S poskusi do inovatorjev prihodnosti

Pri podjetju Basf usmerjajo mlade v naravoslovje. S projektom Cvetka epruvetka šolarje seznanjajo s kemijo. 

Objavljeno
17. december 2015 16.39
Ustvarjalnik delavnica za mlade Ljubljana 11.12.2015 [mladi,izobraževanje]
Mojca Finc
Mojca Finc
Da bi približali naravoslovne znanosti mladim in vzgojili potencialni kader prihodnosti, so pri podjetju Basf leta 2012 pognali projekt Cvetka epruvetka, v katerem osnovnošolcem na delavnicah na zanimiv in zabaven način predstavljajo osnovne kemijske procese. Po svetu se jih je od leta 1997 udeležilo več kot 472.000 šolarjev iz 36 držav, v slovenskem prostoru so našteli 3300 udeležencev, letos 800. »Otrokom s projektom sporočamo, da je kemija zabavna in ves čas prisotna v našem življenju, oni pa so tisti, ki se lahko odločijo, ali bodo z njo spreminjali svet. Verjamemo, da so sedanje generacije inovatorji prihodnosti,« je prepričan direktor družbe Basf Slovenija Michael Nam.

Radovednost in spoznanja


»Karkoli pogledaš okrog sebe ali primeš v roko, je povezano s kemijo,« so se z Namom strinjali Luka Golob, Anže Heindler, Monika Horvat, Simona in Sara Tekavec, študentje kemije, ki so na letošnjih delavnicah prostovoljno vodili otroke iz 17 osnovnih šol. Ko smo jih obiskali na zadnjem letošnjem srečanju, je med šestošolci OŠ Riharda Jakopiča iz Ljubljane kipelo od otroške zvedavosti, radovednosti in novih ugotovitev. Tema prvega poskusa je bilo hladno pakiranje, drugega energija, ki je za hlajenje potrebna.

»Najbolj všeč mi je bilo, ko smo preizkušali različne izolacijske materiale. Vanje smo ovijali kovinsko steklenico in merili temperaturo. Pozneje pa smo preizkusili še, kako ustvarjamo električno energijo z uporabo dinama,« je bil nad poskusoma navdušen Filip Štamcar. Pravi, da je kemija enostavno fajn.

»Poskusi so mi zelo všeč. Zanimata me znanost in računalništvo,« nam je zaupal. Prikimala mu je tudi Neža Dolenc Luznar, ki prav tako uživa pri poskusih. »Super je, ko kaj mešam in se potem zgodi kemijska reakcija. Vedno rada kaj novega izvem,« je dejala šestošolka, ki bi rada postala novinarka ali mikrobiologinja. Najbolj jo je prepričal poskus z ledom in soljo. »Zdaj mi je do potankosti jasno, kako sol preprečuje nastanek poledice,« je opremljena za delo v laboratoriju – s haljo in zaščitnimi očali – dejala, da so takšne delavnice zunaj šolske učilnice lepa sprememba.

Kemija je kul

Študentje, ki na delavnicah približujejo kemijo osnovnošolcem, pravijo, da so presenečeni nad njihovim znanjem. »Vedo precej in imajo boljšo podlago, kot smo jo imeli mi,« je spoznala Simona. Luka je opazil razlike med šolami: »Šestošolci ene šole bodo vedeli vse mogoče, druge pa skorajda nič. Menim, da je veliko odvisno od učiteljev, ki podajajo snov pri pouku.«

V prejšnjih letih je ekipa študentov prostovoljcev izvajala poskuse z vodo. Razdelili so se v manjše skupine in vsak od njih je vodil svojo. Letos so vsi skupaj, največje delavnice so štele do 30 otrok, večinoma jih je vodil Luka. »Vsak od nas natančno ve, kaj mora narediti, smo utečeni. Sicer pa so poskuse pripravljali znanstveniki in pedagogi iz Nemčije,« je dejala Simona. V projekt so se dekleta in fanta vključili, ker so jih k sodelovanju povabili njihovi predhodniki, vseh pet ima izkušnje pri delu z otroki in prav otroška energija je tisto, kar jim daje dodaten zagon.

Zadovoljni so, ker kot bodoči kemiki različnih študijskih smeri širijo svoje poslanstvo: kemija je kul, pravijo. »Zavedamo se, da za otroke naredimo nekaj dobrega, mi podobne možnosti nismo imeli,« je poudarila Monika. Prijeten je občutek, ko dobijo potrditev, da so jih nekaj naučili. »Lepo je, ko vidiš navdušenje, da jih zanima še kaj več in niso zadovoljni samo s tistim, kar jih mi vprašamo,« je dodal Anže. Sara, ki jo je poleg sestre za kemijo navdušila že učiteljica v osnovni šoli, v gimnaziji pa sta z Anžetom sodelovala pri t. i. čarovniški kemiji, je prepričana, da so nekateri že zelo vpeti v naravoslovje, predvsem tisti, katerih starši so zaposleni na tem področju.

Vseh pet se strinja, da s svojim deležem na delavnicah tudi oni prispevajo k usmerjanju novih rodov v naravoslovne vede.

Delavnice za vse

Brezplačne delavnice Cvetka epruvetka so dostopne vsem osnovnim šolam po Sloveniji. V začetku leta podjetje Basf šolam po elektronski pošti pošlje vabilo. Potrebna sta le povratni odgovor in rezervacija termina. Projekt traja sedem mesecev, izvaja pa se v dveh obdobjih: od marca do maja in od septembra do decembra. Letos so izvedli 31 delavnic za učence iz Ljubljane, Kranja, s Kokrice, iz Medvod, Domžal, Radeč, Cerknice in z Iga. Najpogostejši gostje so bili tretješolci (deset razredov). Na delavnicah otroke najprej seznanijo z osnovnimi pravili vedenja v laboratoriju. Po opravljenih eksperimentih pa jih opremijo še z diplomo.

Nekateri izvajalci delavnic se udeležijo tudi usposabljanja na sedežu podjetja v Ludwigshafnu v Nemčiji. Sami pa pridobijo priporočilo, s katerim obogatijo CV na svoji karierni poti.