V cestninskem razpisu se ne zatika pri tehnologiji

Odpiranje ponudb za elektronsko cestninjenje je znova prestavljeno, tokrat na 1. marec.

Objavljeno
23. januar 2012 19.36
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Ljubljana - V četrtek bi spet minil eden od rokov, ko naj bi Dars odprl ponudbe za uvedbo elektronskega cestninjenja, a je bil datum tokrat prestavljen za pet tednov, na 1. marec, ker sta se pritožila Telekom Slovenije in Siemens.

V državni avtocestni družbi so pritožbi zavrnili, zdaj pa čakajo še na mnenje Državne revizijske komisije. V Siemensu so pojasnili, da so revizijo zahtevali, ker menijo, da so plačilni pogoji trenutne različice razpisa v nasprotju z zakonom o preprečevanju zamud pri plačilih. Določila v osnutku pogodbe, ki je sestavni del razpisne dokumentacije, namreč določajo plačilne pogoje, ki so v nasprotju s tem zakonom, menijo v Siemensu, kjer dodatnih pojasnil pred koncem postopka pri revizijski komisiji ne morejo dajati.

Zahteve pri zavarovanju

V Telekomu Slovenije menijo, da so zahteve pri zavarovanju, ki jih je Dars napisal v dopolnjenih razpisnih pogojih, nesorazmerne. Spremembe razpisnih zahtev se jim zdijo zelo ali nenavadno specifične.
Tako Siemens kot Telekom Slovenije se torej pritožujeta zaradi denarja, medtem ko se jima razpis na področju izbora tehnologije očitno ne zdi sporen. V Siemensu namreč ponujajo rešitve tako za satelitsko kot za mikrovalovno različico cestninskega sistema, v Telekomu pa menijo, da je razpis napisan tako, da dopušča izbiro tehnologije ponudniku.

Cena in tehnologija sta pri uvajanju elektronskega cestninjenja temi, ki se vlečeta kot zgodba o jari kači. Pri izbiri tehnologije se je Slovenija od proste izbire ob izteku mandata (prve) Janševe vlade opredelila za satelitsko cestninjenje, v času odhajajoče Pahorjeve vlade pa je bila odločitev spet prepuščena ponudnikom. Cena je v marsičem odvisna od izbora tehnologije. Ker pri satelitskem cestninjenju načeloma ni objektov ob cestah, je to prihranek; tudi signal (GPS) z ameriških satelitov je brezplačen.

Tovornega prometa je pač manj

Močan vpliv na ceno vzpostavljanja elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku ima tudi odločitev o številu uporabnikov: tovornega prometa je pač manj od osebnega. Zato je sedanji razpis slovenske avtocestne družbe že v izhodišču dražji, saj dopušča, da bi izbrani ponudnik v prihodnosti elektronsko cestninjenje vzpostavil tudi za vozila, lažja od 3,5 tone. Pri tem je treba zapisati, da se za zdaj v Evropi elektronsko cestnini izključno tovorni promet.

Tudi v EU, kjer tehnologija ni predpisana in bo zato pri povezljivosti dovolj očitno nujna večsistemskost, se elektronsko cestninjenje tovornega prometa uvaja že leta. Prvotni rok, leto 2008, je seveda že zdaj presežen, bliža se tudi aktualni 1. januar 2013, ki je za Slovenijo dejansko že zamujen. Slovaške izkušnje, kjer so satelitsko cestninjenje za tovornjake uvedli 1. januarja 2010, kažejo, da sta od objave razpisa do uvedbe minili dve leti in četrt. Slovenija je imela lani jeseni na voljo samo leto in četrt.

Po uvedbi vinjetnega sistema za lahka vozila se ves čas postavljajo vprašanja, kdaj bo Dars podrl delno opuščene cestninske postaje, odgovor pa je tudi ves čas podoben: ko bo za tovorni promet uvedeno cestninjenje v prostem toku. Ob sedanjem ustavljanju tovornjakov bi bila namreč varnost v prometu še toliko bolj ogrožena, kot je že, pa še nadzorniki bi imeli manj možnosti za preverjanje veljavnosti avtocestnih nalepk. Možnost uporabe tablic abc, ki jo imajo tovornjaki, je le začasna rešitev, saj ta sistem ne omogoča diferenciranega cestninjenja.