Karierno vprašanje: Ali za odprtje podjetja potrebujem poslovni načrt?

Ključni dokument, v katerega zapišemo razumevanje bodočega posla.

Objavljeno
09. avgust 2016 18.25
Tabla
Dario Berginc, Data, d. o. o.
Dario Berginc, Data, d. o. o.

Kratek odgovor na zastavljeno vprašanje bi bil – seveda! Podjetniki sicer pogosto pravijo: »Kako naj vem, kaj bo čez pet let, če ne vem niti, kako bo jutri?« Tako se branijo, saj so prepričani, da poslovnega načrta ob začetku poslovanja ne potrebujejo. Vsak bančni uslužbenec pa jim bo, če ne prej, v trenutku, ko bodo želeli najeti kredit, odgovoril: »Kako naj ti odobrim kredit, če mi ne moreš dokazati, da bo tvoja poslovna ideja vseh pet let izkazovala dobiček?«

Test poslovne ideje

Poslovni načrt je ključni dokument bodočega podjetnika, v katerega zapiše razumevanje bodočega posla. Njegova glavna namena sta preveritev ideje in izogibanje napačnim poslovnim odločitvam. Nujen je v primerih, ko želimo na banki pridobiti kredit, se prijaviti na razpis ali se predstaviti investitorju. A to so zunanji razlogi za pisanje poslovnega načrta.

Podjetnik v resnici potrebuje poslovni načrt predvsem zase, da z njim najprej na papirju preveri, ali poslovna ideja deluje. Na naših delavnicah se vedno znova dogaja, da ko bodoči podjetnik prvič vnese številke o prodaji in stroških v excelovo tabelo, poslovni izid pokaže izgubo. Ali kot je nekoč dejal eden izmed njih: »Če se še v excelu ne izide, potem se v resničnem poslu sploh ne bo.«

Varovalka, ne še eno breme

Ni nujno, da zaradi tega poslovna ideja ni dobra ali da ni izvedljiva, vendar pa podjetniku tak uvid omogoči, da se vpraša, kaj je v njej narobe. Je postavljena cena prenizka, so stroški previsoki ali pa so upoštevane premajhne količine? Poslovni načrt je predvsem test poslovne ideje, ki ga mora podjetnik opraviti čim prej.

Poslovni načrt zato podjetniku ne sme predstavljati dodatne papirologije, ampak varovalko. Z njim bo preveril, ali je voda v bazenu, preden bo skočil vanj. S tem lahko prihrani veliko denarja, energije in časa. Če njegova podjetniška ideja ni izvedljiva, lahko še razmisli, pridobi dodatne informacije in mogoče razvije drugo, bolj perspektivno in dobičkonosno poslovno idejo. Poslovni načrt je tudi v tem primeru opravil svojo nalogo.

O kakovostnem načrtu

Dober poslovni načrt bo podjetniku na poslovni poti pomenil osebno izkaznico, z njim bo svojo idejo predstavil sistematično in v jeziku, ki ga razumejo bančniki, razpisne komisije, investitorji. Hkrati mora biti poslovni načrt živa stvar, ki se bo z rastjo in razvojem podjetniške ideje in podjetja sproti spreminjal in razvijal.

Podjetnik mora biti pri pripravi poslovnega načrta pozoren na to, da je dober poslovni načrt primerno strukturiran, primerno dolg, realen, uporabljati mora projektni jezik, hkrati pa mora biti atraktiven in vizualno privlačen. Vsebovati mora vse ključne informacije, ki bralca prepričajo, da je poslovno idejo vredno podpreti. Ključno je, da v njem dobro razložimo, kakšen problem rešujemo z našim izdelkom ali storitvijo, da dobro poznamo kupce in konkurente, da stoji za poslovno idejo prava ekipa, vse to pa se mora pokazati v dobrih poslovnih ocenah.

Dario Berginc, Data, d. o. o., Foto osebni arhiv

Vse analize in raziskave nam nič ne pomagajo, če ne dokažemo, da bo ideja poslovno uspešna, da bomo s prodajo krili stroške in dosegali primeren dobiček. Poslovni načrt se ponavadi pripravi za obdobje treh do petih let; če ga pripravljamo zato, da bi z njim prepričali banko za pridobitev kredita, pa se pripravlja za čas trajanja kredita.


Bodoči podjetniki, ki so svojo podjetniško idejo že pred odprtjem podjetja ali samostojne dejavnosti testirali in torej poznajo trg ter pričakovane poslovne rezultate, bodo imeli na svoji podjetniški poti zagotovo nekaj prednosti. Bančniki, investitorji in razpisne komisije tako testirano poslovno idejo z dokazanim potencialom ponavadi prej podprejo. Precej bolj negotovi so takrat, ko podjetnik vstopa v čisto nov posel, v katerem nima izkušenj. V tem primeru naj podjetnik vključi v ekipo nekoga, ki ima s tem poslom dovolj izkušenj. Ekipa bo namreč posel peljala naprej in poskrbela za to, da bodo cilje dosegli.