S spremembami zakona o urejanju trga dela (ZUTD) pred štirimi leti so se okrepili nekateri standardi in pravila, ki naj bi jih upoštevali pri agencijskem posredovanju delavcev. Če se to uresničuje, je drugo vprašanje.
ZUTD opredeljuje predvsem pogoje za opravljanje dejavnosti zagotavljanja dela delavcev uporabniku, zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1) pa pravice agencijskih delavcev. ZUTD torej v nekaterih členih opredeljuje predvsem, poenostavljeno rečeno, agencijsko posredovanje delavcev podjetju, kar pomeni, da »se kršitve teh določb nanašajo predvsem na delodajalce, ki posredujejo oziroma zagotavljajo delo delavcev drugim delodajalcem, ne da bi izpolnjevali pogoje za to – nimajo dovoljenja ministrstva za delo (MDDSZ) za opravljanje te dejavnosti in tudi niso vpisani v register oziroma evidenco izvajalcev (so tako imenovane kvaziagencije)«, odgovarjajo na inšpektoratu za delo.
Zakon o delovnih razmerjih pa, tako inšpektorat, opredeljuje pravice agencijskih delavcev. Če povzamemo: takšen delavec ima pravico do pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas (za določen čas le, če gre za opredeljene izjeme), pisno mora biti obveščen o pogojih dela, o pravicah ter obveznostih pri uporabniku, v pogodbi o zaposlitvi mora biti določeno, da bodo višina plačila za delo in nadomestila odvisni od dejanskega opravljanja dela pri uporabniku, upoštevaje kolektivne pogodbe in splošne akte, ki zavezujejo posameznega uporabnika, uporabnik je subsidiarno odgovoren za izplačilo plač in drugih prejemkov iz delovnega razmerja in druge.
Seveda so že na spletni strani ministrstva za delo podrobno opredeljeni zakoni in predpisi, ki urejajo tovrstne agencije in agencijske delavce, njihove dolžnosti in pravice, objavljeni so pregleden register domačih podjetij agencij za posredovanje agencijskih delavcev in evidenca tovrstnih tujih podjetij ter drugi pogoji, ki jih morajo izpolnjevati tisti, ki želijo opravljati tovrstno delo in jih tudi posredovati ministrstvu. S posebnim pravilnikom za opravljanje dejavnosti posredovanj agencijskih delavcev je izrecno določeno, da to lahko počnejo družbe, ki v zadnjih dveh letih niso bila oglobljena zaradi kršitve predpisov, ki nimajo neporavnanih obveznosti, niso davčni dolžniki, imajo za glavno dejavnost registrirano dejavnost posredovanja delovne sile ....
Izigravanja
A videti je, da je različnih izigravanj na tem področju še veliko. 'Agencija za zagotavljanje dela' je denimo iskala delavca za podiranje stavb in zidov v Nemčiji. Za to delo je ponujala 4,5 evra bruto na uro namesto vsaj 11,5 evra, kakršna je za to delo minimalna urna postavka v Nemčiji.
Goran Lukić, predsednik Delavske svetovalnice poudarja: »To so delavcu ponudili in mu dejali, da se lahko zaposli za slovensko minimalno plačo. Toda če dela v Nemčiji, je logično, da dela za nemško minimalno plačo!«
Lukić našteva, da se kljub ureditvi, ki bi morala veljati, pogosto prek različnih agencijskih podjetij zakriva njihovo dejansko delovanje. Tudi prek raznih kooperantskih pogodb in pogodb o sodelovanju, čeprav v skladu z zakonodajo agencijski delavec opravlja delo pod nadzorom in v skladu z navodili uporabnika ali večinoma uporablja sredstva za opravljanje dela, ki so del delovnega procesa uporabnika.
Več kot dvesto agencij za zaposlovanje
V Sloveniji imamo približno sto registriranih agencij za posredovanje dela ali agencij za zaposlovanje, a vsaj toliko je tudi takšnih, ki jih poznavalci, tudi Goran Lukić, imenujejo kvaziagencije; skupaj torej več kot 200. Po njegovi oceni imamo veliko tovrstnih agencij, ki so registrirane za vse mogoče dejavnosti, od vinogradništva naprej, čeprav se dejansko ukvarjajo le s posredovanjem delavcev. Za povrh je še veliko samostojnih podjetnikov, ki prav tako igrajo vlogo posredovalcev ljudi za delo; ki so premalo ali pa sploh neodgovorni. Goran Lukić: »Absurdno je, da lahko imajo te kvaziagencije pri nas večjo pravno zaščito kakor delavci, ki delajo prek njih.«
Celo primerov, ko posameznik, ki pride v Slovenijo kot posredovani delavec in plača 500 evrov zgolj za informacijo, da se bo morebiti lahko zaposlil pri nas, ni tako malo. Za povrh takšnega delavca zaposlijo v neki (neregistrirani) posredovalnici in čez nekaj časa lahko pristane v Nemčiji; spet prek neregistriranih agencij. Prav te dni Delavska svetovalnica raziskuje, kakšne nedovoljene prakse uporablja podjetje TehnikaTEMP, ki rekrutira in pošilja prek svoje enote v Banja Luki delavce v Slovenijo. Kot se kaže zdaj, jih pošiljajo na nekakšno trimesečno poskusno delo, brez ustreznih dokumentov za delo in prebivanje v Sloveniji. Morali jih bomo prijaviti, napovedujejo na Delavski svetovalnici. Kakorkoli: vse te prakse kažejo na to, da imajo tako napoteni delavci malo ali nič pravic.
Neenako plačilo
Enako pomembno vprašanje je sindrom neenakega plačila, poudarja Lukić. Po zakonodaji morajo biti agencijski delavci z vsemi plačili izenačeni z redno zaposlenimi, za kar so odgovorne agencije, podjetja (»uporabniki« agencijskih delavcev) pa nosijo subsidiarno odgovornost. Zakaj potem teh delavcev podjetja preprosto ne zaposlijo? V nekaterih podjetjih se za zaposlitve že odločajo.