Kljub dražjemu gorivu si letalski prevozniki obetajo dobičke

Povprečno bo vsak prepeljan potnik letalskemu prevozniku v letu 2017 prinesel 7,03 evra dobička.

Objavljeno
09. december 2016 17.30
Aleš Stergar
Aleš Stergar

Svetovna letalska industrija bo prihodnje leto ustvarila za 27,8 milijarde evrov čistega dobička, napovedujejo v mednarodnem združenju letalskega transporta IATA. Leto 2017 naj bi bilo osmo po vrsti dobičkonosno, iztekajoče se leto pa bo po nekoliko navzdol popravljeni oceni z junijskih 36,7 milijarde evrov na tokratni 33,2 milijarde evrov pomenila ciklični vrh. Letos se bo po pričakovanjih IATA končalo triletno obdobje rastočih dobičkov.

Leta 2014 je imela svetovna letalska industrija 700 milijard evrov prihodkov, lanski so ocenjeni na 669, letošnji pa napovedani na 653 milijard evrov, medtem ko naj bi se prihodnje leto povečali na 686 milijard evrov.

Letalski prevozniki bodo po napovedi IATA nadaljevali doseganje močnih rezultatov, leta 2017 predvidoma zmanjšan dobiček pa pomeni mehko in varno pristajanje na področju dobičkonosnosti, ugotavlja novi generalni in izvršni direktor IATA Alexandre de Juniac. Padec dobička napovedujejo v IATA ob težjih okoliščinah za gospodarjenje, ki bodo posledica predvsem rastočih cen nafte. Pri tem se zavedajo tudi velikih političnih, ekonomskih in varnostnih tveganj. Nadzor stroškov pa je stalna bitka v hiperkonkurenčni industriji, poudarja de Juniac.

Največ dobička v Severni Ameriki

Rekordni dobički in zaslužek, večji od stroškov kapitala, bi naložbenikom v drugih industrijah prinesli normalne stopnje donosa. V letalski industriji je triletno trajno povečavanje dobička prvo v zgodovini. In po letih trdega dela, prestrukturiranja in reinženiringa je letalska industrija končno bolj odporna, ocenjuje Alexander de Juniac. Priznava, da dobički niso enakomerno porazdeljeni, temveč skoncentrirani v Severni Ameriki.

Povprečno bodo letalski prevozniki z vsakim prepeljanim potnikom zaslužili 7,03 evra, kar je manj kot letos (8,79 evra) in lani (rekordnih skoraj deset dolarjev oziroma 9,22 evra), in skoraj enkrat več kot leta 2014, ko so prevozniki z vsakim potnikom povprečno zaslužili 3,84 evra. Razlike po celinah so zelo velike.

V Severni Ameriki bodo prevozniki z vsakim potnikom leta 2017 po napovedi IATA zaslužili 18,25 evra, v Evropi, ki je po tem merilu na drugem mestu pa 5,25 evra. Blizu je po dobičku na potnika le še azijsko-tihomorsko območje s 4,14 evra, na Srednjem Vzhodu bo dobička za evro in 45 stotinov, v Latinski Ameriki 71 stotinov, medtem ko bodo afriški prevozniki tudi v prihodnje ustvarjali izgubo – prihodnje leto 9,29 evra po potniku.

Slabša zasedenost potniških kabin

Povprečna cena soda nafte je bila letos 41,6 evra, za prihodnje leto napoveduje IATA povprečno ceno okoli 51,3 evra. Ceno soda letalskega goriva bo to z letošnjih 48,6 evra zvišalo na 60,5 evra. (Vse te napovedi so izračunane v dolarjih, ob izgubljanju vrednosti evra bi to za evropske prevoznike pomenilo še večjo podražitev. In obratno.) Gorivo bo tako leta 2017 predvidoma pomenilo 18,7 odstotka stroškov letalske industrije, kar je bistveno manj od 33,2-odstotnega deleža v letih 2012 in 2013.

Dražje gorivo bo letošnjo 5,9-odstotno rast prometa prihodnje leto upočasnilo na 5,1 odstotka, v IATA pričakujejo tudi upočasnjeno rast zmogljivosti (s 6,2 odstotka na 5,6). Rast zmogljivosti bo večje od rasti povpraševanja, zato se bo globalna zasedenost potniške kabine z letošnjih 80,2 znižala na 79,8 odstotka. Počasnejšo rast naj bi nekoliko izravnal rastoči svetovni BDP (letos 2,2-, prihodnje leto 2,5-odstotna rast). S strukturnimi spremembami v industriji zato v IATA pričakujejo, da bodo prihodki tako v potniškem kot tovornem (kargo) prometu stabilni.