Podjetni dijaki bodo že desetič predstavili svoja učna podjetja

Na celjskem sejmišču bo danes mednarodni sejem učnih podjetij. Predstavilo se bo 13 podjetij iz tujine in 35 iz Slovenije.

Objavljeno
08. marec 2016 19.26
C. P.
C. P.
Celje − Ideja o organiziranju sejma učnih podjetij se je porodila pred desetimi leti, ko so dijaki Ekonomske šole Celje skupaj z mentorji v okviru strokovnih ekskurzij obiskali nekaj tovrstnih sejmov v tujini. Ker so želeli pozitivne izkušnje na tem področju prenesti tudi v Slovenijo, so začeli organizirati srečanja učnih podjetij kar v prostorih šole. »Vsi so takrat srečanje pohvalili in večina jih je predlagala, da bi si želeli srečanj v večjem številu, se predstaviti tudi na odru, radiu, sklepati posle, tudi individualne, povezovati se s tujimi učnimi podjetji,« orisuje prve zametke sejma vodja projekta, Mateja Kopitler.

Učno podjetje je učni prostor in sočasno optimalna metoda učenja in usposabljanja za delo, ki idealno povezuje teorijo in prakso ter zagotavlja možnosti za samostojno delo in trening reševanja problemov. Dijakom nudi priložnost pridobivanja sposobnosti upravljanja in vodenja ter razumevanje in poglabljanje izobraževalnih vsebin. Učno podjetje je metoda dela znotraj modula Poslovanje podjetij in je kot praktični pouk umeščeno v redni program ekonomski tehnik. Prednost daje tudi različnim metodam izkustvenega učenja, projektnega in skupinskega dela.

Pouk poteka v posebej opremljenih učilnicah

Učna podjetja so tako kot realna podjetja prisotna na slovenskem in mednarodnem trgu. Delujejo čez celo šolsko leto, saj dijaki ne pridejo h klasičnemu pouku, temveč pridejo »v službo«. Pouk poteka v posebej opremljenih učilnicah. Razporejeni so po delovnih mestih, za katera se v programu izobražujejo: poslovni sekretar, tržnik, računovodja, kadrovnik, direktor, pomočnik direktorja itd. Učna podjetja se ukvarjajo s trgovino, zavarovalnimi, bančnimi, prevoznimi storitvami, z oglaševanjem in tudi s proizvodnjo.

V okviru svoje dejavnosti raziskujejo trge, kupujejo, prodajajo, oblikujejo celostno grafično podobo podjetja, obračunavajo plače in druge stroške, ugotavljajo poslovno uspešnost, načrtujejo, analizirajo poslovanje v skladu z veljavno zakonodajo z rahlo prilagojenimi obrazci, ki jih pripravi Centrala učnih podjetij Slovenije (CUPS). Edino kar jih loči od pravih podjetij je, da nimajo realnega pretoka izdelkov in denarja.

V Sloveniji tako vsako leto deluje na 33 šolah ekonomske usmeritve okrog 150 učnih podjetij, ki preko CUPS-a vzpostavljajo medsebojne poslovne odnose, med sabo trgujejo, poravnavajo finančne in davčne obveznosti, se vključujejo v mednarodno mrežo učnih podjetij in se na sejmih tudi srečujejo.

"Botri" prenašajo svoje znanje na dijake

Sejem učnih podjetij v Celju je ena vidnejših prireditev s področja izobraževanja v Sloveniji, kjer dijaki predstavljajo svoje navidezno podjetje, se udeležujejo poslovnih sestankov, navezujejo nove poslovne stike z domačimi in tujimi podjetji ter na ta način preizkušajo svoje znanje v poslovni komunikaciji v maternem in angleškem jeziku. Po oceni Mateje Kopitler imajo dijaki tako na izviren način priložnosti spoznati rezultate dela drugih učnih podjetij doma in v tujini, navezati poslovne stike in opravljati druge aktivnosti, s katerimi se bodo srečevali v bodočih poklicih.

Z željo, da bi se še bolj približali realnim podjetjem, vabijo učna podjetja k sodelovanju tako imenovane »botre«, ki potem prenašajo svoje znanje na dijake, jih povabijo v svoja podjetja, jim pomagajo z nasveti in izkušnjami. Kopitlerjeva pravi, da je veliko teh, ki so soorganizatorji ali sponzorji sejma učnih podjetij v Celju, bivših dijakov sodelujočih šol, ki so po končanem šolanju prevzeli družinska podjetja. »Ti se radi vračajo in vedno znova povedo, da jim znanja in veščine, ki so jih pridobili v programu ekonomski tehnik, konkretno v učnem podjetju, pridejo zelo prav,« še pove.

Vsako let več udeležencev iz tujine

Sejem je skozi leta postal mednarodni v pravem pomenu, na prvem je namreč sodelovala samo Hrvaška, kasneje s priključitvijo CUPS -a mednarodnemu združenju Europen Pen International pa se je iz leta v leto prijavljalo več učnih podjetij iz tujine. Letos je prijavljenih 13 učnih podjetij iz tujine, kar je občutno manj, kot v preteklih letih. Vodja projekta ta primanjkljaj pripisuje sočasnemu poteku mednarodnih sejmov učnih podjetij na Češkem in v Bolgariji.Sicer pa po razgovorih na srečanjih Evropen Pen International Kopitlerjeva ocenjuje, da tuja učna podjetja rada prihajajo v Slovenijo. Razlog vidi v nizki ceni prijavnine in organziranosti samega sejma, kot dejavnosti pred in po njem, ki vključujejo oglede slovenskih znamenitosti.

Znotraj mednarodnega sočasno poteka še državno tekmovanje. Slovenska podjetja avtomatsko sodelujejo na obeh. Štiričlanska komisija strokovnjakov s področja marketinga , izbere najboljše učno podjetje. Vsa podjetja, tako tuja kot domača, tekmujejo skupaj in za vse veljajo enaki kriteriji. Najvišje uvrščeno slovensko učno podjetje, je hkrati zmagovalec državnega tekmovanja. Da znotraj mednarodnega sejma organizirajo tudi državno tekmovanje, so se odločili pred štirimi leti na pobudo mentorje v učnih podjetjih in dijakov, ki imajo tako še večjo motivacijo za delo.

Mladi razvijajo poslovnost in podjetništvo

Cilji tekmovanja na sejmu so širjenje in poglabljanje pomena učnih podjetij, odkrivanje in spodbujanje inovativnih dijakov, motivacija za nadaljnje delo in spodbujanje druženja mladih iz različnih šol. Mladi pri tem razvijajo poslovnost in podjetniško razmišljanje, veščino javnega nastopanja, sposobnost pravilnega reagiranja v različnih razmerah, sposobnost pogajanja pri sklepanju poslov, poštenost, zanesljivost in osebno odgovornost.

Namen sejma tako ni v tekmovanju, temveč bolj v sodelovanju, kar pove že sam slogan CUPS-a: »Nihče od nas ni pametnejši od vseh skupaj«. Kot najpomembnejšo vrednoto celotnega projekta pa organizatorji vidijo v tem, da se da mladim priložnost, da pokažejo svoje sposobnosti, se jim zaupa, spoštuje in ne zatira njihovih idej, temveč se jim pomaga z nasveti.