Projektno podjetje za II. tir, III. pomol in ...

Slovenija naj bi bila po dokapitalizaciji zasebnih in tujih državnih naložbenikov manjšinska lastnica.

čet, 07.01.2016, 15:46; spremenjen: 18:01
Na vprašanje Dela, zakaj ustanavljati posebno projektno podjetje, saj je bila pred leti že ustanovljena državna inženirska družba DRI upravljanje investicij, v katero sta se aprila 2011 zlila (slejkoprej cestna) DDC in direkcija za naložbe v železniško infrastrukturo, in ki je projekt II. tira v preteklosti že aktivno vodila, je minister Peter Gašperšič odgovoril, da DRI ni projektant in da bodo v novem projektnem podjetju potrebna posebna znanja.

Ljubljana – Vlada bo do pomladi pripravila predlog zakona, s katerim naj bi ustanovili posebno projektno podjetje za gradnjo in upravljanje nove proge med Divačo in Sežano, pa dodatnih zmogljivosti v koprskem pristanišču in še za morebitne druge projekte, je po 69. redni seji vlade napovedal minister za infrastrukturo Peter Gašperšič.

Kakšen naj bi bil začetni kapital projektnega podjetja minister Gašperšič ni povedal, vsekakor pa naj bi hitro sledila dokapitalizacija s kapitalom zainteresiranih zasebnih naložbenikov in zainteresiranih držav z nekaterimi so se na ministrstvu po doslej znanih podatkih že dogovarjali (Madžarska), druge so že pred leti same ponudile kapital (Slovaška). V končni fazi naj bi imela Slovenija v podjetju manjšinski delež.

Poleg nove proge, tako imenovanega II. tira, ter drugih novih infrastrukturnih objektov v Sloveniji naj bi novo podjetje zgradilo in upravljalo s koncesijo tudi dodatne zmogljivosti v koprskem pristanišču (III. pomol?), kar pa ne bi vplivalo na Luko Koper, saj se razmerje med njo in državo ne bo spreminjalo. (Projektno podjetje naj bi bilo koncesionar in upravljalec infrastrukture, ki bi bila po logiki vključena v javno - državno - železniško infrastrukturo, op. a.)

Sedanji 1,4 milijarde evrov (z dedevejem) vreden projekt II. tira naj bi po napovedi Petra Gašperšiča analizirali do poletja. Preverili naj bi možnosti za poenostavitev in pocenitev projekta, kar bi lahko dosegli z izključitvijo potniškega prometa, ki bi ga ohranili na obstoječem tiru, ter z zmanjšanjem predvidene hitrosti vožnje po novi progi.

Revizije projekta, napovedoval jo je že Gašperšičev predhodnik Samo Omerzel, ministrstvo še ni naročilo: po ministrovi razlagi čakajo na današnjo predstavitev študije Analiza tveganj, povezanih z neizgradnjo drugega tira Koper Divača, ki so jo pripravili doktorji Jože P. Damjan, Aleš Groznik in Bogdan Zgonc. Na ministrstvu bodo potem presodili, ali lahko z rezultati te analize stopijo pred svetovno banko, evropsko komisijo in potencialne vlagatelje. Če ta analiza ne bo dovolj, bodo naročili še dodatno nalogo.

Generalni direktor Gospodarske zbornice Slovenije Samo Hribar Milič pozdravlja odločitev za ustanovitev projektnega podjetja na podlagi javno-zasebnega partnerstva, saj je po njegovih besedah skrajni čas, da resno začnemo graditi II. tir Koper - Divača, ki je strateškega pomena za Slovenijo.

Odločitev o ustanovitvi projektnega podjetja lahko po mnenju GZS predstavlja dodatno jamstvo, da bo upravljanje naložbe bolj pregledno in transparentno, saj bi vključili tudi zasebne vlagatelje. Vendar opozarjajo, da je kljub temu nujna tudi zunanja revizija vrednosti projekta, da ga davkoplačevalci ne bi preplačali. Ocenjene vrednosti projekta so bile zelo različne, od 700 milijonov evrov do dvakratnika te vsote.

Prijavi sovražni govor