Dva tira, več nadzora, manj Madžarske

Koprski župan Boris Popovič bo sklical še tretjo izredno sejo in preklical svojo podporo referendumu.

čet, 08.06.2017, 11:59; spremenjen: 20:24
Novi vladni predlog

V skladu z njim je predvidena gradnja dveh tirov nove železniške proge, v zakonu je bil predviden samo en tir, načrtovana pa je tudi ukinitev sedanje proge. V organih nadzora projekta naj bi bilo več članov civilne strokovne javnosti, do zdaj je v organe nadzora zakon predvideval samo Jožeta P. Damijana.

Ljubljana, Koper - Dva tira, več nadzora civilne strokovne javnosti in manjši vpliv Madžarske. To je orožje, s katerim se je Cerarjeva vlada spopadla z grozečim referendumom proti zakonu o drugem tiru. Do danes so zbrali 22.666 podpisov, toda eden glavnih podpornikov referenduma župan Boris Popovič se resno umika.

»Če bo referendum podpisan, bo projekt za nekaj časa ustavljen,«svari državni sekretar Jure Leben.

Vlada je danes sprejela nedvomno odločitev, da gre v dvotirno novo progo, da bo omogočila civilni nadzor projekta (vsaj trem nevladnim strokovnjakom) in neuradno napovedala verjetnost, da bo Madžarska deležna manjšega deleža v investitorskem podjetju 2TDK. Gradnjo drugega tira so razdelili v tri faze. Pred prvo fazo so pripravljalna dela, ki bi se lahko začela že jeseni. Prva faza bodo glavna dela na prvem tiru nove proge, čez nekaj let, ko bi pridobili še vsa potrebna dovoljenja za drugi tir nove proge, bi še pred dokončanjem prvega nadaljevali z vzporednim tirom, torej drugo fazo novega dvojnega tira Divača-Koper.

Prva naloga bo dopolniti gradbeno dovoljenje za prvo fazo, ki bo omogočila širitev servisnih cevi v navadne predorske cevi vzporednega tira. Jure Leben je prepričan, da bi dopolnjeno gradbeno dovoljenje lahko dobili konca leta, in to ne bi oviralo začetka gradnje drugega tira prihodnje leto.

Do konca julija naj bi oddali vlogo za predhodni postopek pridobitve okoljevarsrtvenga soglasja in začeli pripravljati strokovne podlage za nov ali dopolnjen DPN. Z njim želijo omogočiti gradnjo vzporednih predorskih cevi za preostalih pet (krajših) predorov. Jure Leben je prepričan, da bi nov DPN lahko sprejeli v nekaj letih, saj je veliko strokovnih podlag (arheologija, hidrologija, geologija ...) že pripravljenih, tudi trasa je izbrana in zemljišča odkupljena. Po Lebnovih ocenah bi še pred koncem gradnje prvega tira lahko nadaljevali gradnjo vzporednega tira. Ocenjuje tudi, da bi za razširitev servisnih cevi potrebovali 97 milijonov evrov. Kljub dodatnim delom bi prva faza še vedno stala manj kot eno milijardo evrov.

Jure Leben je pojasnil, da je zakon v svojem drugem členu dopušča možnost rekonstrukcije, dograditve ali posodobitve tira, zato prvi sklep vlade ni v nasprotju s sprejetim zakonom, proti kateremu je vložena pobuda za zakonodajni referendum. »Dvojni tir je bila naša želja že od priprave zakona. To se nam zdi najučinkovitejša rešitev, da že v prvi fazi, torej ob gradnji prvega tira nove proge razširijo tri servisne cevi najdaljših predorov, kar bi omogočilo, da bi se še pred dokončanjem gradnje lotili nadaljevanja druge faze, v kateri bi dogradili še drugi tir nove proge in potem opustili sedanjo progo po dolini Rižane.«

V organih nadzora tudi predstavniki civilne družbe

Glede civilnega strokovnega nadzora se je vlada zavezala, da v vse organe nadzora projekta vključi tudi predstavnike civilne družbe. To mora ministrstvo predlagati najpozneje v 15 dneh po uveljavitvi zakona. Po Lebnovih ocenah bi morali v nadzor vključiti vsaj tri predstavnike deležnikov, s katerimi se pogovarja vlada: Svet za civilni nadzor projekta drugi tir, Zvezo društev upokojencev Slovenije in koprskega župana Borisa Popoviča. Jure Leben nam je zagotovil še, da resno proučujejo, kako bo delež zalednih držav manjši od deleža Slovenije v družbi 2 TDK. Vendar bodo ta predlog še obravnavali v posebnem mednardonem sporazumu, ki ga bo potrjeval državni zbor. Konec julija nameravajo objaviti razpis za pripravljalna dela in jih začeti jeseni. Vse to pa bi obstalo, če bi pobudnikom referenduma uspelo zbrati 40.000 podpisov, ker bi v tem primeru padla vladna finančna konstrukcija.

Župan Boris Popovič je danes izrazil zadovoljstvo z odločitvijo slovenske vlade. Še posebno ker bo ukinitev sedanjega tira omogočila ureditev kolesarske in rekreacijske poti ter razvoj podeželja. Vesel je tudi zato, ker je vlada napovedala mednarodni razpis za izvedbo železniške proge in ker obresti za vložena sredstva ne bodo tako visoka, kot so napovedovali (4,5 odstotka).

Ali bodo preklicali podpise za referendum, ni jasno

V prihodnjih dneh bodo sklicali še eno izredno sejo občinskega sveta, povabili ministra Petra Gašperšiča in državnega sekretarja Jureta Lebna, na njej bodo preklicali občinsko podporo referendumu. Ni pa jasno, ali bodo zahtevali tudi preklic že danih podpisov v podporo referendumu. Jure Leben je povedal, da se je ministrstvo z Borsiom Popovičem sestalo dvakrat, ni pa pritrdil govorici, da so županu obljubili dodatne pozicije v nadzornem svetu Luke.

Prijavi sovražni govor