Z Madžari samo načelno o drugem tiru

Namestnik madžarskega ministra za zunanje zadeve in trgovino presenečen nad informacijami o madžarskem posojilu.

Objavljeno
15. december 2015 14.25
Laszlo Szabo
Aleš Stergar
Aleš Stergar

Ljubljana – Člani madžarske delegacije pod vodstvom namestnika ministra za zunanje zadeve in trgovino Laszla Szaba, so bili po besedah slovenskega ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča presenečeni nad informacijo, da naj bi madžarska stran za novo progo Divača - Koper posodila okrog sto milijonov evrov. Tudi ministru Gašperšiču se niti ne sanja, od kod so prišle te (dez?)informacije.

Vladni delegaciji sta se resda pogovarjali o t.i. II. tiru, pa Luki Koper, ki je tudi madžarsko okno v svet, vendar od načelnih vprašanj sploh niso prišli do konkretnih. Tako so ugotovili, da možnosti sodelovanja so, da imata obe državi zanj interes, da je nova proga pomembna za vse srednjeevropske države tja do Poljske. Konkreten je verjetno le datum skupne seje dveh vlad – 22. januarja naj bi se pogovarjali o infrastrukturi, energetiki, kulturi in gospodarstvu, je napovedal madžarski gost.

Minister Gašperšič je napovedal sodelovanje pri pridobivanju evropskih sredstev in privabljanju tovora, kar je ključno za uspešnost in ekonomičnost celotnega koridorja, katerega sestavni del je proga Divača – Koper.

Madžarski gost Laszlo Szabo se je gostiteljem zahvalil za predstavitev projekta. Po njegovih besedah je izredno pomembno, da EU pripozna pomen železniške infrastrukture in da bi velika podjetja iz Srednje Evrope čim več tovora prepeljala po tirih. Gost je opozoril še na pomen evropskega sofinanciranja in na doslej neizkoriščene možnosti za sodelovanje: »Skupaj lahko veliko dosežemo!«

Predstavitev načrtov

Minister Peter Gašperšič je še pojasnil, da so gostom predstavili načrte. Na slovenski strani so v pogovorih v vili Podrožnik poleg ministrove ekipe sodelovali še vodilni iz DRI (Družba za razvoj investicij, nekdanja DDC, družba za državne ceste) in DRSI (Direkcija RS za infrastrukturo, nekdanja DRSC, direkcija RS za ceste). Minister Gašperšič je v izjavi po pogovorih povedal, da je Madžarska zelo odprta, konkretnih načrtov pa tokrat še niso imeli na mizi.

Slovenska stran je predstavila finančni plan izgradnje, minister Gašperšič pa je opozoril, da je zelo pomembno, da ima v projektu Slovenija mednarodne partnerje. In tu lahko Madžarska in celotna Srednja Evropa pomagata pri sofinanciranju EU in privabljanju zasebnega kapitala.

Namestnik ministra Laszlo Szabo je poudaril enakopravnost partnerjev v razvoju regije in opozoril na kratkost razdalje med Madžarsko in Koprom, kar pomeni, da gre za hitro pot v in iz Luke Koper. Na Madžarskem je nekaj multinacionalk, ki bi lahko izkoristile koprsko pristanišče in ne bi vozile tovora v ali iz oddaljenejših nemških ali nizozemskih luk, s tem pa bi pripomogle k razvoju Slovenije in s skrajšano potjo tovora povečale konkurenčnost Madžarske.

Recenzija cene do prihodnjega poletja

Konkretnega finančnega izračuna za višino naložbe v novo progo Divača Koper še vedno ni. Ob evropskih sredstvih upajo v vladi na vložek zasebnega partnerja preko mehanizma EFSI. Zelo verjetno bo vse skupaj oblikovano v smeri posebnega projektnega podjetja, preko katerega bodo tekle aktivnosti, je še dejal Gašperšič.

Minister Gašperšič tako operira z ocenjeno višino nekaj nad 1,3 milijarde evrov. Razpis za projektno nalogo, ki bi dala realno številko je pripravljen, čaka se na pripombe Evropske investicijske banke, recenzija projekta pa naj bi bila zaključena nekako do srede leta, ki prihaja.

Pomoč Madžarske in ostalih srednjeevropskih držav, Avstrije, Slovaške, Češke in Poljske bo pri pridobivanju evropskih in zasebnih sredstev pomembna. Zato želi Slovenija projekt internacionalizirati in z njim seznaniti vse te države. Kakšna pa bi bila oblika sodelovanja minister Peter Gašperšič še ne ve. Projekt naj bi zaradi prisotnosti zasebnega kapitala verjetno vodili preko posebnega projektnega podjetja. Sofinanciranje bo odprto.