Le četrtina podjetij v lasti žensk

Manj so nagnjene k tveganim naložbam, manj časa vložijo v posel, zato so dobički njihovih podjetij manjši.

Objavljeno
28. oktober 2016 13.15
shutt*poslovnezi
Sonja Kolarič
Sonja Kolarič

Raziskava GEM (Global Entrepreneurship Monitor), ki na svetovni ravni raziskuje podjetništvo, ugotavlja, da je v Sloveniji 27 odstotkov vseh podjetij v lasti žensk, torej le dobra četrtina, kar je malo, vendar je takšno stanje primerljivo z evropskim. Ugotavljajo tudi, da so podjetja v lasti žensk večinoma manjša od podjetij, ki so v lasti moških, in dosegajo manjše dobičke.

Žensk je po mnenju Tine Kociper, višje predavateljice za podjetništvo na Fakulteti za turistične študije Univerze na Primorskem, manj predvsem zaradi strahu pred neuspehom ter zaradi strahu pred tveganjem.

»V svetovnem merilu, predvsem v ZDA, je pravi podjetnik tisti, ki je že kdaj propadel in se je iz tega tudi kaj naučil, pri nas pa se tega propada in neuspeha zelo bojimo,« pravi Kociprova. Ženske se manj odločajo za samostojno poslovno pot zaradi težkega usklajevanja družinskega življenja in posla, saj večinoma prevzemajo bistveno več družinskih opravil in skrbi za otroke kot moški.

Poslovne ideje in načrt že med študijem

Kociprova med svojimi študenti in študentkami v zadnjih letih opaža zavedanje, da jih službe ne čakajo in da si bodo morali sami zagotoviti delo oziroma si ga ustvariti.

»Čedalje bolj se tega zavedajo, kar se kaže tudi pri predmetu podjetništvo, kjer so zelo zainteresirani za delo in razvijajo poslovne ideje,« opisuje Kociprova in dodaja, da se nadpovprečno veliko njihovih študentov po končanem študiju odloči za samozaposlitev na podlagi poslovnega načrta, ki so ga začeli graditi že med študijem.

Da je mogoče pri gospodarski rasti in ustvarjanju delovnih mest še veliko narediti s spodbujanjem ženskega podjetništva, se zavedajo tudi na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo, ki v sodelovanju z agencijo Spirit organizirajo različne dogodke in izobraževanja, ki spodbujajo ženske s poslovnimi idejami, naj se odločijo za njihovo realizacijo. Spirit je prav zato letos spomladi in jeseni organiziral stourne tečaje podjetništva za ženske s terciarno izobrazbo.

Infografika: Delo

 

»Najprej je treba imeti poslovno idejo, ta pa naj izhaja iz tega, kaj ženska zna, katere so njene veščine in kaj ima rada, iz njenih hobijev, kajti le v tistem, kar zna in ima rada, bo najboljša,« svetuje Kociprova vsem ženskam, ki razmišljajo o poslovnem načrtu za lastno podjetje.

Ko ima oseba pripravljen poslovni načrt, pa ji Kociprova svetuje, naj se udeleži brezplačnih vikendov start-up, ki se izvajajo po vsej Sloveniji, tudi v manjših krajih, kjer strokovnjaki potencialnim podjetnikom pomagajo razviti idejo po korakih – skupaj določijo potencialne kupce, naučijo jih določati cene, reagiranje na konkurente ipd.

Podjetnice naj razvijajo poslovna omrežja

»Že pred samim vstopom v podjetniške vode je treba razviti poslovna omrežja,« je prepričana Kociprova, zato vsem ženskam, ki se odločajo za to pot, svetuje, naj se povežejo z ostalimi podjetnicami, naj se udeležujejo dogodka 500 podjetnic, ki je največji dogodek ženskega podjetništva v Sloveniji in ga vsako leto organizirajo prav zaradi mreženja, deljenja izkušenj in težav, s katerimi se srečujejo ženske v poslovnem svetu.

»Poslovna ideja, obisk vikenda start-up in mreženje so prvi trije koraki na poti do ustanovitve podjetja. Pri nobenem od njih še nič ne tvegamo, preverimo samo svojo idejo, dobimo kakšen nasvet; za začetek poslovne poti moramo narediti četrti korak, kjer sta pomembna predvsem pogum in trdo delo,« pravi Kociprova.

Tina Kociper Foto: osebni arhiv

Statistika in praksa potrjujeta, da se ženske odločajo večinoma za ustanovitev družbe v storitvenih dejavnostih računovodstva, arhitekture in inženiringa, različnih svetovanj, terapij, izobraževanj ter grafičnega dizajna; v svoje dejavnosti pa le redko vključijo vsa razpoložljiva tehnološka in informacijska sredstva.

 

Ženske delajo v manj rastočih panogah

V raziskavi GEM so ugotovili, da imajo podjetja, ki jih vodijo ženske, manj dobička kot podjetja, na čelu katerih so moški. Kociprova to stanje pripisuje temu, da so ženske manj nagnjene k tveganju, manj časa vložijo v posel in splošno gledano, imajo manj podjetniških povezav.

»Njihova podjetja so torej manj uspešna predvsem zato, ker delajo v manj tveganih in manj rastočih panogah,« je prepričana Kociprova.

Ženske zavzemajo več kot polovico intelektualnega, delovnega in poslovnega potenciala, ki pa je po mnenju sogovornice premalo izkoriščen.

»Takšne razmere bi lahko izboljšali na ravni države s finančnimi spodbudami, kar bi prineslo tako večje število zaposlenih kot razširjen nabor poslovnih storitev,« je prepričana Kociprova.