Nova vloga za evropska sredstva za drugi tir

Svilan: Ponujajo se zadnje možnosti, da še uresničimo logistični projekt, pozneje bo prepozno, ker se bodo tokovi preusmerili.

Objavljeno
21. december 2016 22.19
Motiv z ranžirne postaje Polje - Zalog. Ljubljana, Slovenija 10.junija 2016. [Slovenske železnice,železnice,vlaki,tiri,železniški promet,trava,železniški pragovi,motivi]
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Ljubljana – Približno dve leti po prvi neuspešni vlogi sedanje vlade za pridobitev evropskih sredstev za drugi tir se na infrastrukturnem ministrstvu zdaj vneto pripravljajo na novo vlogo. »Vse potrebne odločitve na vladi in pristojnih ministrstvih bodo sprejete do konca januarja 2017,« so nam včeraj odgovorili z ministrstva za infrastrukturo, ki bo novo vlogo v Bruselj poslalo do 7. februarja.

Čeprav je minister Peter Gašperšič v času svoje interpelacije obljubil, da bo do konca leta pripravil ustrezno finančno konstrukcijo, nam jasno sestavo te konstrukcije očitno še noče (ali ne more) predstaviti. Projektna družba 2TDK je v preteklih dneh pripravila investicijski elaborat in ga predložila predsedniku vlade Miru Cerarju ter štirim pristojnim ministrstvom.

Družba 2TDK predlaga vladi, naj imenuje medresorsko strokovno komisijo za oceno tega elaborata, na podlagi katere bo vlada izbrala metodo financiranja, pristopila k realizaciji investicijskega projekta in zagotavljanju finančnih virov.

Ali bo vse to, česar ni opravila v dveh letih, lahko opravila v enem mesecu? Z ministrstva niso pojasnili, da projektno podjetje, ki ga vodi Žarko Sajič, predlaga pravzaprav tri modele: zasebni model financiranja, javni model in »hibridni« model (po neuradnih podatkih naj bi to bilo sodelovanje z Madžarsko).

Sajičev elaborat vsebuje izračun ekonomske upravičenosti in finančne stabilnosti projekta, kar omogoča kandidiranje na evropske razpise za nepovratna sredstva (instrument za povezovanje Evrope in pri kohezijskem skladu) pa tudi za pridobitev jamstva Evropskega sklada za strateške investicije (EFSI) in kreditno financiranje Evropske investicijske banke.

Na ministrstvu za infrastrukturo so nam pojasnili, da je 2TDK s pravnimi strokovnjaki (šele zdaj) pristopil k pripravi izhodišč za pripravo zakona, ki bo določal način gradnje in financiranje nove železniške povezave med Koprom in Divačo.

Tudi ta zakonska izhodišča bo 2TDK do konca januarja predala ministrstvu za infrastrukturo. To se mora najpozneje do 7. februarja prijaviti na že odprti razpis CEF (Instrument za povezovanje Evrope), kjer bo po neuradnih podatkih (z ministrstva niso odgovorili na to vprašanje) za vse države na voljo le 1,2 milijarde evrov. Pozneje se bo ministrstvo prijavilo še na drugi razpis (ta naj bi bil mogoč najhitreje junija 2017), na katerem naj bi bilo (prav tako neuradno) za vse države na voljo milijarda evrov.

Razpis bo omogočal kombiniranje evropskih nepovratnih sredstev in drugih nejavnih virov s poroštvom sklada EFSI. Rezultate februarskega razpisa bomo izvedeli sredi leta 2017, rezultate drugega razpisa pa konec leta 2017.

Od 50 projektov jih le osem izpolnjuje zahteve sklada EU

Čeprav SID Banka ne sodeluje pri pripravah financiranja drugega tira, smo za mnenje povprašali predsednika uprave SID Banke Sibila Svilana, ki nam je dejal, da so pregledali kar 50 slovenskih projektov, od katerih je večina zelo slabo pripravljenih in samo osem je bilo takih, ki bi lahko izpolnjevale zahteve sklada EFSI. Ta je po Svilanovih besedah velika priložnost za Evropo in bi jo morali kar mogoče bolje izkoristiti.

»Moje osebno mnenje je, da Slovenija pri drugem tiru zamuja 15 let. V času prve finančne perspektive je bila možnost pridobitve nepovratnih sredstev neprimerno večja, v drugi so možnosti slabše, v tretji pa je možnosti še manj. Čas se nam izteka in bomo zelo težko izvedli naložbo, če tokrat ne bomo pripravili uresničljive finančne konstrukcije. Če bomo tokrat zamudili in nas bodo logistični tokovi obšli, ne bomo mogli več graditi ne drugega tira ne razvijati pristanišča,« je dejal Svilan in poudaril, da je pred oddajo prijave v Bruselj treba z gotovostjo vedeti, koliko sredstev in iz katerih drugih virov bo zagotovljenih za projekt, kot je drugi tir.

Zamenjan državni sekretar

Pred dnevi je vlada rešila državnega sekretarja na infrastrukturnem ministrstvu Klemna Grebenška, ki je bil eden glavnih nosilcev pogajanj v mešani komisiji za vstop Madžarske v projekt drugega tira.

Čeprav smo v javnosti dobili najprej zavajajočo informacijo, da se bo zaposlil v 2TDK, se to ni zgodilo, saj se je po hitrem razpisnem postopku zaposlil v državnem inženirskem podjetju DRI kot svetovalec poslovodstva. Vlada ga je po neuradnih informacijah razrešila, ker Komisiji za preprečevanje korupcije ni prijavil, da je bil direktor treh zasebnih podjetij (Arsderma, DCP in Eroica).

Mesto državnega sekretarja je prevzel Jure Leben, ki je bil nekaj časa zaposlen v službi vlade za podnebne spremembe in na ministrstvu za kmetijstvo in okolje, vendar takrat ni izpolnjeval vseh pogojev za funkcije, ki jih je zasedal.