Naftni derivati od jutri spet dražji

Neosvinčeni 95-oktanski in 100-oktanski bencin se bo podražil za 2,6 centa. Tudi v prihodnosti se bencin ne bo cenil.

Objavljeno
20. februar 2012 14.22
Božena Križnik, gospodarstvo
Božena Križnik, gospodarstvo

Ljubljana – Modelni izračuni cen gorivse že dolgo ponavljajo; govorijo o novih rekordnih cenah posameznih pogonskih goriv in kurilnega olja. Tudi v to torkovo jutro se bomo Slovenci zbudili z novim neslavnim dosežkom in nobena tolažba ni, da drugje ni (skoraj) nič bolje.

Najbolje prodajani 95-oktanski bencin bo na slovenskem trgu od danes stal 1,438 evra za liter (2,6 centa ali 1,84 odstotka več), 98- oziroma stooktanski bencin bo 1,454 evra za liter (2,6 centa ali 1,82 odstotka več), za liter dizla bo treba plačati 1,335 evra (3,3 centa ali 2,53 odstotka več) in za liter kurilnega olja 1,023 evra (3,3 centa ali 3,33 odstotka več). Kurilno olje je tako drugič (po mesecu dni) preseglo magično mejo evra za liter.

V letošnjem malo več kot poldrugem mesecu – zadnja lanska sprememba cen goriv je bila 28. decembra – se je tako 95-oktanski bencin podražil že za 7,15 odstotka, 100-oktanski za 7,23 odstotka, dizelsko gorivo za 4,54 odstotka, kurilno olje pa za kar 8,25 odstotka. Tako je od danes bencin 95 v Sloveniji že dražji kot v Avstriji. Več ga plačujejo le še Italijani, medtem ko je na Hrvaškem in Madžarskem cenejši. Dizelsko gorivo je pri nas še vedno cenejše kot v Italiji, Avstriji in na Madžarskem ter dražje kot na Hrvaškem.

Cene goriv, ki se določajo v skladu z vladnimi modeli in se izračunavajo vsaka dva tedna, trendno rastejo že od začetka leta 2009 (po velikem zdrsu v drugi polovici leta 2008). Na njihovo gibanje vplivajo cene naftnih derivatov na mednarodnih trgih in tečaj dolarja. Tudi tokrat je bil cenovni premik navzgor posledica draženja surove nafte. Čeprav ima vlada v rokah orodje, s katerim blaži visoke cenovne pritiske, namreč trošarine, in čeprav se je koalicija s svojo pogodbo zavezala voditi takšno trošarinsko politiko, da bodo cene trošarinskih izdelkov konkurenčne, tokrat ni posegla in ni znižala trošarin.

Cene ameriške nafte so danes dosegle najvišje ravni v zadnjih devetih mesecih, potem ko se je Iran v nedeljo odločil, da ustavi dobavo nafte Franciji in Veliki Britaniji, in ko je s tem zagrozil tudi drugim evropskim državam. Ta odločitev ima močan psihološki učinek na cene tekočega zlata. Vrednost marčnih terminskih pogodb za sod teksaške lahke nafte se je povišala na 104,86 dolarja. Zvišale so se tudi aprilske terminske pogodbe za severnomorsko nafto brent, in sicer na 120,55 dolarja za sod, medtem ko sta bili ceni za sod obeh po zadnjih trgovalnih podatkih še nekoliko višji. Glede na razmere na svetovnih trgih utegnejo cene goriv še naprej rasti.

»Podražitev goriv je posledica mednarodnih dejavnikov, gibanja cen na svetovnih trgih, ki se prek modela prenašajo v Slovenijo,« je vladno odločitev pojasnil direktor Urada za makroekonomske analize in razvoj Boštjan Vasle. »Vlada je v preteklosti vodila politiko proticikličnega prilagajanja trošarin – ko so cene rasle, je zniževala trošarine, in obratno. V tem trenutku pa je večjo skrb kot inflaciji, ki je v celotnem evrskem območju in tudi v Sloveniji zelo nizka, treba nameniti stabilizaciji javnofinančnih prihodkov. Zato je vladna odločitev, da bo ohranila trošarine na enaki ravni in stabilizirala proračunske vire, smiselna in naravnana v prvotne cilje; trošarine so vendarle dajatev, ki preprečuje čezmerno porabo energije, hkrati pa je pomemben proračunski vir. Mislim, da je minilo obdobje, ko je bilo s trošarinami smiselno dosegati druge cilje.«

Zaskrbljeni avtoprevozniki

Drugače menijo v gospodarstvu. Zaradi podražitev goriv je posebno izpostavljen transport. Predsednik sekcije za promet pri OZS Andrej Klobasa je že januarja tarnal o dodatnem poslabšanju položaja avtoprevoznikov in namignil celo na zaustavitev tovornjakov, če bodo cene še rasle, država pa ne bo pomagala. »Nova vladna garnitura se mora vprašati o zdravju! Če ne ve, da ima v gospodarstvu tudi transport, ki je že tri do štiri mesece več kot 80-odstotno nelikviden, naj pride med gospodarstvenike. Taka podražitev je generalna katastrofa in samo vprašanje časa je, kdaj se bo sistem v celoti ustavil.« Po mnenju sogovornika bi morala vlada takoj uvesti industrijski dizel, ki bo za uporabo v gospodarstvu po evro za liter.

Po pojasnilih direktorja Združenja za promet pri GZS Roberta Severja je zbornica avtoprevoznikom že ob zadnji podražitvi naftnih derivatov predlagala, naj tisti, ki jim gorivo pomeni od 28 do 30 odstotkov stroškov, dvignejo cene prevozov za tri do pet odstotkov. Njihova konkurenčnost se bo sicer znižala, a jim kmalu ne bo preostalo nič drugega kot podražitev.