Ob petnajstletnici Star Alliance boj za potnike in trge

Svetovna letalska združenja Star Alliance z 20.500 leti na dan, SkyTeam s 14.500 in Oneworld z 8750

Objavljeno
22. maj 2012 11.02
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo
Ljubljana – Najstarejše in največje svetovno združenje letalskih prevoznikov Star Alliance je 14. maja proslavilo svojo petnajstletnico. Adria Airways je postala regionalna članica Star Alliance decembra 2004, ob odpravi te kategorije, v kateri je bila poleg AA še Croatia Airlines, sta obe 1. januarja 2010 postali polnopravni članici.

Star Alliance se je iz zveze petih prevoznikov – Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines, THAI in United –, ki so skupaj ponujali 6000 letov na dan na 578 letališč v 106 državah, razvila v mrežo 25 letalskih družb, ki na 20.500 letih na dan prevozijo več kot 600 milijonov potnikov na 1293 letališč v 190 državah.

Poleg ustanovnih ter slovenske in hrvaške družbe so članice Star Alliance še Aegean Airlines, Air China, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Blue1, Brussels Airlines, Egyptair, Ethiopian Airlines, LOT Polish Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAM Airlines, TAP Portugal, Turkish Airlines in US Airways.

Avianca-TACA, Copa Airlines, EVA Air in Shenzhen Airlines so že napovedani kot prihodnji člani Star Alliance, ki pa se je v zadnjih mesecih prvič v petnajstih letih zmanjšala. V začetku letošnjega leta je šel v stečaj katalonski Spanair in povzročil težave Adria Airrways Tehniki. Pred slabim mesecem je Lufthansa prodala družbo BMI (British Midland) družbi International Airlines Group (IAG), ki je starševska družba združenih British Airways in Iberie.

Ob stečaju Spanaira se je Star Alliance odzvala s pozivom k ponujanju pomoči potnikom. Tudi Adria Airways je oblikovala posebno cenovno ponudbo za vse lete družbe v določenem obdobju. Stečaj je bil za združenje nepričakovan, saj sprejemajo članice v svoj krog po temeljitem preverjanju, zadostiti pa morajo strogim pogojem, saj je članstvo v združenju posebno potrdilo o kakovosti in zanesljivosti. Stečaj Spanaira in prodaja BMI sta tudi dokaz, da so združenja poslovne, ne pa lastniške povezave, in pri tem je treba gledati tudi na iskanje strateškega partnerja za Adrio Airways.

Star Alliance, katere vodilna evropska družba je Lufthansa, so ob koncu dvajsetega stoletja sledile še druge velike evropske letalske družbe in s povezovanjem z ameriškimi in azijskimi letalskimi družbami sta nastali še dve svetovni združbi Oneworld in SkyTeam. Vse tri se zdaj ostro borijo za posel.

Članice združbe Oneworld so Airberlin, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Qantas, Royal Jordanian in S7 Airlines, poleg njih pa še okrog 20 pridruženih skupaj z družbami NIKI, American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador in LAN Peru, že 23. maja pa se bo združbi priključila še BMI. Malaysia Airlines naj bi vstopila še letos, indijska družba Kingfisher Airlines pa je napovedana kot naslednja članica.

Neaktivni članici Oneworlda sta madžarski Malév (v stečaju, članstvo v Oneworldu mu v tistem trenutku tako kot Spanairu ni nič pomagalo) in Mexicana. Članice Oneworlda so prisotne na okrog 800 letališčih v 150 državah s skoraj 2500 letali in z več kot 8750 dnevnimi leti. Ustvarijo okrog 100 milijard dolarjev prihodkov na leto.

Kot zadnji se je Oneworldu 20. marca letos priključil drugi največji nemški prevoznik Airberlin. Nov član združbe bo 23. maja postal že omenjeni BMI (British Midland). V Star Alliance pri tem opozarjajo, da imajo kljub izstopu BMI v Združenem kraljestvu še vedno več kot tri tisoč tedenskih letov.

Članice po velikosti druge največje združbe SkyTeam opravijo okrog 14.500 letov na dan na 926 destinacijah v 173 državah. Članice SkyTeama so Aeroflot, Aeromexico, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern, China Southern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Kenya Airways, KLM, Korean Air, TAROM in Vietnam Airlines. Prihodnje članice SkyTeama bodo Garuda Indonesia, Aerolíneas Argentinas, Saudi Arabian Airlines, Middle East Airlines and Xiamen Airlines. Prihodnje leto se bo število članic povečalo na 20.

SkyTeam ima močno mrežo na Bližnjem vzhodu, Jugovzhodni Aziji, Latinski Ameriki in solidno prednost pred tekmeci na Kitajskem in v njeni okolici. V očitno precej agresivnem konkurenčnem boju se zdaj ozirajo proti hitro rastoči Braziliji in Indiji, ki je po vseh ocenah speča velikanka.