»SŽ naredile vse«, »pacient« (Luka) kljub temu umira

Luški delavci vladi: »Upoštevajte koristi slovenskega pristanišča za vse državljane«.

Objavljeno
03. februar 2016 23.18
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Koper – »Začnite upoštevati koristi slovenskega pristanišča za vse Slovenke in Slovence. Omogočite razvoj Luke, povežite Primorsko s Slovenijo, zgradite dodaten tir.« S temi besedami so zaposleni in predstavniki obeh sindikatov Luke Koper pozvali predsednika vlade Mira Cerarja in vodji obeh koalicijskih partnerjev Karla Erjavca ter Dejana Židana potem, ko je Mercedes preusmeril svoje avtomobile iz Kopra.

Očitno se razmere v Luki Koper nevarno pregrevajo. Zaposleni so poleg pisma vladi začeli zbirati podpise pri zaposlenih in pri vseh podpornikih v državi pod peticijo, s katero želijo presekati dogajanje, ki z načrtovanim sprejetjem zakona o Luki Koper napoveduje njeno privatizacijo. Vse zaplete na železnici pa zaposleni razumejo kot ustvarjanje izrednih razmer, ki naj bi pripeljale do privatizacije pristanišča.

»Stavkali ne bomo, saj bi s stavko škodovali predvsem sebi, uporabili pa bomo vse možne korake, da takšne namere preprečimo. Poslujemo zelo dobro, vsi hvalijo naš poslovni model, predstavniki države pa bi radi spet pripeljali pristaniško upravo. Ne bo šlo zlahka.« Tako je včeraj za Delo povedal Mladen Jovičić, predstavnik sindikata žerjavistov, ki ima pri tem podporo vseh zaposlenih.

V pismu in peticiji navajajo, da je z obstojem pristanišča povezanih več kot 4000 delovnih mest, da vsak evro, zaslužen v Luki, pomeni še več evrov zasluženih v slovenskem gospodarstvu.

Zahtevajo, naj predstavniki vlade takoj prenehajo zavajati javnost, da je za drugi tir treba nameniti 1,4 milijarde (saj strokovnjaki govorijo o 700 milijonih evrov), naj takoj skrajšajo rok za izvedbo revizije projekta, naj nehajo zapravljati čas in naj opustijo idejo o neizvedljivem javno-zasebnem partnerstvu za drugi tir, naj se resno lotijo črpanja evropskih sredstev in namenskega vlaganja v gradnjo drugega tira, namesto naročanja drago plačanih študij OECD, ki so jo po meri ministrstva izdelali strokovnjaki iz Kopru konkurenčnih pristanišč.

Od Mira Cerarja zahtevajo, naj se končno javno opredeli do stališč, izjav in delovanja infrastrukturnega ministra Petra Gašperšiča v zvezi z drugim tirom in o spremembi lastniške strukture pristanišča.

Zahtevajo, naj resorno ministrstvo preneha zavirati razvoj pristanišča, ko zamuja z izdajo soglasij in dovoljenj za naložbe. »Zamisel o uvedbi pristaniške uprave ni nova, čeprav nam vsi partnerji po svetu in konkurenčna pristanišča zavidajo naš model upravljanja. Pristaniška uprava je samo prvi korak do privatizacije Luke.«

SŽ: krive zapore

Lani so po progi, za katero Slovenske železnice (SŽ) trdijo, da lahko pretovorijo 14,3 milijona ton, prepeljali 12 milijonov ton, zdaj pa iz SŽ prihajajo novice, da je proga že zasičena.

Slovenske železnice so se včeraj odzvale in zanikale navedbe Luke Koper o odgovornosti SŽ pri začasni preusmeritvi posla z mercedesi v nemško pristanišče Bremerhaven.

»SŽ za izgubo posla Luke niso odgovorne. Svojo vlogo upravljavca javne železniške infrastrukture so zgledno opravile in z več ukrepi omogočile izvajanje železniškega prometa.« SŽ navajajo, da njihovo podjetje SŽ Infrastruktura samo upravlja železniško omrežje, vlake z mercedesi pa prevaža avstrijsko podjetje RCC Rail Cargo Carrier.

»Težave pri neoviranem odvijanju prometa, ki smo jih večinoma že odpravili, so nastale zaradi zapor, investicijskih del na drugih odsekih proge v Sloveniji in Avstriji, zaprtja mejnih prehodov v Avstriji ter nepredvidenih izrednih dogodkov na progi,« je zapisal odgovorni za odnose z javnostmi na SŽ Janez Krivec.

Na pojasnila Slovenskih železnic pa se je takoj odzval Sindikat žerjavistov Luke Koper, ki presenečeno ugotavlja, da so zdaj zmogljivosti železniškega omrežja nenadoma tako slabe, da vsak dan izgubijo 100 do 300 nedostavljenih vagonov, kar pomeni, da bo Luka Koper v kratkem izgubila od 15 do 25 odstotkov prometa: »Nekdo nam želi dokazati, da ne bomo delali. Zato smo začeli akcije, da spremenimo obnašanje vlade in še česa.«

Generalni direktor SŽ Dušan Mes pa je zatrdil, da je trenutno toliko tovora na tirih, da bi se s takim tempom že do konca leta povsem približali mejni količini 14 milijonov ton tovora. Prav tako je zatrdil, da že zdaj razmere na tirih niso več takšne, da bi morali tovor mercedesov preusmerjati v Nemčijo.