitalcem črtne kode. V pisarnah, kjer vodijo spremembe o stanju blaga (prevzemi, izdaje …), pripravljajo dokumente, ki določajo, kaj se z njim dogaja.

Na podlagi tega skladiščniki opravljajo materialne premike, ki jih z dlančnikom preverjajo in potrjujejo. Pomembno je, da programska oprema deluje kot stalna povezava s poslovodnim programom ERP, da materialni in informacijski tok potekata sinhrono (»on-line«). Tako je stanje blaga (lokacija, količina …) vedno vodeno natančno in ažurno.

Urejanje šifrantov in način vodenja blaga

Podjetja glede na svoje delovne procese uporabljajo različne šifrante: stranke, izdelki, način dostave, enote mere, dimenzije pakiranja, črtne kode … Za potrebe skladiščnega poslovanja je najpomembnejše zadnje, to je urejen šifrant črtnih kod. Najučinkoviteje je, da podjetje že med uvajanjem WMS vstopi v stik s svojimi dobavitelji, pridobi kode izdelkov in jih integrira v svoj sistem. »To pomeni, da bo pri vsakem prevzemu artikel v bazi podatkov že povezan s kodo, ki jo nato samo odčitamo in tako omogočimo hiter vstopni kanal blaga. Poleg hitrosti je izvzet tudi človeški dejavnik pri vpisovanju ali prepisovanju. To pomeni, da ne nastajajo napake,« pojasnjuje vodja sistemskih rešitev v Leossu Miha Gantar.

Sodobno poslovanje zahteva sledenje blaga od materialov za proizvodnjo, med proizvodnjo do uporabe pri končnem uporabniku. Znotraj te verige je blago tudi skladiščeno. Tam ga vodijo po kosih, serijskih številkah, lotih oziroma šaržah v kombinaciji z datumi (na primer rok uporabe). Ker gre za veliko količino podatkov, je najboljša uporaba standardov GS1, ki omogočajo zapis velike količine različnih podatkov znotraj črtnih kod. Te skladiščnik odčita z dlančnikom, program pa vse prenese v ERP. Poenostavljeno je tudi preverjanje po zgodovini blaga. To pomeni, da je treba v iskalnik vpisati enega izmed atributivnih podatkov, s čimer je omogočen prikaz celotne zgodovine dogajanja z določenim izdelkom.

Skladišča in elektronska izmenjava podatkov

Skladiščni sistemi WMS omogočajo, da skladiščniki lahko sočasno pripravljajo enega ali več dokumentov. Dinamika in natančnost dela je omogočena s pravilno urejenim skladiščem. K temu spada tudi pravilno označevanje (črtne kode na regalih, pomoč barv za lažje vizualno iskanje, pravilno postavljene črtne kode za visoke regale …), definiranje obhodnih poti (optimizacija poteka komisioniranja), optimizacija procesa zlaganja na paleto in predlog lokacije za prevzem določenega izdelka na optimalen način glede na celoten proces.

Idealno je, da podjetja dobijo podatke o prihajajočem blagu predhodno z elektronsko izmenjavo podatkov. »Prevzemni dokument pošljemo na dlančnik, kjer so razvidni podatki o artiklih, količinah, serijah, datumih … Tako že pri prevzemu z dlančnikom vidimo morebitne razlike med pričakovano in dobljeno pošiljko,« pojasnjuje Miha Gantar iz Leossa.

Pomembno je uvajanje skladiščnikov

Pri digitalizaciji skladišča nastajajo tudi spremembe načina dela. Spremembe pa so v večini primerov za človeško naravo težke. Te je zato treba posredovati na čim bolj preprost način. K temu pripomorejo jasna navodila novega procesa dela in predvsem uporabniški vmesniki na strani programske opreme ter skladiščni programi, ki potekajo na platformi Android, saj so te v obliki pametnih telefonov prisotne v skoraj že vsakem žepu.

Poleg tega so dlančniki, na katerih poteka operacijski sistem Android hitri in zelo zmogljivi, kar je opazno tudi v odzivnosti zahtevnejših programov, ki potekajo na takem sistemu, in v navdušenosti ter dovzetnosti uporabnikov. Pomembno je, da tako podjetje, ki uvaja WMS, kot matično podjetje poleg delovanja pojasnita tudi prednosti njegove uporabe. Zavedati se je treba, da je še vedno človek tisti, ki mora kar najbolj izkoriščati nov proces dela in program, ki mu to omogoča.