Napoved znižanja plač na SŽ  – kaplja čez rob

Železničarji odrekajo podporo generalnemu direktorju Igorju Blejcu.

Objavljeno
12. marec 2012 18.34
Posodobljeno
12. marec 2012 18.45
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Ljubljana – Na Slovenskih železnicah se po mnenju zaposlenih srečujejo s krizo vodenja, zato bo predsednik sveta delavcev in namestnik predsednika nadzornega sveta Silvo Berdajs nadzornikom predlagal zamenjavo Igorja Blejca.

Kdaj bi nadzorni svet lahko razpravljal o novih kadrovskih menjavah – poslovodstvo, ki ga vodi Igor Blejec, je svoje delo v holdingu SŽ začelo sredi novembra lani –, Silvo Berdajs noče ugibati. Kaplja čez rob je bila očitno napoved o zniževanju plač.

Skupina Slovenskih železnic je po sedanji oceni v letu 2011 ustvarila od 10,5 do 11 milijonov evrov izgube, letos pa naj bi z upoštevanjem stroškov prestrukturiranja poslovala s pozitivno ničlo, napoveduje Igor Blejec in pojasnjuje, da je 1,5 milijona evrov izgube posledica tečajnih razlik, 6,7 milijona evrov je posledica izrednih finančnih obveznosti, predvsem pretvorbe posojil iz evrov v švicarske franke, poleg tega pa so SŽ od države zaradi rebalansa proračuna za vodenje prometa in infrastrukturo dobile 3,5 milijona evrov manj.

Poslovni načrt za letošnje leto, ki ga je poslovodstvo pripravilo konec februarja na podlagi sprejete strategije sanacije in reorganizacije SŽ do leta 2020, zdaj pa je v tridesetdnevni notranji obravnavi, predvideva 463 milijonov evrov prihodkov in 12,7 milijona čistega poslovnega izida iz poslovanja (ebit). Gre za številko, pri kateri niso upoštevane morebitne odpravnine; z njihovim upoštevanjem bi SŽ leto končale na pozitivni ničli.

Po prestrukturiranju SŽ je planiran poslovni preobrat z izboljšanjem poslovanja tako na prihodkovni strani kot pri stroških poslovanja. Pri tem napoveduje Igor Blejec kadrovsko prestrukturiranje z zmanjšanjem števila zaposlenih. S predčasnim upokojevanjem, zmanjšanjem števila zaposlenih za določen čas in s programom presežnih delavcev naj bi se število zaposlenih zmanjšalo za 800 do 900. Preboj pa zahteva tudi minimalni regres, ki je zdaj zaradi kolektivnih pogodb višji, in znižanje plač. Stroški dela naj bi bili tako na letni ravni od šest do sedem odstotkov nižji.

Silvo Berdajs pripominja, da je pri zmanjševanju števila zaposlenih vse odvisno od sporazuma z zaposlenimi in dogovora o ustreznih nadomestilih in odpravninah. Poudarja, da se zaposleni zavedajo, da bo plače verjetno treba začasno znižati, opozarja, da so zaposleni že v prejšnjih letih dali svoj nekajmilijonski prispevek, ne strinjajo pa se s trditvijo, da bi bil to prvi ukrep, temveč kvečjemu zadnji. Prepričan je, da lahko s preostalimi ukrepi zelo izboljšajo razmere.

Igor Blejec navaja, da je letošnje poslovanje SŽ zaznamovano s padanjem prometa, kar se dogaja po vsej Evropi, krčenjem proračunskih sredstev in veliko zadolženostjo. Član poslovodstva SŽ, direktor Dušan Mes dodaja, da pogodba z državo o plačilu prvega od šestih letnih obrokov (v višini 26,85 milijona evrov) skupaj 134,26 milijona evrov velike obveznosti kljub sprejetemu zakonu in kljub dejstvu, da je bilo prav to temelj za ustrezno sanacijo družbe, saj je zagotovil kapitalsko ustreznost, še ni bila podpisana.

Na prihodkovni strani poslovanja je pri pridobivanju dovoljenj za vožnjo po Avstriji in Makedoniji po Mesovih besedah predvsem oživljanje X. koridorja s kakovostno, varno in cenovno konkurenčno ponudbo. SŽ so z Luko Koper po Blejčevih besedah dogovorjeni za poglobljeno sodelovanje na raznih projektih, skupni cilj pa je večji pretok prometa skozi Koper in po slovenskih tirih.