Opomin EU zaradi pomanjkljivosti v letalski agenciji

Slovenija še ni ustrezno uredila certificiranja zrakoplovov in njihove plovnosti.

Objavljeno
01. oktober 2015 18.45
Javna agencija za civilno letalstvo,Ljubljana Slovenija 20.02.2014
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Ljubljana − Evropska komisija je Sloveniji prejšnji teden poslala uradni opomin zaradi neizvajanja dveh uredb s področja civilnega letalstva. Niti po treh letih predhodnih opozoril evropske varnostne agencije (EASA) Slovenija še ni ustrezno uredila certificiranja zrakoplovov in njihove plovnosti.

Evropska komisija (EK) je 24. septembra ministra za zunanje zadeve Karla Erjavca obvestila, da je »na podlagi med nadzorom navedenih ugotovitev, ki jih je predstavila 6. oktobra 2014, ocenila, da so navedene pomanjkljivosti ostale nespremenjene, ker jih pristojni organ Republike Slovenije med postopkom ni ustrezno odpravil«.

EK zato meni, da Slovenija ni izpolnila svojih obveznosti iz uredb o stalni plovnosti in začetni plovnosti ter z njimi povezanih ugotovljenih neskladnosti. Slovenija ima zdaj dva meseca časa, da predloži svoje pripombe na ugotovitve. Po pregledu pripomb ali če pripombe ne bodo predložene v predpisanem roku, lahko EK izda obrazloženo mnenje.

Glavni problem je, kot v Delu redno opozarjamo, kadrovska podhranjenost javne agencije za civilno letalstvo (JACL). Nazadnje je Slovenija zatrdno napovedala, da bo področje uredila do letošnjega 1. maja, vendar se to ni zgodilo. Pripravila je novelo zakona o letalstvu, pa jo je minister Peter Gašperšič po prepiru v letalski industriji umaknil. Z ministrstva za infrastrukturo zdaj sporočajo, da začenjajo nov postopek celovite novelacije zakona o letalstvu. To verjetno pomeni, da letos še ne bo sprejet.

Minister Gašperšič je pred meseci napovedal, da bo novela zakona sprejeta do konca letošnjega leta. Še pred poletjem je tudi že napovedal, da evropski uradni opomin ni preveč huda grožnja, sploh pa da Slovenija ni edina, ki ima težave z zagotavljanjem in izvajanjem uredb o stalni plovnosti in drugih uredb.

Ni poceni rešitve

Poleti pa je bil zamenjan začasni prvi mož agencije, ki je po naročilu ministrstva pripravil kasneje raztrgano zakonsko novelo, ta bi agencijo postavila na drugačne, nekoliko bolj tržne temelje. Na mesto Sandija Kneza je bil za vršilca dolžnosti imenovan Rok Marolt.

Na spomladanskem obisku ministra Gašperšiča pri direktorju EASA Patricku Kyju ga je ta opozoril, da opravijo slovenski nadzorniki oziroma inšpektorji premalo nadzorov. Ky je takrat obljubil vso pomoč EASA pri odpravi neskladij tako z nasveti kot tudi »z morebitnimi človeškimi viri«, ki obvladujejo področje plovnosti. Prav temu pa bi se vsaj nekateri v Sloveniji radi izognili − kajti ti »človeški viri«, ki jih imajo v Zahodni Evropi menda preveč, kljub temu ne bi bili poceni. Dodajmo, da je ustreznih strokovnjakov kar nekaj tudi v Sloveniji, a jih po veljavnih predpisih ni mogoče tudi ustrezno plačati. In da bo EASA storila vse, da bodo v Sloveniji izdani dokumenti, dovoljenja in licence veljali, ker bi njihova razveljavitev vrgla slabo luč tudi nanje.

EASA bo po navedbah infrastrukturnega ministrstva »leta 2015 opravljala redne preglede, ki so povezani s pristojnostimi JACL glede strokovnega in inšpekcijskega nadzora na področju civilnega letalstva« v Sloveniji.